Magyarország a huszadik században

2000. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar népnek Szent István óta az a tragédiája, hogy nem volt eléggétermékeny, nem volt eléggé vallásos, és sohasem tudta teljesenbenépesíteni a Kárpát-medencét – fejtette ki John Lukacs a washingtoni magyar nagykövetségen tartott millenniumi történészkonferencián.A történész ott elhangzott előadásának szerkesztett változatátaz alábbiakban közöljük.Magyarország történelmében különbség van az állam függetlenségére való törekvés és a nemzet tényleges állapota között: 1918-ban és 1920-ban a magyar függetlenség ára egy megcsonkított Magyarország volt. De már a XIX. században akadtak gondolkodók, például a nagy Széchenyi, akik megsejtették ezt. A XX. században a magyar állam és a magyar nemzet számára a legnagyobb tragédiát Trianon jelentette, amelynek egyik következményeként hárommillió magyar került idegen fennhatóság alá. Ebből a szempontból Trianon nagyobb és tartósabb kárt okozott, mint a negyven éven át tartó orosz és kommunista uralom.Visszatekintve látszik, hogy a magyar állam és a magyar nép történelmében 1918–20 volt e tragikus század mélypontja. Ebben az időszakban, amelynek forradalmai más kelet-európai országokat is érintettek, nagyon kevés példamutató magyar vezetőt találunk. Más kelet-európai nemzeti vezetők képesek voltak felszámolni vagy enyhíteni a nagyhatalmak által államukra kényszerített állapotokat: Lengyelországnak volt egy Pilsudskija, Finnországnak volt egy Mannerheimje, Törökországnak volt egy Kemalja Atatürkje. Magyarországnak nem volt hozzájuk fogható politikusa. Még Kun Béla rendkívül népszerűtlen kommunista rezsimjét is a román hadseregnek kellett elűznie Budapestről. A híres Nemzeti Hadsereg, amelyet a lakosság többsége támogatott, csak akkor tudott bevonulni a fővárosba, amikor a románok már távoztak onnan. Ezért mondom, hogy meggyőződésem szerint mind a magyar állam, mind a magyar nép számára alighanem 1918–20 volt a mélypont ebben az egyébként is tragikus században.De a két világháború között Magyarország – tragédiája ellenére – bámulatos módon talpra állt. A társadalom osztályszerkezete még elmaradott volt, a kulturális életben azonban már megjelent sok minden, amit ma európainak vagy nyugatinak nevezünk. Csakhogy aztán nagy és kedvezőtlen változás következett be. 1920-tól érthető módon a revízió, a Trianon következtében kialakult sajnálatos helyzet korrigálása volt minden magyar kormány legfőbb törekvése és a nép óhaja. De 1938 után, amikor Magyarország határán megjelenik a korabeli Európa legerősebb hatalma, a harmadik Német Birodalom, már nem a határrevízió a legfontosabb, hanem a magyar függetlenség megőrzése. Ezt nem mindenki ismerte fel. Teleki és Kállay így látták, de sokan mások sajnos nem. 1938 és 1945 között Magyarországon lelki és szellemi polgárháború zajlott. Szerencsére ez a polgárháború egészen 1944-ig alig vagy egyáltalán nem járt vérontással; de 1944-ben és 1945-ben bizony tragikusan véres volt.A magyar állam története innentől nagyon egyszerű. Ami 1945-ben vagy 1947–48-ban történt Magyarországon, annak úgyszólván semmi köze nem volt a kommunizmushoz, a kommunizmus vonzerejéhez vagy akár a kommunisták aknamunkájához. Mindent a nagyhatalmak határoztak meg. Magyarország Európa keleti feléhez került, és a világháború vérzivatara után – érthető módon – sem a brit, sem az amerikai kormány nem akart egy újabb háborút kockáztatni azért, hogy változtasson Európa felosztásán. De ekkor jött az 1956-os magyar felkelés, amelynek több szempontból is óriási jelentősége volt. Először is bámulatos és felemelő nemzeti egység jellemezte, valójában nagyobb, mint 1848-at – és persze sokkal nagyobb, mint bármelyik korábbi felkelést, a Rákóczi-féle szabadságharcot is beleértve. Azt is tudjuk – amit mostanában kissé túlhangsúlyoznak –, hogy az 1956-os magyar forradalom a nemzetközi kommunizmus Sztálingrádja volt. (A magam részéről nemigen tudok rokonszenvezni olyanokkal, akiknek 1956-ig eltartott, hogy végre ráébredjenek a nemzetközi kommunizmus csődjére.) De ami ennél lényegesebb: Magyarország 1848-ban az európai történelem szélén, 1956-ban viszont a világtörténelem fókuszában állt.Véleményem szerint 1956 a hidegháború fordulópontját jelentette. Az orosz vezetés számára 1956-ban derült ki, hogy az Egyesült Államok nem akarja megváltoztatni Európa kettéosztottságát. Ugyanis nyolc-tíz évvel korábban, a hidegháború kezdetén a felek kölcsönösen félreismerték egymás szándékait. Sztálin azt hitte, hogy miután az amerikaiak megvetették a lábukat Nyugat- és Dél-Európában, készülnek megdönteni az ő kelet-európai uralmát. Az amerikaiak – pragmatikus gondolkodásuk ellenére furcsamód ideológiai alapon ítélve meg a helyzetet – azt hitték, hogy Sztálin, miután Kelet-Európára könyörtelenül ráerőszakolta a kommunista rendszert, kész betörni Nyugat-Európába. Mindkét feltételezés téves volt. A hidegháborúnak ez a nagy