Régi hagyománya a magyar szociológiai leírásoknak egyfajta keserédes lemondás. Viszont míg egy pesti sanzonnak jól áll a defetista melankólia, tudományos szempontól ez az alapállás korántsem legitim. Itthon megszoktuk ezen művek tónusát, és tudjuk azokat a helyükön kezelni. De ha ezek a kötetek külföldön jelennek meg, ott már nincs meg ez a szűrő. Nemrég volt alkalmunk egy ilyen szociológiai elemzést forgatni, egyikünknek a magyar, másikunknak a most megjelent német kiadást. A kötet jól illeszkedik a keserédes lemondás hagyományába, de megállapításai inkább a szerző látásmódjáról, mintsem a magyar társadalomról árulkodnak. De vajon tudja-e ezt a német olvasó?
Valuch Tibor 2015-ben jelentette meg A jelenkori magyar társadalom című könyvét, amely 2019-ben Németországban is megjelent (Verlag Friedrich Pustet, Regensburg). Bár négy év választja el őket egymástól, a kötet magyar és német változata érdemben nem különbözik, a plusztartalom nem számottevő. A könyv magyar és német kiadásában a fekete-fehér fotók kicsit olyan hatást keltenek, mint hogyha az 1970-es évek valamilyen szegénységről szóló albumát lapozgatnánk.
Az érett kádári miliőre ráerősít, hogy olyan könyvel állunk szemben, amely számos elemében késő marxista megközelítéssel, XX. századi eszközökkel próbál leírni egy ezredfordulós, majd egyértelműen XXI. századi társadalmat. Ez a motívum pedig alapvetően rányomja a bélyegét az egész műre.
„Velem, úgy látszik, a kerék épp megállt”
Lényegében a kötet alapvető hibája, hogy vizsgálódásaival nem állt meg 2010-ben, pedig az azt követő időszakról alig tud érdemi megállapítást tenni. Vizsgálati szempontjai hol önkényesek, hol korszerűtlenek. A kötet nem vizsgálja például a 2008-as gazdasági válság hatásait, annak ellenére, hogy a válság – külföldön és Magyarországon is – a társadalom számos szegletében átrendezte a viszonyokat. Ráadásul az okoseszközök technikai forradalma is ezekben az években kezdődött, ami alapjaiban változtatta meg a gazdaság működését és a fogyasztási szokásokat. Árulkodó, hogy a mobiltelefon-penetrációról és -használatról összesen fél oldal található a könyvben, ami a 2010 utáni évekre nézve egy tudományos munkában nehezen magyarázható. Hiszen a mégoly elmélyült kutató figyelmét sem kerülheti el a tény, hogy az életnek egy jelentős része – Facebook, Instagram, TikTok – a virtuális világban, a mobiltelefonokon keresztül zajlik.