A rendszerváltoztatás időszakához szorosan kapcsolódó fogalom a kárpótlás. Az 1990 májusában törvényhozó munkáját megkezdő új Országgyűlés alapvető feladatának tekintette, hogy a korábbi önkényuralmi rendszerek évtizedeiben sérelmet szenvedett állampolgárok erkölcsi és – az ország gazdasági helyzetét, lehetőségeit figyelembe vevő – anyagi kárpótlásáról rendelkezzen.
Az egymást követő diktatórikus időszakok politikai üldözötteinek rehabilitációja már 1989-ben megkezdődött az „1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések orvoslásáról” címet viselő, első semmisségi jogszabály elfogadásával. Ezt követte 1990-ben az 1945 és 1963 közötti törvénysértő ítéleteket semmissé nyilvánító törvény. A személyi sérelmet szenvedettek kárpótlásának kezdeteként ezzel párhuzamosan társadalombiztosítási helyzetüket rendező kormányrendeletek születtek, amelyek a szabadságvesztés időszakának szolgálati időként való elszámolását, illetve nyugdíj-kiegészítés megállapítását tették lehetővé az érintettek számára.
Az első kárpótlási törvények 1991-ben (1991. évi XXV. törvény a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról – első vagyoni kárpótlási törvény), majd 1992-ben (1992. évi XXXII. törvény az életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról – első személyi kárpótlási törvény) léptek hatályba a jogalkotók munkájának eredményeként.
A vagyoni kárpótlásról rendelkező törvény azokra a természetes személyekre vonatkozott, akiknek sérelmet okozott magántulajdonuk birtoklásában, használatában az állam által 1949–1987 között alkotott, nevesített jogszabályok végrehajtása. A vagyonelemek közé tartozhattak különböző típusú ingatlanok (lakás, telek, üzlet, műhely), meghatározott létszámú foglalkoztatottat alkalmazó vállalatok és az elvett/államosított termőföld is.
A személyi sérelmek esetében az 1992-es jogszabály számos, a társadalom széles rétegeit érintő kárpótlási jogcímet nevesített. Idetartozott a II. világháború alatt faji, vallási, politikai okból külföldre történt deportálás, a közvetlenül a harcoló alakulatok kötelékében teljesített munkaszolgálat, a szovjet szervek által történt kényszermunkára hurcolás, a szovjet hadifogságban 1945. augusztus 1. után eltöltött időszak, a szovjet bíróságok vagy más szovjet hatóságok politikai indítékú ítélete, intézkedése alapján végrehajtott szabadságelvonás. A Magyarország területén elszenvedett sérelmek között kárpótlásra jogosított néhány meghatározott törvényben felsorolt bűncselekmény miatti szabadságvesztés, adott jogszabályok miatt elrendelt kényszergyógykezelés, az előzetes letartóztatás, magyar bíróság ítélete, közigazgatási hatóság határozata alapján végrehajtott, zárt táborszerű fogvatartás (internálás, kényszermunka), közbiztonsági őrizet, kitelepítés.
A kárpótlási jogszabályok végrehajtására, a beérkező kérvények elbírálására 1991 augusztusától új országos hatókörű állami hivatal jött létre Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal elnevezéssel, amelynek szervezeti egységei a következő esztendőkben a kárpótlási kérelmek elbírálása mellett a kárpótlási célú termőföldárverések lebonyolítását is elvégezték.
A „kárpótlás”, „kárpótlási jegy”, „termőföldárverés” fogalmak elsősorban a televízió, rádió és nyomtatott sajtó útján válhattak/váltak ismertté a közvélemény számára. A korábbi évtizedekben a vidéki lakosság tájékoztatására, véleményének formálására és hangjának megszólaltatására szolgáló legnagyobb példányszámú hetilap, a Szabad Föld számos írásában, tudósításában foglalkozott a kárpótlási folyamathoz kapcsolódó aktuális kérdésekkel.
Bár a törvények a sérelmet szenvedettek széles körét érintették, voltak, akik úgy érezték, hogy sorsuk elkerülte a törvényhozók figyelmét.
A Szabad Föld 1992. évi június 30-i számában az alábbi olvasói levelet közölte: