Fájdalmas hiányt pótol a Magyarságkutató Intézet pozsonyi csatát bemutató animációs filmje. A magyar államalapítás kezdeti évtizedeinek eddig mélyen elhallgatott küzdelmeinek, diadalainak egyik csúcsa a pozsonyi csata, amelyről ez idáig kizárólag hagyományőrző előadásokon, rendezvényeken emlékezhettek meg a nemzetben gondolkodók. Azzal, hogy a Magyarságkutató Intézet a csata témáját ilyen alapos háttérismereteket nyújtó filmben feldolgozta, gyakorlatilag hivatalosan áttörte a Kárpát-medencei hun–szkíta–avar–magyar jogfolytonosság elé állított vasbeton falat.
A film érdeme továbbá, hogy a pozsonyi diadal kapcsán határozott utalás történik a nyugati típusú és a Kárpát-medencei állam- és társadalomszervezés jelentős különbségére. A nyugati típusú társadalom szervezeti kereteit a hűbéri jogviszony alakította ki, amelyben az adományt/birtokot hűbéri jog szerint (more theutonico) lehetett elnyerni. Ennek lényege, hogy az adományozóhoz személyes hűség kötötte az adományozottat, s ami így kialakult, az egy személy iránti teljes és feltétlen odaadás volt, amely egyben magánjogi viszonyokat is kialakított.
Az adományozó, a hűbérúr halála magában foglalta azt a lehetőséget, hogy közjogi kapocs hiányában az állam a darabjaira hullik, majd új hűbéri-hűségi viszonyok alapján újraszerveződik. A magyar társadalom szervezeti kereteit ezzel ellentétben az a közjogi szellem alakította, amely szerint az adomány/birtok nem egy személynek (vezérnek, királynak) tett személyes szolgálatért, hanem a közösségnek, a hazának, később a Szent Koronának tett szolgálat jutalma.
Hajnik Imre, a XIX. század kiváló jogtörténésze szerint „a magyar földbirtokos azonban, kinél a germán jellemben gyökerező önmagának-odaadása egyes személy érdekének, szolgálatainak ennek számára való felajánlásának készsége nem létezett (…) nem barátkozhatott meg soha azon felfogással, hogy birtokát kizárólag bizonyos egyén kegyelmének köszöni. Azon közszellem, mely a magyar jelleméből folyólag a magyar társadalomban uralkodott, és azon közjogi kapocs, melyet a Szent István-féle királyság létrehozott és fenntartott, a magyar birtokosban azon felfogást keltette, hogy birtokára nézve nem annyira a király személyének van lekötelezve, miután a szolgálatok (…) nemcsak a királynak, hanem egyszersmind az országnak, a hazának és a Koronának (nobis et regno nostro vel coronae regiae majestatis) tétettek.”