A pokol kapujában

A huszonegy eltűntből sokuk holtteste most is a roncsba szorulva hever a Duna-meder aljában, a hídpillér tövében. Idő kérdése volt, hogy elszabaduljon a pokol.

2019. 05. 31. 6:00
null
Budapest, 2019. mjus 30. Virgok a rakparton a hajbalesetben elsllyedt Hableny turistahaj kzelben, a Margit hdnl 2019. mjus 30-n. A Hableny turistahaj s a Viking Sigyn szllodahaj mjus 29-n jszaka tkztt ssze a Margit hd kzelben, majd a turistahaj felborult s elsllyedt fedlzetn 33 dl-koreai turistval s a kttag magyar szemlyzettel. A balesetben heten meghaltak, ht embert kimentettek, 21-en eltntek. MTI/Balogh Zoltn Fotó: Balogh Zoltán Forrás: MTI/Balogh Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hegymenetben, partközelben hajózott a Hableány a Margit híd felé, a pesti rakpart és a híd első pillére közötti szakaszon. Másodpercekkel lemaradva az első és a második pillér közötti hajózóúton a Viking Sigyn érkezett. A hídpillérhez közeledvén a Hableány kormányosa vagy kapitánya gondolt egyet, és balra kitért, egyenesen a Viking Sigyn elé. Az ezertonnás német turistahajó papírlapként gyűrte maga alá a magyar hajót.

A huszonegy eltűntből sokuk holtteste most is a roncsba szorulva hever a Duna-meder aljában, a hídpillér tövében. Idő kérdése volt, hogy elszabaduljon a pokol, mondta e sorok írójának több hajós is, akik tegnap az angyalföldi kikötőkben parkoló hajóikon a szerda esti tragédiáról polemizáltak.

Bedugult a Duna fővárosi szakasza, van, hogy esténként száz hajó is egyszerre hajózik a néhány kilométeren, tették hozzá, csoda, hogy eddig nem történt hasonló. Hatósági embereket kérdeztem arról, hogy ha valóban kezelhetetlen a forgalmi vízi dugó, miért nem tiltják meg ideiglenesen ennek vagy annak a típusnak a hajózást.

Velencében a vaporettók este fél tizenegy után már nem hajózhatnak, ha mégis megteszik, elvesztik a jogosítványt és jó néhány száz eurójuk is bánja. Nincs jogszabály rá, nem lehet letiltani mondjuk este 9-től 11-ig a sétahajók vagy éppen a turistahajók mozgását, így a válasz. A vízi közlekedést egyetlen jogszabály, a vízi KRESZ szabályozza, azt kell(ene) betartani.

Például nem fordulni be az ezertonnás turistahajó elé. A Hab­leány személyzete éppen ezt tette. A híd ipari kameráinak felvételei arról tanúskodnak, hogy nem műszaki hiba történt.

A magyar hajó szándékosan váltott „sávot”, csak a kormányos nem nézett maga mögé/mellé. A másik érv, hogy a közutakon sem tiltja a közúti KRESZ, hogy felhajtsunk egy dugig telt sztrádára, ha valakinek ahhoz van kedve, beállhat ezrediknek is a sor végére, a vízen is mehet mindenki, amerre akar, ha betartja a vízi KRESZ-t. A vízi rendőr pedig nem tilthatja meg azt, hogy hajózz, ha esik, ha fúj, akkor sem.

Arról is szót váltottak a hajósok a fülem hallatára, hogy míg a modern turistahajók a legkorszerűbb elektronikával, radarral hajóznak, egyes kisebb járműveken még a rádiózás is akadozik, nem hallják például a turistahajók forgalmazását. Olyan „kapitány” is van a vízen, aki még a fényjelzéseket is leginkább ünnepi kivilágításnak gondolja.

És akkor még a gombamód szaporodó kis hajókról és jetskikről nem is szóltunk. A hajósok biztosak voltak abban, hogy a tragédia előbb-utóbb bekövetkezik, ám arra számítottak, hogy valamelyik szabályszegő kishajót vagy jetskizőt darálja le egy turistahajó.

Aztán szóba került még az aranyifjúság, amint éppen elfogyasztva a 18 éves whiskeyt, jetskire pattan és vadul cikázik a fővárosi Duna-szakaszon. Bíznak a gépben, hogy mindig működni fog, akkor is, ha éppen az ezertonnás hajó elé vágnak be. Oroszrulett.

Abban biztosak lehetünk, hogy alapos vizsgálat után megnevezik a felelősöket, és a büntetést is kiszabja rájuk az igazságszolgáltatás, ha élnek még. Azt is biztosra vehetjük, hogy a jogszabályok alkotói megalkotják a szükséges törvényeket, hogy rendet tegyenek a pokol kapujában.

Csakhogy a szabályozás hiánya a jelenlegi állás szerint huszonnyolc ember életét követelte, az eltűntek vélhetően már nem élnek. Jusson eszünkbe 2006. augusztus 20-a, amikor a tűzijáték nézőire lecsapott a vihar, és öt ember vesztette az életét, a közeledő viharra ugyanis nem figyelmeztették a másfél milliós tömeget, hiszen semmi sem írta elő. Azóta remekül működik az előrejelzés. Ugyanis van rá szabály.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.