A csíksomlyói csoda

2000. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pünkösdkor az idén is sok ezren zarándokolnak Csíksomlyóra, a Mária-szoborhoz. Régi szokás a virrasztás, s ezt – főképp a csángók – még ma is tartják. Az itteni napimádás kivételesen szép magyar hagyomány: a pünkösd hajnalban felkelő nap az új áldás, az új kegyelem jelképe.A zarándokok napkelte előtt megkerülik a hegyet, s elvégzik a Jézus szíve litániát és a rózsafüzért. Kivárják, amíg vasárnap hajnalban, mint a kiáradó Szentlélek, a nap első sugarai megvilágítják a Somlyó-hegy lankáit. Ekkor kell ugyanis gyógynövényeket szedni, ezeknek csodás ereje lesz a búcsúsok hite szerint.Az idén, a millenniumi szent évben már húsvétkor sem lehetett helyet foglalni a környék szállodáiban, fogadóiban, minden eddiginél nagyobb tömeget várnak. A csíksomlyói Madonna csodáinak se szeri, se száma, de talán legnagyobb jótéteménye, hogy negyvenesztendei kényszerű szünet után, a romániai kommunista uralom sötétsége után, 1990-ben újra tömegesen elindulhattak a zarándokok a kegyhelyre a Kárpátokon inneni és túli területekről. A román fordulat őszinteségét és tisztaságát joggal vitatják a történészek, de a csíksomlyói búcsú feltámadását mindenki óriási vívmánynak tartja.A pünkösd előtti napokban kelnek útra a hívek Erdélyből, Moldvából, Magyarországról és mindenhonnan a Kárpát-medencéből, ahol magyarok élnek: a pünkösdi búcsú ismét az összmagyarság ünnepe lett. Jönnek Moldvából a csángók, akik közül sokan már csak románul beszélnek otthon, itt azonban magyarul éneklik Mária dicséretét.Voltak régebben fanatikus szokások is. Ostorral véresre korbácsolták a hátukat a buzgóságukkal kitűnni kívánó hívek, mások térden csúsztak fel a hegy lankáján a Salvator-kápolnához, a lábuk egészen kisebesedett. Nem volt ritka az sem, hogy az ide érkező csoportok összeverekedtek a jobb helyekért, s ilyenkor kíméletlenek voltak egymáshoz a legények.A zarándoklatban való részvételről a székely falvakban meghatározott rend szerint döntöttek. Szerencsés volt az, aki útra kelhetett, s szomorkodott, akinek otthon kellett maradnia, vigyázni a házra, a jószágra. Feljegyezték azt is, hogy sokan csak a zarándoklat idején találkozhattak kedvesükkel, szerelmük épp az úton teljesedhetett ki, megint mások itt gyógyultak ki súlyos betegségükből.A Mária-szobor tisztelete a XVI–XVII. századra tekint vissza, csodatevő erejéről legendás történetek tucatjait lehet olvasni. Külön mondája van a szobor arcán lévő sebhelynek. Ali basa dúlása idején történt, hogy egy tatár berontott a templomba, s ostorával Mária arcába csapott. Az ostorcsapás nyomán vérfolt keletkezett, amelyet semmiképp sem tudtak eltávolítani. Próbálták átfesteni, de a folt eltüntethetetlen.Már a szobor fennmaradása is kész csoda. A templomot többször feldúlták, felperzselték, de a szobor épen maradt. Régi írások szerint arca mindig tisztán ragyog, kivéve, ha Csíkot veszély fenyegeti, mert akkor elkomorul, szeme könnyezik. Van olyan nézet, hogy a bákói ferences kolostor XVI. századi feldúlása idején menekítették Moldvából Csíkba a ferences barátok, de ez kevéssé valószínű. Biztos, hogy egyike a legszebb Mária-szobroknak, 1500 táján faragták, Szűz Mária alakját nappal, holddal, csillagokkal