A liberalizmus a lehető legszorosabban összefonódott a modern korral. De van-e, s ha igen, mi a mondanivalója a modernitás kritikáját megfogalmazó posztmodern korban? E sorok szerzőjének az olvasatában Csizmadia Ervin gondolatébresztő cikke mindenekelőtt ezt a kérdést vetette fel.
A neves kortárs angol politikai filozófus, a liberális érzelmű John Gray ezt a választ adta: „A liberalizmusnak mint a modern kor politikai elméletének nincsenek meg az eszközei, hogy megbirkózzon a posztmodern kor dilemmáival A világnézetek sokszínűsége, mely a modern kor elején életre hívta a liberalizmust, nem szűnt meg, a felvilágosodás terve viszont, mely lelkesítette és fenntartotta a liberalizmust, ma már pusztán holt betű.”
Vitaindító:
Csizmadia Ervin: Liberalizmus és liberális demokrácia (január 8.).
Hozzászólások:
Csejtei Dezső: A liberalizmus bájai és bajai (január 11.)
Kardos Gábor: Egy eszme globális válsága (január 14.)
Szilvay Gergely: A tolerálhatatlan intolerancia (január 21.)
Szent-Iványi István: Liberalizmusvita Magyarországon (január 25.)
Ennyi és nem több? A nekrológ írásának jött volna el az ideje? Aligha, s valójában Gray is árnyaltabb következtetésre jut. Nem gondolom ezt én sem, noha magam is úgy látom, hogy – a látszat ellenére – a liberalizmus pozíciója alapvetően megrendült. Abban viszont nem értek egyet a vitaindító cikkel, hogy a liberalizmus „hirtelen került kutyaszorítóba”. A XX. század első felének két világháborúja olyan csapást mért a XIX. században még uralkodó eszmére, amelyet az már sohasem tudott kiheverni. Legalábbis önálló tényezőként nem – jó néhány eleme ugyanis észrevétlenül beépült a konzervatív-kereszténydemokrata értékrendbe éppúgy, mint a szocialista-szociáldemokrata áramlatok programjába. A történelem paradoxonjainak egyike, hogy a liberalizmus úgy ért el sikereket, hogy „tiszta változatában” önmagát szinte feleslegessé is tette, használható gondolatait másoknak adva. Része lett – Szent-Iványi István terminológiáját használva – a nyugati civilizáció „metaideológiájának”, „közkincsének”. Ez a körülmény magyarázza, hogy a Csizmadia Ervin által kiemelt „pártpolitikai dimenzióban” a liberális pártoknak igen kevés új mondanivalója maradt. (Csejtei Dezsővel ellentétben én is úgy gondolom, hogy egy eszmerendszer és a hozzá kapcsolódó pártok politikája jól megkülönböztethető.) A „steril”, vegytiszta liberalizmusra igen csekély maradt a kereslet – és nem véletlenül.