Mikor 2012-ben sajtó alá rendeztem az Alkalmi mesék idegbeteg fölnőtteknek címet viselő, humoros felnőttmeséket tartalmazó könyvemet, még nem sejtettem, hogy egy évtized sem telik el, és máris odáig bolondul a világ, hogy Magyarhonban indítványozni fogják a klasszikus mesék LMBTQ(STB.) átírását. Hát megtörtént, a Labrisz Leszbikus Egyesület mesepályázatot hirdetett.
A felhívás lényege imigyen hangzik: „A jól ismert mesék mai közegben játszódó, újraírt változatait várjuk olyan szereplőkkel, akik valamilyen stigmatizált vagy kisebbségi csoporthoz tartoznak. Például nem felelnek meg a hagyományos nemi szerepeknek, LMBTQ-emberek, nem fehér bőrűek, nem keresztények, menekültek, mélyszegénységben élők, testi fogyatékossággal vagy mentális zavarral élnek, idősek, határon túliak, alkoholbeteg, börtönviselt szülők gyerekei, és még folytathatnánk a sort: döntse el a pályázó érzékenysége, miként értelmezi a fogalmat.”
Egyébként, ha teszem azt, balsorsomra Kanadában élnék, már rég meglincseltek volna, amiért a fent nevezett könyv egyik írásában eljátszadoztam azzal a gondolattal, mit is írna Arany Jánosnak Petőfi Sándor, vagy mit is jegyezne föl a naplójába Tamási Áron és Karinthy Frigyes, ha tanúja lenne a Pride-nak.
Tettem mindezt az írói szabadság és a szabad tréfálkozás jegyében, nem támadó és nem moralizáló szándékkal, csak úgy l’art pour l’art, humour pour humour, de hát azóta kiderült: a Föld nevű golyóbison kizárólag csak egyféle alannyal lehet tréfálkozni, és az a heteroszexuális, fehér bőrű, dolgozó férfiú, bárki máson csattan a poén, érzékenységeket korbácsol föl, és minimum kiközösítéssel büntetendő.
No de ássuk el a csatabárdot a nemes egyesülettel, és alkalmazkodjunk az új idők új szeleihez. Mivel a pályázati kiírás szerint „első körben nem kész szöveget, hanem mindössze egy (vagy több) vázlatot” várnak a kiírók, szolgálnék néhány ötlettel azoknak, akik beneveznének erre a vérizgalmas megmérettetésre.
Kezdjük a legismertebb mesével, a Piroska és a farkassal. Azonnal megállapíthatjuk, hogy itt egyetlen szereplő van, aki problémás, éspedig a vadász, aki minden bizonnyal fehér bőrű férfi, és egészen biztosan húsevő, s szembemegy az állatvédők minden elképzelésével. Csakis ő lehet a negatív szereplő, a szürke vagy fekete szőrű farkast gonoszként beállítani a rasszizmus alapos vádját vonhatja magával. A farkas lehetőleg legyen migráns, így a neoliberális mentalitás alapján joga van bepuszilni a nagyit.