A Mali Birodalomtól Dogonföldig

A mai Maliba látogató - amúgy csekély számú - idegen elég nehezen tudja elképzelni, hogy ezen a vidéken a 13-14. században Nyugat-Afrika legnagyobb birodalma terjeszkedett, az atlanti partvidéktől egészen a mai Nigériáig.

Németh Géza
2002. 01. 18. 13:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.











Dogoni táncosok


A mandinka (más néven malinke – innen ered az ország mai neve) népcsoport irányította jól szervezett állam különösebb ellenkezés nélkül vette föl az észak felől nyomuló iszlám vallást és nagyobb városai – így Djenné, de különösen a legendás Timbuktu – az iszlám afrikai központjaivá váltak. E birodalmi lét, persze, ahogy többnyire lenni szokott, elég hamar megszűnt, elsősorban az észak felől, a Szaharán át érkező berber és tuareg törzsek fokozatos előrenyomulása, majd később a francia gyarmatosítás során.
Kis csoportunk Szenegál felől, országúton lép Mali területére. Alig három óra alatt gyűrjük le a „határvárosig”, Kayes-ig vezető irgalmatlanul rossz állapotú 90 kilométeres utat. Eredetileg vasúton utaztunk volna idáig is, ám a vonat lerobbant, így itt vagoníroztunk be, a főváros, Bamako felé. Maliba sajnos szinte minden lerobban, így a repülőgép is, amellyel Timbuktuból kellett volna visszatérnünk, aztán a cserébe kapott (pontosabban szerzett) terepjárók is. De lerobban az elpuhult immunrendszerű európai szervezet is; elővigyázatosság ide vagy oda, kisebb-nagyobb fertőzések, maláriagyanús jelek szinte csoportunk minden tagján jelentkeztek. Találkoztam egy belga üzletemberrel, aki gyakorta megfordul Nyugat-Afrikában; ő például állandóan komplett tábori gyógyszertárat hurcol magával.
A 19. század végén francia gyarmattá lett ország, bár 1960-ban függetlenné vált, elég sok vonást megőrzött az egykori „anyaország”-ból. Hivatalos nyelve ma is a francia, a legnagyobb helyi afrikai nyelvet, a bambarát csupán a lakosság egynegyede beszéli, ilyenképpen a francia összekötő kapocs a különféle etnikumok között. Pénzneme a nyugat-afrikai frank (CFA), amelynek árfolyamát mindig a francia frankéhoz igazítják (1 FF=100 CFA), de a piacoktól a szupermarketig a francia nemzeti valutával is bárhol lehet fizetni (fogadok, előbb lesz Maliban euró, mint nálunk).













A Bandiagara-lépcső,
tövében dogon falvakkal


Mali ilyenképpen a többi harmadik világbeli országhoz viszonyítva még a külföldinek is meglehetősen drága, s akkor mit szóljanak a helybeliek. Ámbár a falusi lakosság nemigen vásárol boltokban, legföljebb egymástól. Djenné hétfői piaca, amelyre az agyagból, vályogból épült hatalmas mecset előtt kerül sor, Afrika egyik legnagyobb látványossága. A Niger folyó egyik mellékvize mellé települt város élő skanzene a régió építészetének, mesterségeinek, ám mielőtt az utazó túlságosan elmerülne a múltban, megjelennek a helyi sihederek és szokásos trükkjeiket alkalmazva („kéne egy toll, iskolába megyek”, „adakozz a helyi futballcsapat javára” stb.) visszazökkentik a valóságba.
Mali nagyobb részét északon a csontszáraz Szahara foglalja el, délebbre az időnként ugyancsak rettenetes aszályokkal küzdő sztyeppövezet (a Szahel) következik, majd a szavanna zárja a sort. Az esős évszak júniustól szeptemberig tart, a közbenső időben szinte semmi sem esik. Így aztán e vidék csöppet sem hasonlít Kelet-Afrika nagyvadakban bővelkedő szavannáira. A nyolchónapos szárazságot sem az elefántok, sem a különféle antilopok nem lennének képesek átvészelni, ezért aztán a ragadozók is hiányoznak. A rövid mezőgazdasági szezon alatt gyakran az emberek sem képesek megtermelni az egész évre valót.
Hatalmas területekre egyáltalán nem visz út, nincs villany, kórház, sokhelyütt iskola sem, így nem csoda, hogy a születéskor várható élettartam csupán 46 év, és csupán 35 százalék boldogul el a betűk világában. A legszörnyűbb a helyzet talán a Niger folyó mentén, ahol sok száz kis falu csak csónakon közelíthető meg, alig akad termőföld, s csupán a halászat, vagy a legszárazabb klímát is elviselő kecskék nyújtanak megélhetést.













A djennéi nagymecset

Mali legkülönösebb népcsoportja, a dogon, még extrémebb környezetben él. A Nigertől délre egy hatalmas geológiai törésvonal metszi a tájat; ez a Bandiagara-lépcső, amely csupán 120-150 méter magas, ám legalább 130 kilométer hosszú. E homokkőfalak tövében sorakoznak százával a dogonok kicsiny falvai. E falon kell nekünk is leereszkednünk, ami könnyebb mint elsőre gondolnánk (bár az irdatlan páratartalommal terhelt hőségben, a föl-le mászkálást igencsak megszenvedjük), ugyanis a dogonok ösvényeket alakítottak ki, amelyeken följárnak a fennsík népeivel kereskedni. Nem őslakosok ezen a vidéken, a 15. századtól élnek itt, manapság úgy háromszázezren. Elődeik, a tellemek úgyszólván nyom nélkül tűntek el innen, csupán a homokkőfalban levő, többnyire természetes üregekben kialakított temetkezései helyeiket hagyták hátra.
A dogon falvaknak jól meghatározott szerkezetük van, fentről leginkább emberi testre hasonlít az alaprajzuk. Központja a toguna, a férfiak tanácskozó- és pihenőhelye, amelybe sem idegen, sem nő nem léphet be. Mi több, a nőknek menstruációjuk idején egy elkülönített épületbe kell visszavonulniuk. A kis lakóházak kőből és vályogból épülnek, ajtajuk, különleges zárszerkezetük ma már etnográfiai különlegesség, úgyhogy kicsinyített változatban úton-útfélen árulják is a szerencsére még kis számban erre tévedő idegeneknek A falukép meghatározói azonban a négyszögletes alaprajzú, kúpos kölesszár-tetővel fedett, vagy éppen hengert formáló terménytárolók.
A nedves évszakban kölest termesztenek, a szárazság idején pedig hagymát, amelyet az asszonyok péppé zúznak, golyóbisokat formálnak belőlük, és úgy adják el a piacokon. Az idegen persze nem érti, ha már a természet amúgy is szép gömbölydedre formálta a hagymát, miért kell e folyamatot mesterségesen megismételni. Pedig nyilván van benne ráció, a természethez közel élő népek többnyire semmit sem csinálnak fölöslegesen.
A dogonok mítoszvilága rendkívül gazdag és szerteágazó. Alapja, hogy amikor istenük, Amma megteremtette a világot, még nem létezett halál; aki megöregedett, azt az isten valamilyen állattá, főként kígyóvá változtatta. Aztán úgy 3000 éve a Szíriusz mellett megjelent egy másik csillag, amelynek lakói, a nommók elhozták a földieknek a halált. E csillag hatvan évenként válik láthatóvá, ilyenkor rendezik meg a dogonok legszentebb ünnepüket, a sigui (ejtsd: szigi) szertartást, legutoljára 1969-ben. Ezt francia etnográfusok filmen is megörökítették. Kisebb táncbemutatókat arra járó külföldi csoportoknak is rendeznek (nem is kevés pénzért), ám szóljon mentségükre (meg a mienkre is), hogy e táncok (amelyben szintén csak férfiak vesznek részt), még tényleg a hagyományokban gyökereznek, ugyanezt járják a maguk örömére is. A táncosok puhafából készült, de így is irgalmatlanul nehéz maszkban, dobok kíséretében adják elő a produkciót, aztán levetik a jelmezeket, fölveszik a valahol Európában mások által már levetett „second hand” ruháikat, aztán mennek a földekre dolgozni. Így megy az élet manapság Dogon-földön, a magas homokkőfalak árnyékában, s ha a tömegturizmus el nem lepi őket
(amire egyelőre kevés az esély), még jó darabig így is folydogál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.