Kell-e az euró Magyarországnak? címmel jelent meg augusztus 21-én Dobozi István – a Világbank volt vezető közgazdásza, főtanácsadó – elemzése a Magyar Nemzetben. Legfontosabb megállapítása, hogy az övezet koraszülött valutaunió, amelyhez fölösleges elhamarkodottan csatlakozni. Ezzel az összegzéssel talán egyet lehet érteni akkor, ha a szerző viszonylag szűk, a kérdésben szakértői szinten jártas közgazdász olvasóknak ír. Ők nem értik félre a fő mondanivalót, azt, hogy az euróbevezetéssel járó azonnali és közvetlen előnyök kicsik. A cikk azonban hiányérzetet kelt, mivel a távlatos és a közvetett, az intézmények hitelességéhez és az értékközösséghez köthető előnyökről alig tesz említést.
A kérdés mélyebb megértéséhez kell némi pénzelméleti előismeret. Valahogy meg kell érteni, mit jelent a jó pénz, és mit a rosszabb pénz. Vajon a görög pénzügyi drámasorozat idején mit érzékelt a „mezei”, a veszélyt nem tudományosan közelítő pénztulajdonos, amikor az eurója beragadt az ATM-be (értsd: a bankrendszerbe), és felrémlett, hogy esetleg újra drachmával kell fizetnie? Amikor felsejlett ez a lehetőség, mindenki nagyon megijedt (joggal), s kinyilvánította, hogy inkább maradna az eurónál! A démosz hangját meghallva a politikusok 180 fokos fordulatot vettek, az EU pedig szolidaritást vállalt velük. A görög bankrendszer és az állam végül újabb masszív kölcsönhöz jutott, a közös pénz maradt, az eurózóna-projekt folytatódott, a tökéletlen monetáris unió nem hasadt darabjaira. De mintha hirtelen mindenki megérezte volna a két pénz – az euró és a drachma – közötti különbséget.
Készséggel elismerem, nem könnyű belátni a folyamatok mögötti politikai, sőt, geopolitikai alkudozások elemi erejű sodrását, irányfordító erejét. A pénznek mindig is volt egy erős intézményes tartalma, amely a kibocsátó hosszú távú megbízhatóságához, a pénz értékmegőrző, vagyontárgy funkciójához kötődött. Ez már a primitív társadalmakban is így volt, amikor a kiváló vadásztól és halásztól elfogadták az értékes, így egyszerű cserére is alkalmas jószágot, a szőrmét, az igazgyöngyöt vagy a cápafogat. A kibocsátóban, a derék és mindig valódit kínáló vadászban, halászban, annak kiválóságában bíztak alapvetően.