Mali legkülönösebb népcsoportja, a dogon, még extrémebb környezetben él. A Nigertől délre egy hatalmas geológiai törésvonal metszi a tájat; ez a Bandiagara-lépcső, amely csupán 120-150 méter magas, ám legalább 130 kilométer hosszú. E homokkőfalak tövében sorakoznak százával a dogonok kicsiny falvai. E falon kell nekünk is leereszkednünk, ami könnyebb mint elsőre gondolnánk (bár az irdatlan páratartalommal terhelt hőségben, a föl-le mászkálást igencsak megszenvedjük), ugyanis a dogonok ösvényeket alakítottak ki, amelyeken följárnak a fennsík népeivel kereskedni. Nem őslakosok ezen a vidéken, a 15. századtól élnek itt, manapság úgy háromszázezren. Elődeik, a tellemek úgyszólván nyom nélkül tűntek el innen, csupán a homokkőfalban levő, többnyire természetes üregekben kialakított temetkezései helyeiket hagyták hátra.
A dogon falvaknak jól meghatározott szerkezetük van, fentről leginkább emberi testre hasonlít az alaprajzuk. Központja a toguna, a férfiak tanácskozó- és pihenőhelye, amelybe sem idegen, sem nő nem léphet be. Mi több, a nőknek menstruációjuk idején egy elkülönített épületbe kell visszavonulniuk. A kis lakóházak kőből és vályogból épülnek, ajtajuk, különleges zárszerkezetük ma már etnográfiai különlegesség, úgyhogy kicsinyített változatban úton-útfélen árulják is a szerencsére még kis számban erre tévedő idegeneknek A falukép meghatározói azonban a négyszögletes alaprajzú, kúpos kölesszár-tetővel fedett, vagy éppen hengert formáló terménytárolók.
A nedves évszakban kölest termesztenek, a szárazság idején pedig hagymát, amelyet az asszonyok péppé zúznak, golyóbisokat formálnak belőlük, és úgy adják el a piacokon. Az idegen persze nem érti, ha már a természet amúgy is szép gömbölydedre formálta a hagymát, miért kell e folyamatot mesterségesen megismételni. Pedig nyilván van benne ráció, a természethez közel élő népek többnyire semmit sem csinálnak fölöslegesen.
A dogonok mítoszvilága rendkívül gazdag és szerteágazó. Alapja, hogy amikor istenük, Amma megteremtette a világot, még nem létezett halál; aki megöregedett, azt az isten valamilyen állattá, főként kígyóvá változtatta. Aztán úgy 3000 éve a Szíriusz mellett megjelent egy másik csillag, amelynek lakói, a nommók elhozták a földieknek a halált. E csillag hatvan évenként válik láthatóvá, ilyenkor rendezik meg a dogonok legszentebb ünnepüket, a sigui (ejtsd: szigi) szertartást, legutoljára 1969-ben. Ezt francia etnográfusok filmen is megörökítették. Kisebb táncbemutatókat arra járó külföldi csoportoknak is rendeznek (nem is kevés pénzért), ám szóljon mentségükre (meg a mienkre is), hogy e táncok (amelyben szintén csak férfiak vesznek részt), még tényleg a hagyományokban gyökereznek, ugyanezt járják a maguk örömére is. A táncosok puhafából készült, de így is irgalmatlanul nehéz maszkban, dobok kíséretében adják elő a produkciót, aztán levetik a jelmezeket, fölveszik a valahol Európában mások által már levetett „second hand” ruháikat, aztán mennek a földekre dolgozni. Így megy az élet manapság Dogon-földön, a magas homokkőfalak árnyékában, s ha a tömegturizmus el nem lepi őket
(amire egyelőre kevés az esély), még jó darabig így is folydogál.
|