Százhetven éve született Edouard Manet

Százhetven éve, 1832. január 23-án született Párizsban Edouard Manet francia festő, a modern piktúra nagy alakja, az impresszionizmus, a plain air festészet egyik meghatározó alakja.

MTI
2002. 01. 16. 5:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Százhetven éve, 1832. január 23-án született Párizsban Edouard Manet francia festő, a modern festészet nagy alakja.

Apja minisztériumi tisztviselő volt. Manet nem akart apja nyomdokain haladni. 1850-ben szülei engedtek neki, és az akadémikus festő Thomas Couture tanítványa lett. Felfogásuk igen különbözött, de Manet sokat tanult tőle a rajz elemeiről és a festés technikájáról.

1856-ban közös műtermet nyitott Albert de Balleroy-val, itt festette Fiú cseresznyével című képét. 1859-ben készült Az abszintivó, amely felháborodást keltett az alkoholizmus bemutatása miatt. A Louvre-ban Tiziano, Velázquez és Goya festményeit másolta, majd utazásokat tett Hollandiában, Németországban és Itáliában. Courbet csoportképeire utaló alkotásain nem a cselekmény, inkább a helyzet kifejezése érdekelte.

1861-ben a Salonban állította ki a Spanyol énekest, ezt Théophile Gautier lelkesen dicsérte. Charles Baudelaire javaslatára festette meg 1862-ben a Zene a Tuilériák kertjében című képét. A fák függőlegese tagolja a nyüzsgő, a zenére alig figyelő tömeget, melyben önmagát és számos ismerősét is megfestette. Lola de Valence című képéről Baudelaire írt verset. A költő portréját Manet többször megrajzolta, a budapesti Szépművészeti Múzeumban látható a Baudelaire szeretője című képe.

A Salon 1863-ban visszadobta a Reggeli a szabadban című festményt – e korszakos művet a Visszautasítottak Szalonja mutatta be. A képet Giorgione és Raffaello ihlette. Nem világos, hogy életkép-e, vagy allegória a festmény. A kép az élet talányát szimbolizálja.

Manet 1863-ban megnősült, majd barátja, Degas példájára lóversenyre kezdett járni. Itteni képei közül említendő A longchamp-i verseny. Az 1865-ös Salon kiállításán mutatta be az Olympiát. A kihívó aktot, amely ezúttal túl közérthetőnek bizonyult, szemérmetlennek tartották, bár ez is több klasszikus minta nyomán készült (Tiziano, Giorgione, Velázquez, Goya, Ingres). A semmitmondó arckifejezés nyilvánvalóvá teszi: Manet egy prostituáltat festett meg, akinek kliense éppen virágot küldött. A kép a kor illúzióvesztését fejezi ki.

A vihar elől Spanyolországba utazott. A spanyol tematikát sok képén látjuk: Mlle Victorine spanyol kosztümben, Matador, Halott torreádor. 1866-ban galériát nyitott, de képei ott sem arattak sikert. Miksa császár kivégzése című képe politikai állásfoglalás: a francia egyenruhás kivégzőosztag III. Napóleon felelősségére utal – be is tiltották.

Az 1870-es évektől festészete elfogadottá vált, ekkori főbb művei: Fuvolás fiú, Reggeli a műteremben, A balkon. Émile Zolát megragadta Manet realizmusa, írásai a képek provokáló jellegét emelik ki. Manet megfestette Zola arcképét, ezen az Olympia is látszik.

Az 1870-71-es porosz-francia háborúban hadnagy volt, s jelen volt Párizs ostrománál. Műtermét szétdúlták, de képeit megmentette. 1873-ban Hollandiába utazott, ahol Frans Hals képei gyakoroltak rá nagy hatást. A vasút főalakja Berthe Morisot, aki kollégája, modellje, tanítványa, szeretője, majd sógornője volt. A szemben ülő nő és a háttal álló kislány aszimmetrikus párosa mögött látszik a pályaudvar.

1874-től évekig együtt dolgozott Claude Monet-val a Szajna partján. Ez Manet impresszionista korszaka, a Csónakban, az Argenteuil és a Monet csónakban... a plen air modorában készültek. A képek kivágása újszerű és meghökkentő. Manet jóban volt a többi impresszionistával, mégsem vett részt kiállításaikon, képeit a Salonnak küldte. Városi ember volt, visszatért a szobabelsőkhöz és vendéglői életképekhez. Sokalakos képe, az Álarcosbál az Operaházban önkényes kivágásával, domináló fekete frakkjaival és cilindereivel, mesterkélt gesztusaival önmaga paródiájaként is hat. Ekkor készült a Nana, ezt Zola regénye ihlette, s a Lathuille apónál című kertvendéglős, udvarlási jelenete, ez egyik legjobb képe. A Kávéházi sarok pincérnője, aki vendégeivel ellentétes irányban néz ki a képből, jellegzetes Monet-kép, portré és életkép közti átmenet, a közelnézetbe beférnek a környezet részletei.

A La Vie Moderne folyóirat 1880-ban kiállítást rendezett műveiből. 1882-ben a Salon bemutatta utolsó nagy művét, a Folies-Bergeres bárját. Az üres tekintetű pincérnő mögött nyüzsgő mulatót tükörből látjuk, ebben a nő is látszik hátulról, amint beszélget egy vendéggel, de ez mintha ferde helyzetű tükörben jelenne meg. A társadalom sivárságát érezzük e mű láttán. Manet-t szifilisz és lábszárfekély kínozta, bal lábát amputálták. Élete végén csendéleteket festett. Párizsban halt meg 1883. április 30-án. 1884-ben az École des Beaux Arts Manet-kiállításán műveit Zola mutatta be.

Életútja a zseniális művészek szokványos sorsa: képeit, művészi törekvéseit évtizedekig teljes meg nem értés fogadta. Apai öröksége azonban függetlenné tette, továbbra is küldte képeit a Salonnak, amelyeket rendre visszadobtak. Életműve átmenet Courbet realizmusa és az impresszionizmus között. Saját korát és annak eseményeit festette, a megszépítetlen és erkölcsi tanulság nélküli valóságot. Festészete nem a pillanatnyi látványt rögzíti, nem is utánoz, a megismerés révén ábrázol. A klasszikusok formai zártságát megtartva mutatta be környezetét, a nagyvárosi életet, az osztályok keveredését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.