félreértése 1956-ban, Magyarország vérző teste fölött tisztázódott. Az oroszok belátták, hogy az Egyesült Államok Magyarország esetében nem fenyegetőzik háborúval, és nem is akar változtatni Európa megosztottságán.Magyarország 1989-ben – nem úgy, mint a XVII. század végén – nagyrészt (bár nem egészen) a maga erejéből vívta ki szabadságát. De teljesen független nemzet, akárcsak teljesen autonóm ember, nem létezik. Kérdés tehát, hogy a magyar állam elsősorban az Egyesült Államokra fog-e támaszkodni a jövőben, avagy Európára – az úgynevezett Európára. Átmenetileg – hangsúlyozom, átmenetileg – Kelet-Európában hasonló a helyzet az 1919-ben fennállthoz: Németország és Oroszország egyaránt visszavonult. Ez az állapot nem lehet tartós. Magyarország éppen ezért jobban tenné, ha inkább a szomszédaival, Lengyelországgal, Csehországgal, Szlovákiával kötött szövetségre támaszkodna, mintsem egy „észak-atlantinak” nevezett szövetségre, esetleg alaszkai vagy hawaii gyalogság megjelenésére Magyarország határai mentén. Ugyanakkor a történelem szerkezete megváltozott, és megváltoztak az államközi viszonyok is. Nem tudhatjuk, mivel jár majd, ha a német vagy az orosz hatalom ismét megjelenik Kelet-Európában.Ennyit a huszadik századi magyar államról. Most néhány szó a magyar népről. A magyar népnek Szent István óta az a tragédiája, hogy nem volt eléggé termékeny, nem volt eléggé vallásos, és sohasem tudta teljesen benépesíteni a Kárpát-medencét. De az állam történelme, a nemzet történelme és a nép történelme nem ugyanaz. Az amerikaiak ezt gyakran nem értik, de a magyarok igen. Magyarországon nemcsak állam és nép, hanem nép és nemzet között is évszázadokig határozott különbséget tettek. A nemzetből sokáig kihagyták a nép jelentős részét – éspedig nem csak nemességi alapon, nem csak birtokviszonyok vagy választójog alapján. A XX. században ez a különbségtétel nép és nemzet között nagyrészt megszűnt – ami pozitív változás. Magyarország népessége már a második világháború előtt fokról fokra egyre homogénebbé vált. A magyar társadalom homogenizálódása akkor is bekövetkezett volna, ha nem vonulnak be az oroszok, és nem kényszerítik rá az országra a kommunista rendszert. A XX. század végére nemcsak az arisztokrácia tűnt el teljesen, hanem a proletárréteg is eltűnőben van. A magyar társadalom szerkezete és életszínvonala kezd egyre jobban hasonlítani a többi európai országéhoz.A nemzet homogén. Magyarország legalább három szomszédjánál nem ez a helyzet. A nyelv, a kultúra, amely a magyar történelemben különlegesen fontos szerepet játszik, valamelyest romlott ugyan, de még mindig életerős. Magyarországon is megfigyelhető az a világjelenség, hogy kialakulóban van egy bürokratikus, hivatali vagy üzleti nyelv, amelyet reggel kilenctől délután ötig alkalmaznak, s amelyre a tömegszórakoztatás is rányomja bélyegét; ugyanakkor az emberek szabad idejükben, odahaza nem ezt a nyelvet beszélik. Egy nemzetközi nyelv jövője mítosz csupán: még senki sem írt nemzetközi verset, és nem is fog soha. Az tehát, hogy létezik magyar kultúra, nem magától értetődő, hanem rendkívül fontos ügy. Ez a kultúra már a múlt században nagyon pozitív vonásokat mutatott, a magyar és a német anyanyelvű, valamint az országban letelepedett, jelentős létszámú zsidó lakosság különleges szimbiózisát teremtve meg. Magyarország 1900 körül egyedülálló volt a tekintetben, hogy a magyaroknak még a németeket is sikerült asszimilálniuk, akik pedig Kelet-Európa-szerte ellenálltak az asszimilációnak, mert úgy vélték – éspedig okkal –, hogy egy magasabb rendű kultúrkörhöz tartoznak. Ismétlem, ez egyedülálló volt Magyarországon; valamikor az 1860-as években kezdődött; máshol Kelet-Európában a kisebbségi németek nem olvadtak be az őket körülvevő népi és nemzeti többségbe. Magyarországon másképp alakult a helyzet. A német, a magyar és a zsidó lakosság száz évvel ezelőtti szimbiózisa tehát rendkívüli jelenség volt, amelynek számos kedvező hatása máig érvényesül.Magyarországon két kultúra létezik: az urbánus és a népi. Az utóbbi, furcsa módon, kirekesztő jellegű. Az urbánusok és a népiek gyakran nem olvassák egymás írásait; sokszor ez az ellentét húzódik meg a politikai csatározások mögött is. Vajon meddig tart ez még? Nem vagyok próféta, és nem vagyok optimista sem, de szerintem nem sokáig. Emiatt tehát nincs okunk borúlátónak lenni; bár mint tudjuk, a magyarok természetüknél fogva hajlanak a mélységes pesszimizmusra. Ugyanakkor a magyarok ma már semmiért sem okolhatják az idegen megszállókat; nem okolhatják – ahogy oly gyakran tették – az osztrák, a német vagy az orosz megszállást. Csakis az számít, amit ők maguk tesznek (és mondanak, hiszen a beszéd régóta sajátos szerepet játszik a magyar lelkületben); csakis az számít, mit tesznek és mit mondanak a magyarok, mivel hosszú idő óta először egyedül maguknak és magukért tartoznak felelősséggel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.