ékesítették. A korabeli művészek az ilyen szobrokkal a török veszély elhárítását kívánták elősegíteni: a napba öltözött asszonyt álmodták meg.Kampis Antal a középkori magyar faszobrokról szóló, 1939-ben megjelent könyvében így ír róla: „... pozsgás, telt arcú szobor ez, bonyulatlan, széles ívelődésű, hirtelen egyenes hullású ruharedőkkel. Valószínűleg, sőt bizonyosan oltáron állott egykor, de eredeti helyéről régen lekerült, s ... hímzett selyemruha borította, mint a kis Jézuskát még ma is, azonban ez az idők folyamán lekerült róla, s ma csak a goromba átfestés ékteleníti. Jogara, hatalmas, zárt abroncskoronája barokk kori kiegészítés.”Pünkösd a Szentlélek eljövetele, a kegyelem megújulása, a hitbéli megerősödés gyönyörű ünnepe. Erre a XVI. században Csíkban meg Erdély-szerte mindenütt nagy szükség volt a török dúlás, a vallási villongások, a protestantizmus néha erőszakos terjesztése idején. Sőt ma is úgy tűnik néha, hogy visszatérnek a vallásháborúk hitvitái: hibás történelemszemléletet emlegetnek tudós publicisták, amikor a katolikus hit, a katolikusok anyanyelvű igehirdetésének XVI. századi erdélyi elsorvadásáról szóló írásokat kritizálják nagy buzgósággal. Pedig az idő tájt nagy szükség volt a csodákra, nemcsak 1567-ben, hanem utána is jó néhány évtizedig. „Az erdélyi Ferenc-rendiek élete majdnem egy jó fél századig csak a végvonagláshoz hasonlítható” – olvasható Boros Fortunát Az erdélyi Ferenc-rendiek című, 1927-ben megjelent könyvében. A krónikák szerint a legtöbb ferences zárdát a török felgyújtotta, és romhalmazzá tette, 25 év alatt Magyarországon negyvenhármat. Csíksomlyón 1600-ban, a zárdafőnök legyilkolása után, csak egy vak laikus testvér maradt, Pázmány Péter pedig hiába sürgette, hogy küldjenek szerzeteseket az elárvult kolostorokba. Nagy hiány volt magyarul tudó papokban, s szerencsének számított még 1630-ban is, amikor az idegen szerzetesek mellé egy magyar, Domokos Kázmér szegődött, segítette őket nyelvtudásával.Szükség volt tehát a csodákra. A csíksomlyói pünkösdi búcsú egy legendás győzelemhez kötődik: a protestáns fejedelem, János Zsigmond serege felett arattak diadalt 1567-ben, pünkösd szombatján a hargitai fennsíkon a katolikus hitet védelmező csíki és gyergyói székelyek. Erről a csatáról a történelmi évkönyvek nemigen tesznek említést, nem ír róla Szekfű Gyula, nincs szó róla az Erdély története című könyvben, a lexikonokban, ír róla viszont egy XVIII. századi krónikás. Az biztos, hogy a protestantizmus Csík határán túl nem tudott terjedni, s ez tán éppen a mesés győzelemnek tudható be.A hit a csodatevő Mária-szoborban sosem lankadt el. A csángóknál él egy szép elnevezése a szobornak: Babba Máriának hívják. Daczó Árpád Lukács páter meséli el, miként találkozott e kifejezéssel. A hatvanas évek derekán a kegytemplom sekrestyéjében tett-vett, s látta, hogy az oltár elé jön egy asszony, egy hat-hét éves fiúcskával, és suttogva magyaráz neki: „Né, látod, ott van Babba Mária.” Kicsoda az a Babba Mária, mit jelent ez a szó – kérdezte a páter. Az asszony csodálkozva magyarázta neki: „Nálunk mindenki tudja, hogy Babba Mária a szép Szűz Mária. Mert babba azt jelenti, hogy szép.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.