Őrző-védők helyett tartalékos haderőt!

Nem civil gárdákat kell szervezni, hanem az államnak kell úgy működnie, hogy a biztonság tartható legyen a legutolsó faluban is – jelentette ki lapunknak Simicskó István, akit a rövidesen megalakuló, az önkéntes tartalékos sereg feladatait meghatározó országgyűlési bizottságról kérdeztünk.

2008. 07. 08. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Október 30-ig az Országgyűlés elé terjeszti megvalósíthatósági tanulmányát az a parlamenti bizottság, amely az önkéntes tartalékos sereg feladatait, működését hivatott meghatározni; azt, hogy mi módon lehetne ezt a rendszert megvalósítani, kiépíteni, működtetni – nyilatkozta lapunknak Simicskó István. A Fidesz–KDNP-s képviselő maratoni küzdelmet folytatott azért, hogy az ügy eljusson ebbe a stádiumba: mintegy nyolcéves folyamat előzte meg az önkéntes seregről szóló indítványt.

– Mit lehet tudni a testület összetételéről?

– Egyelőre nem tudom, mely pártok, milyen arányban képviseltetik majd magukat a grémiumban, ugyanis a kormány hatásköre, hogy a bizottságot létrehozza. Remélem, a kormány az ellenzéki pártok szakértőit is meghívja: ha beindul az előkészítő munka, szakértői egyeztetésekre is szükség lesz.

– Mindenesetre úgy tűnik: megtört a jég, a baloldal már nem látja ördögtől valónak egy amerikai Nemzeti Gárda típusú erő létrehozását.

– Egyértelmű elmozdulást tapasztaltam a pártok hozzáállása kapcsán a zárószavazáskor. A helyzet az, hogy aki a biztonságról felelősséggel igyekszik gondolkodni, tudja azt, hogy a biztonsággal nem akkor kell foglalkozni, amikor a baj a nyakunkon van, tudja, hogy nincsen hadsereg tartalék nélkül. Nagy dolog, hogy a mi zászlónk alatt gyűltek össze a pártok, mert mindenki tenni akart valamit a védelem érdekében – kivéve az SZDSZ-t, melynek a hozzáállását egyszerűen nem értem. Ha következetesen az észak-atlanti szövetség elkötelezettjei, miért nincs az SZDSZ-ben olyan politikus, aki biztonságpolitikával foglalkozik? Nem értenek hozzá, és téves utakon járnak, amikor egyik oldalon vérmesen támogatják a washingtoni szerződésből származó kötelezettségeinket, s ami szintén kötelezettség, a saját erő védelme (a washingtoni szerződés harmadik cikkelye kimondja, hogy a felek és a tagországok fenntartják és kifejlesztik egyéni és kollektív védelmi képességeiket külső fegyveres támadással szemben), azzal már nem szimpatizálnak. Nemcsak azzal kell NATO-kötelezettségeinket teljesíteni, hogy Irakba küldünk katonákat, hanem hogy a honi terület védelmét megpróbáljuk minél szélesebb körben garantálni.

– Miért van szükségünk a honvédség mellett egy tartalékos haderő felállítására?

– A NATO döntései során a tartalékos haderőnek egyre nagyobb szerepet szánnak, enélkül nem működhet hatékonyan az ország védelme. Magyarországon a honvédség békelétszáma azonos a mozgósítási létszámmal, ez a világon egyedülálló. Többek között ezért volna szükség kiképzett tartalékosokra.

– Hány fős lenne ez a haderő?

– Nagyjából 5-10 ezer fő tartalékos állomány kéne, hogy kiegészítse a most nagyjából 23 ezer főben maximált létszámú hadsereget (ebből majdnem tízezer az adminisztratív állomány – a szerk.). Összesen két harcoló dandárja maradt – elméletileg – a Magyar Honvédségnek, Tatán és Debrecenben. Ezek az erők országvédelmi feladataikat is igen csekély mértékben tudnák ellátni, hiszen megszűntek olyan hagyományos fegyvernemű kultúrák, mint a tüzérség vagy a rádiófelderítő alakulatok, s kerültek lehetetlen helyzetbe például harckocsizó alakulataink. Ezért is szükség van kiképzett tartalékosokra, hiszen ha bármilyen baj van, a lehető legkisebb mértékben kell a magyar állampolgárokat terhelni honvédelmi kötelezettségükkel.

– Amivel elég nehézkes is lenne bármit kezdeni...

– Példátlan, hogy amikor megszüntették a sorkatonai szolgálatot 2004-ben, felszámolták az általános hadkötelezettséget is. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a potenciális hadköteleseknek semmiféle adatközlési, tájékoztatási megjelenési kötelezettsége nem maradt meg. Alkalmassági vizsgán sem kell részt venniük, a katonai nyilvántartási rendszer gyakorlatilag felborult. Elég kockázatos folytatni azt a felelőtlen biztonságpolitikai tevékenységet, melyet az elmúlt években láttunk a kormányzat részéről, hiszen a mozgósítási rendszer egy esetleges támadás esetén nem működne.

