Idén legyőzik Schumachert?

Ausztráliában ma hajnalban az első szabadedzésekkel elkezdődött a Forma–1-es szezon, amelyen Michael Schumacher csupán a negyedik lett. Az biztos, hogy a Ferrari és Schumacher a legnagyobb esélyes, annak ellenére, hogy a gyakorlásokon nem brillíroztak a vörös autók.

MNO
2005. 03. 04. 8:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntek hajnalban Ausztráliában az első szabadedzésekkel elkezdődött a Forma–1-es szezon.

Az Ausztrál nagydíj második szabadedzésének eredményei:

1. Pedro de la Rosa (spanyol, McLaren) 1:25.376
2. Kimi Raikkonen (finn, McLaren) + 0.300
3. Nick Heidfeld (német, Williams) + 0.564
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) + 0.705
5. Juan Pablo Montoya (kolmbiai, McLaren) + 0.851
6. Felipe Massa (brazil, Sauber) + 0.981
7. Fernando Alonso (spanyol, Renault) + 1.186
8. Jenson Button (brit, BAR) + 1.235
9. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) + 1.263
10. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) + 1.291
11. Ricardo Zonta (brazil, Toyota) + 1.432
12. David Coulthard (brit, Red Bull) + 1.641
13. Ralf Schumacher (német, Toyota) + 1.786
14. Jarno Trulli (olasz, Williams) + 1.819
15. Mark Webber (ausztrál, Williams) + 1.953
16. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber) + 2.137
17. Christian Klien (osztrák, Red Bull) + 2.168
18. Takuma Szato (japán, BAR) + 2.515
19. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan) + 2.792
20. Robert Doornbos (holland, Jordan) + 3.244
21. Vitantonio Liuzzi (olasz, Red Bull) + 3.550
22. Tiago Monteiro (portugál, Jordan) + 4.295
Patrick Freisacher (oszták, Minardi) idő nélkül
Christijan Albers (holland, Minardi)

Az elmúlt öt évben a ferraris Michael Schumacher lett a világbajnok, így ezúttal is ő a legesélyesebb a vb-címre, ám a szabályváltozások megnehezíthetik a dolgát. Az új előírásokat a téli teszteredmények alapján a Renault-nak és a McLarennek sikerült a legjobban kihasználnia, pilótáik rendre gyorsabbak voltak a ferrari versenyzőinél, igaz egy éve sem az olasz autók voltak a legjobbak a holtszezonban, végül mégis azok nyertek. A rekordhosszúságú, első alkalommal tizenkilenc futamból álló idényben több változás is lesza lebonyolításban: nem lehet például futam közben kereket cserélni, míg a második időmérőt már nem szombaton, hanem néhány órával a rajt előtt, vasárnap rendezik.

A 2005-ös szezont megelőző négyhónapos holtidény talán a legeseménydúsabb volt a Forma–1 történetében. Több mint fél tucat pilóta váltott csapatot, két istállónál új a tulajdonos, és mindössze két alakulat tartotta meg mindkét versenyzőjét.

Negyedével csökkent a leszorítóerő

Ennél is fontosabb viszont, hogy a technikai és a versenyszabályzat is jó néhány helyen változott. A legfontosabb technikai szabálymódosítások az autó felépítésére vonatkoznak. Tavaly több súlyos baleset is történt a Forma–1-ben, ezért az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke, Max Mosley úgy gondolta, a kocsikat sürgősen le kell lassítani, nehogy tragédia történjen. Nézeteit szinte az összes pilóta, illetve csapatvezető ellenezte, ám a változtatásokra rábólintottak, mert az új rendszerrel valamelyest esélyt kaptak arra, hogy a Ferrarival szembeni lemaradásukból faragjanak.

Az új előírások szerint az első szárny a talajtól öt centiméterrel távolabb került – így tizenöt centiméterre van attól –, a hátsó légterelő pedig tizenöt centiméterrel közelebb a hátsó tengelyhez. Megváltozott a diffúzorok és az oldaldobozok mérete, ezzel együtt a kocsik teljes hátsó felépítése. Összességében huszonöt százalékkal csökkent az autókra ható leszorítóerő, amely kisebb kanyarsebességet tesz lehetővé.

Egy versenyhétvégére összesen négy garnitúra száraz gumit kap minden pilóta. Kettőt a pénteki szabadedzésekre, ám ezek nem egyformák: ki kell választaniuk azt a keveréket, amelyet a futamon is használni akarnak. Ha ez megtörtént, a megjelölt fajtából kapnak egy készletet a szombati szabadedzésekre, illetve összesen egyet az időmérőkre és a versenyre. Defekt persze bármikor előfordulhat a futamon, természetesen ki is lehet cserélni a sérült gumit. Ekkor sem szabad viszont új garnitúrát megnyitni, hanem a szombaton használt, majd félretett abroncsok egyikét kell felhasználni. Ha valaki szombaton kap defektet, azt a péntekiekből pótolhatja.

Rettentően fontos viszont, hogy a versenyen száraz időben nem lehet egyszerre tankolni és kereket cserélni, így ha valaki szerencsétlenül jár, és megsérül egy gumija, be kell iktatnia egy extra boxkiállást.

Ha viszont esik, és a versenybírák esős versenynek nyilvánítják a futamot, fel lehet tenni esőgumikat. Ezek sokkal rövidebb távot bírnak, mint a szárazgumik, ezért le is lehet őket cserélni. Eközben tankolni is lehet.

Azt, hogy ki lesz idén a világbajnok, lehetetlen megjósolni, egyelőre csak a téli teszteredményekből következtethetünk. Az biztos, hogy a Ferrari és Michael Schumacher a legnagyobb esélyes, annak ellenére, hogy a gyakorlásokon nem brillíroztak a vörös autók. A Mclaren-Mercedes és a Renault pilótái viszont igen, ők az összes teszthelyszínen, Barcelonában, Valenciában és Jerezben is gyorsabbak voltak a világbajnoknál.

A riválisok mindannyian az új kocsijukkal állnak föl már az idénynyitón is. Emiatt előnyben lesznek, igaz, csak a McLaren és a Renault tűnik valójában esélyesnek a Ferrari legyőzésére. A BAR-Honda felemás teljesítményt nyújtott a teszteléseken, Jenson Button hol a leggyorsabb volt, hol a középmezőnyben végzett, míg csapattársa, Takuma Szato semmi különöset nem tudott felmutatni.

Forrás: index.hu, F1.hu, sportforum.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.