Az elmúlt időszakban visszaesett jó néhány amerikai márka értékesítése Európában, és nem kizárt, hogy ebben az európai gazdaság lassabb növekedése mellett a terjedőben lévő Amerika-ellenes érzelmek is szerepet játszanak – írja a Financial Times. A Coca-Cola, a McDonald’s, a Marlboro és a General Motors egyaránt nehézségekkel küszködik Németországban és Franciaországban, de korábban már a Walt Disney, a Wal-Mart és a Gap is hasonlóról volt kénytelen beszámolni – olvasható a Napi Gazdaságban.
Az érintett cégek többnyire gazdasági tényezőkkel – a nagyarányú munkanélküliséggel, a magas adókkal és a rossz szabályozókkal – magyarázzák Európában tapasztalt nehézségeiket, amire nem amerikai riválisaik is panaszkodnak.
Mindenesetre a fenti amerikai cégek harmadik negyedéves eredményeire alaposan rányomta bélyegét a gyenge európai teljesítmény. A McDonald’s a múlt héten közölte, hogy árbevétele alig nőtt a kontinensen, miután a németek étvágya erősen megcsappant menüjeik iránt.
A Coca-Cola, amely nyereségének 80 százalékát Észak-Amerikán kívül realizálja, a harmadik negyedévben 3 százalékkal kevesebb italt tudott eladni Európában, mint egy évvel korábban, de Németországban 16 százalékos volt a visszaesés. A cég 392 millió dollár értékcsökkenési leírást volt kénytelen elkönyvelni negyedéves mérlegében bizonyos németországi érdekeltségei után.
A Marlborókat gyártó amerikai Altria-csoport értékesítése Franciaországban 24,5, Németországban 18,7 százalékkal csökkent, amit a társaság az adóemelésekkel és a dohányzásellenes kampánnyal magyaráz, de más cégek nem szenvedtek el ekkora visszaesést.
A General Motors a múlt héten jelentős leépítést volt kénytelen bejelenteni Európában, ahol a korábbinál kevésbé fogynak autói.
Az érintett vállalatok kizárják, hogy a jelenségnek politikai okai volnának, ehelyett a hideg európai nyárra és az italospalackok hasznosítására vonatkozó jogszabályok szigorítására hivatkoznak. Az Omnicom tulajdonában levő DDB Worldwide reklámcég elnöke, Keith Reinhard azonban annak a véleményének adott hangot, hogy az európai fogyasztók az amerikai árucikkekre is átviszik az USA külpolitikájával szembeni ellenérzéseiket, amelyek különösen felerősödnek, miután fény derült az Abu-Graib börtönben az iraki foglyokkal szemben elkövetett atrocitásokra. Hasonló jelenségről számolt be John Zogby amerikai közvélemény-kutató is.

Elképesztő, mit mondott a tárgyalásán a karateedző, aki felrúgott egy fiút a szolnoki kalandparkban