A köznevelés válságos helyzetben van. A problémák száma igen sok, így a legsúlyosabbak közül is csak néhányat sorolunk fel:
- méltatlanul alacsony szintű a pedagógusok megbecsültsége, képzésük kevéssé felel meg a köznevelés igényeinek;
- a közoktatási intézmények épületeinek állapota, infrastruktúrája és eszközellátottsága sok évtizedes lemaradásban van a szükségeshez képest;
- a szakképzésben semmilyen értékelhető pozitív változás sem történt: jelenleg ez a közoktatás legkritikusabb területe;
- kaotikus állapotok uralkodnak a tartalmi szabályozásban: megszűnt a mindenki számára egységes műveltség megszerzésének lehetősége és esélye;
- a szakmai ellenőrzés hiánya következtében gyors ütemben romlik a nevelés-oktatás minősége;
- mérhetetlen távolság van az oktatáspolitika elvárásai és az iskolai gyakorlat lehetőségei között, aminek következtében pedagógusok sokasága fordul el a szakmai kérdésektől.
Az írásbeli érettségi botrányát és a felelősség nem vállalását a minisztérium vezetői részéről súlyos morális vétségnek és szakmai hibának tekintjük, amely csak tovább mélyítette a már eddig is meglevő bizalmi válságot a társadalom és az oktatáspolitika között.
2006 után olyan köznevelési rendszert valósítunk meg, amely sikeres hagyományainkra építve visszaállítja a műveltség, a munka és az erkölcsi rend becsületét, fokozatosan orvosolja a felsorolt hibákat, és a magyar közoktatás eredményeit ismét a világ élvonalába emeli – áll a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség Kulturális Tagozat Neveléstudományi Szekciójának nyilatkozatában. (OS)

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Szégyen amit művelnek!