Nem ő kiáltott

Fekete Zoltán
1999. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Szilárd meggyőződésem, hogy József Attila baleset áldozata lett” – jelentette ki Garamvölgyi László, az ORFK kommunikációs igazgatója abban az interjúban, amit a 62 évvel ezelőtti balatonszárszói balesettel kapcsolatban adott a MAG-nak. Garamvölgyi 1995 óta kutatja József Attila halálának körülményeit, s munkája alapján – a közvélekedéssel ellentétben – állítja, hogy 1937. december 3-án Balatonszárszón nem öngyilkosság történt.Garamvölgyi Lászlónak már középiskolás tanulmányai alatt is a kedvence volt József Attila, már akkor felkeltette érdeklődését a költő halálának története. Később, katona korában még egy előadást is tartott erről a témáról. Volt egy megérzése ugyanis, amely szerint József Attila nem vetette magát a vonat kerekei alá. – Több vitám is volt ez ügyben az irodalomtanárommal, ám ő, akárcsak a jelenlegi magyar irodalomtörténet, azon a véleményen volt: ne bolygassak egy közismert történelmi tényt, hiszen megváltoztatni úgysem tudom – mondja Garamvölgyi, aki később, már nyomozóként, többször is gondolt arra, hogy érdemes lenne a baleset körülményeit rekonstruálni, és egy kicsit kutatni a szárszói eseményekkel kapcsolatban.1995-ben aztán alkalma nyílt, hogy a témával tüzetesebben foglalkozzon. Korabeli szakértői álláspontokat szerzett be (a csendőri jelentést, az orvos szakértői véleményt), alaposan elolvasta, kijegyzetelte a később keletkezett tanulmányokat. Miután a sajtó hírt adott a kutatásról, rengetegen keresték meg újabb információkkal is.- Következtetéseimet mint a kriminalisztikában jártas ember tettem. Ez alapján bizton állíthatom, hogy már a baleset előzményi adatai sem utalnak öngyilkosságra – fejtegeti Garamvölgyi. A tragikus esemény napján Ignotus Pál és barátai jártak József Attilánál vendégségben. A költő is szeretett volna barátaival az este folyamán Budapestre utazni, de nem fért már be azok Tátra típusú autójába, ezért Szárszón kellett maradnia. Ignotus éppen a Szép Szó című folyóirat újraindításán dolgozott, s pontosan azért látogatta meg a költőt, hogy megnyerje szerkesztőnek az induló laphoz. Ignotus azt is közölte József Attilával, hogy ő a Baumgartner-nagydíj egyik várományosa. – Különböző visszaemlékezésekből teljesen egyértelmű számomra, hogy József Attila aznap jó hangulatban volt, úgy érezte, élete egzisztenciálisan végre egyenesbe került. Ezt támasztja alá, hogy azokban a napokban kapta a hírt: utolsó kötetéből újabb hetven darabot adtak el. Délutáni sétája előtt azzal búcsúzott testvérétől, hogy siet haza, mert vacsorára kedvence, kuglóf lesz – érvel a szóvivő.Valószínűleg így is volt, hiszen a séta után este fél nyolckor érkezett az állomáshoz. Akkoriban a pályaudvar még Balatonszárszó központjában volt. Garamvölgyi szerint egyébként többszörösen pontatlan az 1995-ös Akadémiai Lexikon azon állítása, amely szerint József Attila a község külterületén lett öngyilkos. Az egykori nyomozó a következőképpen rekonstruálta a történteket: az állomáson állt az 1234. számú tehervonat, amelyről éppen tejeskannákat rakodtak. A költő a falu felől érkezve látta meg a tehervagonokat. Mivel sietett haza, átmászott a sorompón, s a 15. és a 16. számú vagon között, pontosan az út és a sínpár kereszteződésénél szeretett volna átbújni a túloldalra, a peron felé. Mivel gyermekkorában a ferencvárosi pályaudvaron többször tapasztalta, hogy egy ilyen szerelvény órákig is vesztegelhet, türelmetlenül és gyorsan szeretett volna hazajutni. Amikor megpróbált átjutni a két vagon ütközői alatt, a vonat elindult. A kocsik belódultak, és az azokat összekötő öt-hat kilós vascsavarkapocs fejbe