Fogalmuk sincs, mi lesz az utasokkal

2 milliárd forint kevés lesz a bajba jutott Malév-utasok kártalanítására, főleg úgy, hogy még a kifizetések módjáról sincs megegyezés – hangzott el egy csütörtöki sajtótájékoztatón.

Gabay Balázs
2012. 02. 09. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ), a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) és a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület közösen tartott sajtótájékoztatót arról, mire számíthatnak a bajba jutott utasok a Malév múlt pénteki leállását követően.

Eitmann Norbert KÖFE-elnök fogyasztói utasok panaszainak felolvasásával kezdte: terhes kismama, régi utazását tervező fiatal pár leveleiből idézett. A leállás óta nagyjából 1200 panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez. Ennek jó része külföldről jött, de iskolai csoportok, önkormányzatok, magánszemélyek is vannak köztük, jelentette ki. Nem csak magyar állampolgároknak segítenek – jegyezte meg az elnök –, volt olyan bolgár panaszos, aki kormánya tájékoztatására kapta meg az elérhetőségüket. Jelenleg annyit tehetnek, hogy tételes jogi felvilágosítással szolgálnak a Malévval történő konzultációt követően. Ezután békéltető testületi eljárást is indíthatnak, s ha ez sem használ, bírósághoz is fordulhat az utas, de akár a KÖFE is – tette hozzá.

Kérdésre válaszolva Eitmann Norbert kifejtette: ha nem lenne esély az utasok kártalanítására, „akkor most nem ülnénk itt”.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az egyesület megkereste a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) és az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságát is. Az elnök hangsúlyozta: az utasoknak joguk van visszakapni a kifizetett jegyárat.

Nincs megfelelő vagyonbiztosítás

Onnantól fogva, hogy az utas egyénileg megvásárolta jegyét, a fogyasztó a légitársasággal kerül jogviszonyba, így a visszatérítés feladata utóbbira hárul – ragadta magához a szót Molnár Judit, a MUISZ szóvivője. A csomagban lefoglalt utazásokkal kapcsolatban elhangzott: szerencse, hogy év elején történt a leállás, a nyári charterjáratokat így ez nem érinti, lesz lehetőség átfoglalásra. Jogászok úgy vélik, a leállás vis maiornak minősül, a visszatérítési kötelezettség ebben az esetben tehát az utazási iroda részéről nem állhat fent. „Már régóta kezdeményeztük, hogy vezessenek be valamiféle vagyonbiztosítási rendszert, akár kaució alkalmazásával is. A légitársaságok sajnálatos módon azonban a mai napig nem rendelkeznek ilyennel” – jelezte a szóvivő.

Molnár Judit elmondta, a következő hónapok magyarországi utazásait sajnos komolyan érintheti a leállás, visszatarthatja a külföldi utasokat a repüléstől.

A „fekete utazásszervezésről” Molnár Judit röviden annyit mondott: a téma örökzöld. „Ezeknek az utazásszervezőknek nincs vagyoni biztosításuk, áldozatos munkájuk révén az állam is elesik jelentős adóbevételektől. Korábban már háborút hirdettek ellenük, de ez sikertelen volt. Az illetékesek nemhogy a fekete irodákat derítették volna fel, de a jogosan működő utazási irodák ajtaján kopogtattak. A hatóságoknak nincs megfelelő állományuk ezek felderítésére, és ez komoly probléma. Az utasok felé állandóan hangsúlyozzuk, hogy csak a törvényesen működő, regisztrált irodáknál vásároljanak jegyet, de ez kevés.”

2 milliárdból kártalaníthatnak

Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke sajnálatosnak nevezte a történteket, de úgy fogalmazott, még szomorúbb a megfelelő tájékoztatás hiánya. A leállás kapcsán született egy kormányrendelet. Jelenleg 2 milliárd forint van félretéve az utasok kártalanítására. Az összeg azok számára nyújt lehetőséget, akik a leállást követő 3 napra (T+3 nap) rendelkeztek jeggyel, és február 29-ig visszatértek volna Magyarországra. – Rengeteg kérdést kaptunk azzal kapcsolatban, vajon minden fogyasztó visszakaphatja-e a pénzt, aki bankkártyával fizetett a jegyéért. A válaszunk sajnos nem, mert nem hiszem, hogy a bankok felelősséget vállalnának minden bajba jutottért. A 2 milliárdos összeg elenyésző lenne a teljes kártalanításra.

Baranovszky kiemelte: a bankkártyás fizetés nem egyenlő az átutalási megbízással. Elenyészőnek nevezte azok számát, akik előbbi módon fizettek a jegyekért. – Az uniós rendelkezés alapján utasonként maximum 600 eurós kártalanítási összeg jár, a kérdésekre nagyon hamar választ kell, hogy kapjanak a fogyasztók. Jelenleg az sem tisztázott, hogy egy estleges tényleges csőd esetén mi a teendő – mondta őszintén az elnök.

Kérdésre válaszolva kijelentette: a citált kormányrendeletben nem pénzvisszatérítés szerepel, csak kártalanítás. Hozzátette: a bankok részére a Malév nem valószínű, hogy tud majd fizetni. A vis maiorral kapcsolatban pedig némi kiegészítéssel élt: az az utazási irodák és a légitársaságok közötti helyzetre vonatkoztatható, a fogyasztók, utasok felé nem, tehát feléjük bizony fennáll kártalanítási kötelezettség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.