Távozik a Cargo-ügy főszereplője

A Geuronet-botrány elérte Gustav Poschalkót, az osztrák tehervasút korábbi első emberét. Miután leváltották a leánycég teljes vezérkarát, távozni kényszerül a már korábban a második vonalba száműzött Poschalko is.

2010. 12. 08. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerződésének lejárta előtt távozni kényszerül a Rail Cargo Austriától (RCA) Gustav Poschalko, a cég korábbi vezetője – tették közzé az osztrák lapok. Poschalko a MÁV Cargo megvásárlásakor a vállalat igazgatóságának elnöke volt, és a nevéhez fűződik a 2007-ben megkötött sikerdíjas szerződés az addig mind Ausztriában, mind Magyarországon teljesen ismeretlen Geuronet Bt.-vel és Gulya Andrással. A bécsi korrupcióellenes ügyészség, valamint a magyar Nemzeti Nyomozó Iroda egyaránt nyomoz az ügyben. A sikerdíjszerződés célja a sajtóban már 2008 elején megjelent feltételezések szerint az lehetett, hogy a vasúti vezetők a Geuronet Bt.-n keresztül kenőpénzekkel igyekeztek befolyásolni a magyar döntéshozókat. Ezt támasztja alá az a dokumentum, amelyet a Geuronet-botrányt kirobbantó Format hetilap hozott a közelmúltban nyilvánosságra, és amelyben közzétették az ÖBB igazgatósága 2008. februári ülésének hanganyagát. Eszerint Poschalko és Horst Pöchhacker akkori felügyelő-bizottsági elnök, a Porr építőipari konszern korábbi vezérigazgatója azt bizonygatta, lobbiszerződések nélkül Magyarországon nem lehet megbízásokat elnyerni.
Különös módját választotta a védekezésnek Poschalko, amikor ügyvédje, Lukas Kollman útján azt közölte, hogy a magyar ügyészség adatai szerint a 7,1 millió eurós sikerdíj 95 százaléka ma is Gulya András cégének magyarországi Erste-számláján van. Az ügyvéd azzal érvelt, hogy ha megvan a pénz, akkor nem juttatták azt tovább politikai pártokhoz, vagyis nem áll meg a korrupció vádja. Arra azonban nem tért ki a megszólaló, hogy valójában mi lehetett a valódi célja a szerződéskötésnek a Geuronet Bt.-vel. Ha ugyanis nem végzett valódi munkát a magyarországi tanácsadó társaság, akkor a sikerdíj kifizetése – amely az osztrák adófizetők pénzéből származott – éppúgy törvénybe ütköző cselekedet, mint a politikai korrupció.
A MÁV Cargo megvásárlása egyébként sem népszerű az osztrák szövetségi vasút berkeiben. Többek közt azért, mert az anyacéghez, az RCA-hoz hasonlóan súlyosan veszteséges. A jelenlegi vezetők szerint a cégnek 2013-ra nyereségessé kell válnia, ehhez pedig leépítésekre van szükség – jelentette be Christian Kern. Az ÖBB vezérigazgatója korábban azt mondta, a magyar kormánnyal a pályadíjakról folytatott tárgyalásoktól teszik függővé, hogy hány embert küldenek el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.