A porszem igazsága

2000. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színház nem kerülheti ki a politikát. De a politikailag irányított színházat nem szeretem – nyilatkozta Gali László, a Komáromi Jókai Színház (Jókaiho divadlo v Komarne) igazgatója, mikor városuk nagy szülöttének, Jókai Mórnak a 175. születésnapja előtt tisztelegvén A kőszívű ember fiai című regényt (Hevesi Sándor, Kardos György és Solténszky Tibor dramaturgiai átigazításával) bemutatták. Az előadást Budapestről is támogatták, elsősorban a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a millenniumi pályázatok révén. (A magyarországi kultusztárca segítségével viszik színre Vörösmarty Mihály 200. születésnapján, ez év decemberében a Csongor és Tündét is. A címszerepet Benkő Géza és Gubik Ági játssza – mindketten Pozsonyban tanulták a színészmesterséget. Benkő Gézát a győri színház közönsége is jól ismeri, szerződés kötötte a fiatal művészt a Duna túlsó partján levő társulathoz. A rendező is Magyarországról érkezik Komáromba a Csongor és Tünde kedvéért, Tóth Miklós nyíregyházi és kaposvári rendezéseivel hívta fel magára a komáromiak figyelmét. Esztendeje már dolgozott a Komáromi Jókai Színházban. Méghozzá oly szép sikerrel, hogy Vörösmarty mesejátékának színpadra állítását csakis vele tudja elképzelni a társulat.) Nagy siker volt A kőszívű ember fiai, 37-szer játszották a január 27-i premier után – mondja a színház dramaturgja, Varga Emese –, s ha úrrá lesznek súlyos anyagi gondjaikon, és a XIX. századi történethez nélkülözhetetlen, költséges kosztümök bérleti díját „hosszú távon” fizetni tudják, további előadásokkal örvendeztethetik meg a térség magyarjait.– A kisebbségi létben élő magyaroknak szükségük van az ilyen darabokra – mondja Gali László, aki volt már igazgató-főrendezője a debreceni Csokonai Színháznak és az egri Gárdonyi Géza Színháznak is, és aki a „mesterséget” – büszkén hirdeti – Nádasdy Kálmántól, Ádám Ottótól, Várkonyi Zoltántól, Horvai Istvántól és Hegedűs Gézától tanulta a 70-es években a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolán. – Nem csupán az irodalmi-történelmi műveltség miatt! De nem is csak azért, mert A kőszívű ember fiai című regény a magyar mitológia része. Hanem mert a Baradlayak történetéből felszínre törő sorskérdések átélése ma ugyanolyan fontos, mint a XIX. században.– Magyarországon évek óta másról se szól a színházcsinálás, csak a deheroizálásról. A színházba járó embereket azonban nem lehet leszoktatni az igényességről, és arról, hogy a tiszta emberi szót értékeljék, az általuk is átélhető emberi sorsokat keressék az előadásokban. Amikor 1986-ban színházat nyitottunk Egerben, Sütő András darabját választottuk. Az Egy lócsiszár virágvasárnapját, mert ez a mű a „porszem igazságáról”, a kisember, az egyszerű állampolgár jogairól szól. Most, amikor mindent szabad, és rendezői exhibicionizmustól, erőszakos figyelemfelkeltéstől hangos a legtöbb színház, mintha megfeledkeznénk a „porszem igazságáról”... Pedig a művészeteknek nem lehet más a feladatuk mai, átmeneti korunkban sem, mint máskor: szolgálni a „porszem igazságát”. Segíteni, hogy érvényre juthasson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.