Péntek hajnalban Ausztráliában az első szabadedzésekkel elkezdődött a Forma–1-es szezon.
Az Ausztrál nagydíj második szabadedzésének eredményei:
1. Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren) 1:25.376
2. Kimi Raikkonen (finn, McLaren) + 0.300
3. Nick Heidfeld (német, Williams) + 0.564
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) + 0.705
5. Juan Pablo Montoya (kolmbiai, McLaren) + 0.851
6. Felipe Massa (brazil, Sauber) + 0.981
7. Fernando Alonso (spanyol, Renault) + 1.186
8. Jenson Button (brit, BAR) + 1.235
9. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) + 1.263
10. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) + 1.291
11. Ricardo Zonta (brazil, Toyota) + 1.432
12. David Coulthard (brit, Red Bull) + 1.641
13. Ralf Schumacher (német, Toyota) + 1.786
14. Jarno Trulli (olasz, Williams) + 1.819
15. Mark Webber (ausztrál, Williams) + 1.953
16. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber) + 2.137
17. Christian Klien (osztrák, Red Bull) + 2.168
18. Takuma Szato (japán, BAR) + 2.515
19. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan) + 2.792
20. Robert Doornbos (holland, Jordan) + 3.244
21. Vitantonio Liuzzi (olasz, Red Bull) + 3.550
22. Tiago Monteiro (portugál, Jordan) + 4.295
Patrick Freisacher (oszták, Minardi) idő nélkül
Christijan Albers (holland, Minardi)
Az elmúlt öt évben a ferraris Michael Schumacher lett a világbajnok, így ezúttal is ő a legesélyesebb a vb-címre, ám a szabályváltozások megnehezíthetik a dolgát. Az új előírásokat a téli teszteredmények alapján a Renault-nak és a McLarennek sikerült a legjobban kihasználnia, pilótáik rendre gyorsabbak voltak a ferrari versenyzőinél, igaz egy éve sem az olasz autók voltak a legjobbak a holtszezonban, végül mégis azok nyertek. A rekordhosszúságú, első alkalommal tizenkilenc futamból álló idényben több változás is lesza lebonyolításban: nem lehet például futam közben kereket cserélni, míg a második időmérőt már nem szombaton, hanem néhány órával a rajt előtt, vasárnap rendezik.
A 2005-ös szezont megelőző négyhónapos holtidény talán a legeseménydúsabb volt a Forma–1 történetében. Több mint fél tucat pilóta váltott csapatot, két istállónál új a tulajdonos, és mindössze két alakulat tartotta meg mindkét versenyzőjét.
Negyedével csökkent a leszorítóerő
Ennél is fontosabb viszont, hogy a technikai és a versenyszabályzat is jó néhány helyen változott. A legfontosabb technikai szabálymódosítások az autó felépítésére vonatkoznak. Tavaly több súlyos baleset is történt a Forma–1-ben, ezért az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke, Max Mosley úgy gondolta, a kocsikat sürgősen le kell lassítani, nehogy tragédia történjen. Nézeteit szinte az összes pilóta, illetve csapatvezető ellenezte, ám a változtatásokra rábólintottak, mert az új rendszerrel valamelyest esélyt kaptak arra, hogy a Ferrarival szembeni lemaradásukból faragjanak.
Az új előírások szerint az első szárny a talajtól öt centiméterrel távolabb került – így tizenöt centiméterre van attól –, a hátsó légterelő pedig tizenöt centiméterrel közelebb a hátsó tengelyhez. Megváltozott a diffúzorok és az oldaldobozok mérete, ezzel együtt a kocsik teljes hátsó felépítése. Összességében huszonöt százalékkal csökkent az autókra ható leszorítóerő, amely kisebb kanyarsebességet tesz lehetővé.
Egy versenyhétvégére összesen négy garnitúra száraz gumit kap minden pilóta. Kettőt a pénteki szabadedzésekre, ám ezek nem egyformák: ki kell választaniuk azt a keveréket, amelyet a futamon is használni akarnak. Ha ez megtörtént, a megjelölt fajtából kapnak egy készletet a szombati szabadedzésekre, illetve összesen egyet az időmérőkre és a versenyre. Defekt persze bármikor előfordulhat a futamon, természetesen ki is lehet cserélni a sérült gumit. Ekkor sem szabad viszont új garnitúrát megnyitni, hanem a szombaton használt, majd félretett abroncsok egyikét kell felhasználni. Ha valaki szombaton kap defektet, azt a péntekiekből pótolhatja.
Rettentően fontos viszont, hogy a versenyen száraz időben nem lehet egyszerre tankolni és kereket cserélni, így ha valaki szerencsétlenül jár, és megsérül egy gumija, be kell iktatnia egy extra boxkiállást.
Ha viszont esik, és a versenybírák esős versenynek nyilvánítják a futamot, fel lehet tenni esőgumikat. Ezek sokkal rövidebb távot bírnak, mint a szárazgumik, ezért le is lehet őket cserélni. Eközben tankolni is lehet.
Azt, hogy ki lesz idén a világbajnok, lehetetlen megjósolni, egyelőre csak a téli teszteredményekből következtethetünk. Az biztos, hogy a Ferrari és Michael Schumacher a legnagyobb esélyes, annak ellenére, hogy a gyakorlásokon nem brillíroztak a vörös autók. A Mclaren-Mercedes és a Renault pilótái viszont igen, ők az összes teszthelyszínen, Barcelonában, Valenciában és Jerezben is gyorsabbak voltak a világbajnoknál.
A riválisok mindannyian az új kocsijukkal állnak föl már az idénynyitón is. Emiatt előnyben lesznek, igaz, csak a McLaren és a Renault tűnik valójában esélyesnek a Ferrari legyőzésére. A BAR-Honda felemás teljesítményt nyújtott a teszteléseken, Jenson Button hol a leggyorsabb volt, hol a középmezőnyben végzett, míg csapattársa, Takuma Szato semmi különöset nem tudott felmutatni.
Forrás: index.hu, F1.hu, sportforum.hu

További komoly vizsgálatok zajlanak Ruszin-Szendi Romulusszal kapcsolatban