vágta József Attilát. A vonat kerekei a kezén mentek át. A néhány perccel korábban még a vagonokat rakodó munkások azonnal észlelték a bajt, s ember a síneken! felkiáltással jelezték is, hogy valaki a szerelvény alá szorult. Mikor a vonat megállt, azonnal kihúzták a költőt alóla. Amikor a munkások kivették a szerelvény alól, feltehetőleg még élt, ám az orvosi ellátás abban az időben még több időbe telt volt, így gyorsan beállt a halál.Szemtanúi is voltak a balesetnek szemtanúi is voltak. A sorompónál két kisfiú állt, akik beszámoltak arról, hogy József Attila bemászott a két kocsi közé. A 8 és 11 éves fiúk vallomása azonban – bár bekerült a jegyzőkönyvbe – koruknál fogva nem értékelhető.A helyszínre érkező csendőr által gyöngybetűkkel készített jegyzőkönyv ezzel a prejudikációval indít: „Balatonszárszón az ismert szocialista költő öngyilkos lett.” Ugyanezt a megállapítást tartalmazza a szárszói állomásról a Keleti pályaudvarra küldött távirat is. – Megállapítható tehát, hogy a balesetet követő percekben, már a jegyzőkönyvek elkészültekor készen állt a mítosz, ami 1963-ban az ÉS vezércikkének sommás megállapításai után lett végérvényes. A cikk öngyilkosságként írja le a balesetet, s innentől már az irodalomtörténet is csak ezt a feltételezést említi – mondja Garamvölgyi László.A szóvivő érvelése mellett szól az is, hogy a haláleset körülményei nem mondhatók tipikusnak. Azok, akik a vonatot választják öngyilkosságuk színhelyéül, nyílt pályán követik el tettüket, mivel a robogó vonat alá ugrás gyors és biztos halált ígér. Ráadásul lakott területen kívül senki nem siethet a segítségükre, a vonat a legritkább esetben áll meg azonnal. A költő sérülései szintén kizárják az öngyilkosság lehetőségét. A tipikus öngyilkossági esetekben az áldozat egész teste nagy roncsolódást szenved, József Attilának azonban csak a kezén voltak komolyabb, metszett sérülései. A korabeli precíz orvos szakértői vélemény tanulmányozása után állítható, hogy a roncsolásos koponyasérülés okozta a költő halálát.Az említetteken kívül elgondolkodtató az is, hogy egy pécsi írásszakértő elemezte a költő utolsó verseinek kéziratát, és álláspontja szerint József Attila írásában nem fedezhető fel az öngyilkossági hajlam. A költő búcsúlevelet sem hagyott maga után.- Kutatásaim alapján biztos vagyok abban, hogy József Attila baleset áldozata lett 1937. december 3-án. Szerettem volna, ha erről szóló könyvem a költő halálának 60. évfordulójára megjelenik. Sajnos már biztos, hogy a 62. évfordulóra sem tud megjelenni – számol be szomorúan Garamvölgyi László arról, hogy más irányú munkái nem teszik lehetővé, hogy a kiadáshoz szükséges, még körülbelül egy hónapnyi munkát elvégezze. – Titkos tervem, hogy a 2000. évi költészet napjára az érdeklődők kezükbe vehetik könyvemet. Tudom, hogy kutatásaim nem fogják megváltoztatni a hivatalos változatot a költő haláláról, ám remélem, hogy az irodalomtörténészek ezt a verziót is elfogadják egynek a sok közül. Méghozzá olyan verziónak, amelyet meglehetősen sok közvetlen és közvetett bizonyíték is alátámaszt.Az Új Dunántúli Napló 1995. január 22-én megszólaltatta az akkor 83 éves Hertlik Rudolfnét, Adi nénit. Az egykori balatonszárszói postáskisaszszony elmondta, hogy sok-sok éven át a szárszói József Attila Múzeumban őriztek egy táviratot, amelyet ő vett föl a baleset napján este József Attila nővérétől. A távirat Hatvany Lajosnak volt címezve, s ez állt benne: „Attilát baleset érte stop, és meghalt stop, jöjjön azonnal stop.” Adi néni beszámolt arról is, hogy a távirat már nincs Szárszón a múzeumban, valaki elvitte, de hogy hová, az rejtély.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.