Gyerekkoromban ámulva hallgattam nagyapám történeteit. Különösen az ötvenhatról szóló elbeszélései ragadtak magukkal. Alig vártam, hogy mellé telepedhessem, és belefogjon végre egy újabb hátborzongató mesébe. Békében és biztonságban cseperedtem, a legnagyobb kihívás az volt, hogy vajon fel tudok-e mászni a tabáni görcsfa tetejére, vagy szégyenben maradok az osztálytársaim előtt. Ehhez képest ’56 októbere nagyapám előadásában mintha egy másik univerzum legendája lett volna.
Most is látom magam előtt, ahogy a tömeggel sodródva eljut a Kossuth térre, majd végignézi, amint a Rákóczi úton vonszolják a ledöntött Sztálin-szobrot, és ott van a rádiónál is, ahol a füle mellett süvítenek a lövedékek. A következő napokban is az utcára megy, skandálja, hogy ruszkik, haza. Dühe és elkeseredettsége mélyről tör fel: a családi üzletet államosították, édesapját hamis vádak alapján elítélték, a kihallgatás alatt kis híján agyonverték, ahogy őt magát is, amikor szinte gyerekként hazatért a háborúból. Egy orosz tisztnek nem tetszettek az amerikaiak által kiállított papírjai.
Először kamasz koromban ébredt fel bennem a gyanú, hogy a történetei talán egy kicsit túl színesek, színesebbek a valóságnál. Csupán a halála után derült ki, hogy mekkorát tévedtem. Szenvedélyes fotós volt, mindent rögzített maga körül. Hagyatékát rendezve bukkantunk rá tucatnyi fotójára, amelyeket 1956 októberében és novemberében készített, pontosan dokumentálva „mesebeli” útját a forradalomban. A képekről senkinek, még nagymamámnak sem beszélt, titkát magával vitte. Ezért is döntöttünk úgy, hogy a felvételeit közkinccsé tesszük: a Terror Házának ajándékoztuk.
Annak az intézménynek, amelynek vezetője az elmúlt hetekben egészen más képet rajzolt fel ötvenhatról, mint amit nagypapám maga után hagyott. Schmidt Mária, aki egyben az 1956-os emlékév kormánybiztosa is, a Desmond Child-botrány után most az óriásplakátok ügyében alkotott maradandót. A Budapest-szerte látható molinókon a forradalom hősei jelennek meg, az egyiken egy kamasz fiú, akit Schmidték Dózsa Lászlóként azonosítottak. Hamarosan azonban felvetődött a gyanú, a fotó talán nem is a későbbi színészről készült.