Ma már tudjuk – amire az elmúlt hetek Black Lives Matter-féle romboló tüntetései különösen felhívták a figyelmet –, hogy kétféle embertípus van. Az egyik abban éli ki magát, abban leli örömét, hogy örökké lázad, örökké meg akarja változtatni a dolgokat, állandóan valami idealisztikus eszmét akar megvalósítani itt a földön, legyen az a kommunizmus, a nácizmus vagy éppen az egyenlő és egyformává gyúrt emberek világtársadalma. Ők az úgynevezett balliberálisok, akik állandóan egy szép, új világ felépítésében gondolkodnak, s még csak véletlenül sem zavarja meg őket ebben, hogy a világtörténelemben még soha sehol nem valósult meg ez a bizonyos paradicsomi állapot.
A másik embertípus ezzel szemben megbecsüli a meglévő, évszázadok óta fennálló intézményeket, normákat, emberi kapcsolatrendszereket; abból indul ki, hogy ezek az intézmények nem véletlenül jöttek létre és állták ki az évszázadok próbáját, ezek jelentik a biztos alapokat a mindennapi létünk számára. Éppen ezért ez az embertípus, a konzervatív arra törekszik, hogy megvédje és óvja a nem is mindig tökéletesen, de mégis működő és a társadalmakat fenntartó intézményeket, normákat és erkölcsöket, mert ebben látja az emberi lét fennmaradásának és a jó életnek a garanciáját.
Ez a két embertípus kétféle politizálást és világszemléletet jelent, amelynek mentén a pártok és politikusok is két nagy táborra oszlanak, de nemcsak ők, hanem a civil társadalom, a tudomány, a média és a sajtó, a kultúra és a gazdaság is megoszlik e két mentalitás mentén.
Két szó jellemzi talán a legjobban a két világlátás, mentalitás közötti szakadéknyi különbséget: amíg a balliberális politikusokra és mozgalmárokra az önmegvalósítás a jellemző, addig a konzervatívokra az önkorlátozás.
Ezért van az, hogy a balliberálisok mindig mozgásban vannak, szervezkednek, konspirálnak, akcióznak, tüntetéseket szerveznek, s brutálisabb csoportjaik az erőszaktól sem riadnak vissza, Lenintől kezdve Cohn-Benditen és Gene Sharpon át Saul Alinskyig (aki soha nem lett Paul) és Szrgya Popovicsig. Kiindulópontjuk mindig és újra a társadalmi egyenlőtlenségek megszüntetése, amit korábban a munkásosztállyal, később a tiszta fajú árjával, napjainkban pedig a minden kötöttségtől megszabaduló, tökéletesen szabad egyének tömegeivel s ezen egyének világtársadalomban való egyesülésével akarnak elérni.