Putyinnak már odaígérték a Malévot?

Az energiaipari cégek után az orosz légi közlekedési óriásvállalatok is megkezdhetik a hódítást Európában. A putyini politika által is támogatott vállalkozás fő ereje az AirUnion holding. A Malév őszi privatizációs pályázatán elbukó cég a Magyar Hírlap információi szerint legkésőbb jövő tavasszal birtokon belülre kerül a magyar cégben.

MNO
2006. 05. 22. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Moszkvának kell a Malév, Budapest pedig odaadná – írja a Magyar Hírlap. Vlagyimir Putyin elnök tavaszi budapesti látogatásán a felek kölcsönösen biztosították erről egymást. A motívumok részben politikai jellegűek. Az egekbe törő energiaárak újra regionális hatalommá tették Oroszországot, gazdasági téren legalábbis mindenképpen. Ezt az erőre kapó Moszkva most politikai befolyássá konvertálná. A Malév megvétele újabb húzás lenne a játszmában.

Jó ideje Budapest sem „fázik” a gondolattól, a balliberális koalíciónak szavazatokat hozó putyini vizit óta pedig nyilvánvaló, hogy a magyar légitársaságot odaígérték az oroszoknak. „Tudjuk, ez jár maguknak„ – idézte az elnök látogatását kísérő fogadáson a Magyar Hírlap újságírójának a magyar tárgyalóküldöttség egyik tagjának szavait az orosz küldöttség embere. És talán igaza is van a kormánynak, hiszen a jó viszony, az orosz piac tágra nyitása, és a sokat emlegetett energiabiztonság megér egy legfeljebb száz-százötven millió forintért eladható Malévot.

Politika, üzlet, nemzetbiztonság

Nemcsak a politikáról van azonban szó, hanem üzletről és nemzetgazdasági érdekekről is. És mivel e kettő Oroszországban gyakran összefolyik, nehéz szétbogozni a szálakat.

A magyar légitársaságot a KraszAir akarja. Ez egyike az Aeroflot jelcini szétdarabolása után született majd négyszáz légicégnek. Megszereznie a krasznojarszki repülőtér miatt kulcsfontosságú Aeroflot-részt Borisz Abramovicsnak sikerült. Az üzletembernek semmi köze a Chelsea milliárdos tulajdonosához, Roman Abramovicshoz, legfeljebb üzleti módszereiket tekintve rokonok. Tény, hogy részben a tulajdonos üzleti érzéke, részben a szibériai árufuvarozásban központi helyzetű krasznojarszki légikikötő révén a KraszAir gyorsan a legnagyobb orosz légitársaságok közé emelkedett. Abramovics ma már saját szövetséget irányít, az AirUnion nevű holdingot, amelyet a KraszAir mellett a Domogyedovo Airlines, az Omszkavia, a Szamara, valamint a Szibaviatransz alkotja.

Ferihegy lett volna fontos

A Malév tavaly őszi privatizációs pályázatán az AirUnion leánycége, az AirBridge indult. A magyar légitársaság a bejáratott név mellett a Nyugatra nyíló ablakot jelentette volna Abramovicséknak, elsősorban az áruszállítási üzletáguknak. Az üzleti lehetőségek pedig óriásiak: a Malévon keresztül nemcsak az orosz nyersanyagok áramolhatnának Nyugatra, hanem a felkínált taszári repülőteret messzinek és kényelmetlennek érző kínaiak is szívesen használnák ezt a csatornát. Tehát nem a Malév, hanem Ferihegy lett volna fontos az oroszoknak. A magyar cégen keresztül az oroszok Ferihegy közelébe akartak jutni, a légitársaság által „történelmileg” birtokolt jogokat megszerezni.

Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni arról, hogy a KraszAir Abramovics dominanciája ellenére 51 százalékban az államé. Mostanra ezt nyilvánvalóvá is tette a putyini politika, amely az olajipartól mára eljutott egy másik stratégiai ágazatig. Ha úgy tetszik, Hodorkovszkijtól Abramovicsig. A szétforgácsolt légiipar egyesítése moszkvai források szerint az Aerofloton belül, még pontosabban Szergej Ivanov védelmi miniszter és miniszterelnök-helyettes felügyelete alatt történik. Ivanov Vlagyimir Putyin potenciális örököse, és még akkor is Oroszország erős embere, ha a Kreml jelenlegi ura igazán komolyan nem számol a hatalomból való távozással. Szergej Ivanov alá tartozik a hadiipar, a hadiipar alá pedig minden, aminek köze van Oroszország nemzetvédelméhez, a gyártástól kezdve a togliatti Lada-gyárig. A forgatókönyv tehát világos: az új orosz légiipar az Aeroflot körül kristályosodik majd ki. Ha kell, erőszakosan, ha kell, békésen, a beolvasztást senki, így az AirUnion sem kerülheti majd el.

„Megoldjuk”

Visszatérve a Malévhoz: biztos, hogy az oroszok újra próbálkoznak. A kérdés csupán az időzítés. A lap moszkvai értesülései szerint a Malév eladása legkésőbb jövő tavaszig megtörténik, az új tulajdonos pedig az AirUnion (vagy az Aeroflot) lesz. Távolról sem biztos azonban, hogy az eddigi konstrukció szerint, azaz magyar leánycégen keresztül. Idézet a moszkvai reformbizottság tagjától: „Ha egy Nyugatról jött cég maguknak szimpatikusabb, megoldjuk.”
(magyarhirlap.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.