– Mivel foglalkozna békeidőben egy tartalékos erő?

– Nem csak katonai veszélyeztetettségre kell felkészülni, ilyenek a természeti és ipari katasztrófák, a mentési munkálatok, a katasztrófavédelem segítése, az objektumok védelme. Mindezeknek nem tud eleget tenni egy „létszámában igen liliputira zsugorodott”, pusztán hivatásos és szerződéses katonákból álló honvédség, melynek jelentős erői ráadásul külföldön vannak lekötve.

– Milyen kiképzést kapnának a tartalékosok?

– A jelentkezők közül azok, akik nem voltak még sorkatonák, katonai alapkiképzésben részesülnének: ez egyfajta katonai alakiságon, minimális katonai szocializáción túl természetesen a fegyverhasználatot és a különböző rendszabályok elsajátítását jelentené. A honvéd vezérkar megfelelő tisztjeinek feladata lesz a rendszer kialakítása. Sokszereplős, sok egyeztetést kívánó folyamaton kell végigmenni.

– Mi ösztönözné a jelentkezőket – a hazafiúi érzelmeken felül – a részvételre?

– A honvédelmi törvény első szakaszának második bekezdése kimondja, hogy a Magyar Köztársaság biztonságát a nemzeti önerő, a szövetségi rendszer és az állampolgárok hazafias elkötelezettsége, áldozatvállalása biztosítja. Ebben hiszek, de nyilván a mai katartikus világban, amikor a munkahelyüket is féltik az emberek, már akinek van, ki kell alakítani a tartalékosok számára valamilyen érdekeltségi és ösztönző rendszert. Ez a KDNP határozati javaslatának indoklásában is szerepel: a kormányzatnak meg kell állapodnia a munkáltatókkal abban, hogy ha foglalkoztatnak tartalékos katonákat, igazolt hiányzásnak tekintsék azt a néhány napot, melyet például a kiképzéssel, gyakorlatokkal tölt az önkéntes. A közösség érdekében, a társadalom biztonsága céljából ez vállalhatónak tűnik a munkaadók részéről, emellett az államnak is kompenzálnia kell azt a céget, például adókedvezményekkel, amely ilyen munkavállalókat foglalkoztat – osztrák, brit példák is bizonyítják, hogy ez működőképes elképzelés. Valamilyen érdekeltségi rendszert az önkéntes tartalékosok ösztönzésére is ki kell alakítani, így továbbtanulási, utazási és munkaidő-kedvezményekkel, vagy az Egyesült Államokban vannak olyan lehetőségek, hogy boltokban áfamentesen vásárolhatnak bizonyos termékeket a Nemzeti Gárda katonái.

– Nyilván jelentkeznek majd a hivatásos nyafogók, akik elkezdik kiszámolgatni, mibe kerül ez nekünk.

– Meglehetősen „olcsó” a tartalékos katona a védelem szempontjából: nemzetközi példák azt mutatják, hogy egy tartalékos fenntartása körülbelül egytizede egy szerződéses vagy hivatásos katonára fordított összegnek. Egyébként sem beszélhetünk luxuskiadásról: az országban biztonsági vákuumot okoz, hogy nincsenek kiképzett tartalékosaink.

– A biztonsági vákuumra utal, hogy több irreguláris, a rend fenntartását segíteni igyekvő szervezet is létrejött.

– Itt valami teljesen más dologról van szó, ez nem civil kezdeményezés. A Magyar Honvédség szervezésében valamifajta területi elv kidolgozása alapján – mivel a helyben lakók mozgósítása mindig fontos időbeli előnyt jelent – történne meg az önkéntes haderő felállítása, szó sincs magánhadseregről. A civil kezdeményezéseknek nyilván komoly jelentősége van, de a biztonság garantálása elsősorban állami feladat. A civil szervezetek feladata pedig, hogy kiegészítő jelleggel segítsék az állami szerveket. Én nem szeretném, ha a biztonság garanciális tényezői magánhadseregek, civil biztonsági őrző-védő kft.-k, rt.-k és félkatonai szervezetek lennének, mert ez anarchiához vezet. Az államnak nem szabad kivonulnia a biztonságpolitikából. Nagyon helytelen, hogy a kormány programjában is az szerepel: a biztonság tényezői az állami, önkormányzati és civil kezdeményezések, a biztonsági szervezetek. Egészségtelen, hogy a két megmaradt magyar dandárlaktanyáját civil biztonsági őrző-védő kft.-k őrzik. Elképesztő ez egy NATO-tagországban – ráadásul a tervek szerint a rendőrségeket is civil szervezetek őriznék. Nem civil gárdákat kell szervezni, hanem az államnak kell úgy működnie, hogy a biztonság tartható legyen a legutolsó faluban is, mind a külső vagy a belső veszélyekkel szemben. Ha nem így gondolkodunk, az állam létét tagadjuk. Ne feledjük: Lenin elve volt az állam elhalása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.