Ultimátumot kaptak a Csepel Művek területén működő cégek, amelyek szállításaik legalább egy részét a terület vasútján bonyolítják. Az üzemeltető UniverTrans január elsejével felmondta a szolgáltatást, hacsak a gyártók nem veszik meg a társaságot. A cég száz partneréből tizenkettőnek stratégiai fontosságú a vasúti szállítás, nekik kellene kifizetniük a 380 millió forint rájuk eső részét.Vagy megvásárolják a Csepel Művek területén működő érintett cégek a gyártelepi vasútüzemet, vagy megszünteti azt a jelenlegi szolgáltató – tudta meg a Magyar Nemzet. Az üzemeltető UniverTrans Kft. tulajdonosának, az Ikeron Rt.-nek az igazgatósága tavaly év végén úgy határozott ugyanis, hogy 2001. január 1-jétől megszünteti az addig nagy veszteséggel működő vasúti áruszállítást, vagy eladja a céget, legalábbis annak nyolcvanöt százalékát – tájékoztatta Vermes Róbert, az UniverTrans ügyvezető igazgatója lapunkat. A vételárat, 380 millió forintot azonban az a tucat társaság, amelynek forgalomarányosan a vasúti üzemre nyolcvan százalékban szüksége van, sokallja, és soha meg nem térülő befektetésnek tartja. Néhányan úgy vélik, a vasúti szállítás felszámolása nemcsak a termelőcégeket hozná hátrányos helyzetbe, hanem a kerületnek is kárt okozna, hiszen a közutakra terelődne évente kétszázezer tonnányi áru szállítása.Kamionáradat?– Csak a Csepeli Fémmű naponta több mint húsz nyerges vontatót fogadna – érzékeltette Szabó Zsolt, a Csepeli Fémmű vezérigazgatója, mennyire kell átalakítania a cégnek a logisztikát, és milyen többletforgalmat kell eltűrnie a kerületnek, ha a vasúti szállítás abbamarad. Arról nem kívánt nyilatkozni, milyen pluszköltséget róna a szolgáltatás felszámolása a fémműre.A szóban forgó vállalkozások nem egyformán érdekeltek a vasút üzemeltetésében. A Loacker Recycling Kft. például Albert József ügyvezető igazgató szerint saját gépparkjával oldja meg fuvarjai felét, mindemellett stratégiai kérdésnek tekinti a vasút megőrzését.Opciós vitaAz UniverTrans szerint demagóg a közutak további terhelésével fenyegetőzni. Szerinte a kis árréssel számoló feldolgozóknak nem lenne rentábilis, ha közúti spedícióval váltanák ki a vasutat, valószínűbb, hogy a szabad kikötőből az alsó rakparton bonyolítanák a szállításokat. Elismerte, hogy ez sem lenne olcsó, hiszen kétszer kellene átpakolni az árut, de még mindig kifizetődőbb – vélte –, mint a közút.Az UniverTrans Kft.-t még a Csepeli Erőmű Rt. hozta létre vasúti, közúti ágazat üzemeltetésére, hulladékgazdálkodásra. Az akkor 265 millió forint alaptőkéjű társaságot 1996-ban a debreceni Magic Trade Kft. vásárolta meg 90 millió forintért, majd két nap múlva eladta az ingatlanhasznosítással, -üzemeltetéssel, -kezeléssel foglalkozó Ikeron Rt.-nek. Az erőmű visszavásárlási opciós mellékletet csatolt az adásvételi szerződéshez, amivel akkor élhetett volna, ha az UniverTrans öt éven belül megszünteti a vasút üzemeltetését. Ebben az esetben 30 millió forintért vásárolhatta volna meg az erőmű a vasúti divíziót. Az opció jövő márciusig lenne érvényes, ám időközben a Csepeli Erőmű feloldotta. Abból a célból ugyanis, hogy a vasút üzemeltetéséhez szükséges szakhatósági engedélyeket azok lejártától, 1998 végétől az UniverTrans ismét megszerezze, nettó 180 millió forint értékű fejlesztést kellett volna végrehajtania, holott éves árbevétele 1996 és 1999 között 65–85 millió forint között alakult, üzemi nyeresége soha nem érte el a tízmillió forintot, összességében pedig mindig veszteségesen működött.Az átfogó korszerűsítéshez, miközben a működési engedélyhez szükséges legfontosabb előírásoknak eleget tett, bankhitelre lett volna szüksége, amit az opciós záradék miatt nem kapott meg. Hogy a kölcsönhöz mégis hozzájusson, a Csepeli Erőmű azzal a feltétellel, hogy a cég hitelt vesz fel, feloldotta az opciót. Ezután három bank is elutasította a hiteligényt. Mindezek ellenére az UniverTransnak sikerült elérnie, hogy a tulajdonában lévő 43 kilométeres vágányhosszból 13 kilométerre megszerezze az üzemeltetési engedélyt, amivel a szolgáltatást igénybe vevő vállalkozások szállításait meg tudta oldani. Arról sem tett le, hogy a többire is megszerezze az engedélyt.A Csepeli Erőmű – lapunk információi szerint – arra hivatkozva, hogy az UniverTrans megtévesztette, mivel az opció feloldása után mégsem vett fel hitelt, mérlegelte a jogorvoslat lehetőségét, pert eddig azonban nem kezdeményezett. Valószínű, hogy nem is fog. Ha azt megnyerné is, az opció fél év múlva lejár, így az UniverTrans április 1-jétől mindenképpen megszüntetheti a szolgáltatást.Ellentétes érdekAz Ikeron Rt. igazgatóságának tavalyi döntése értelmében külső szakértők felmérték az UniverTrans értékét, hogy reális árat kérjenek a cégért. Az ügyvezető szerint ha ócskavasként értékesítenék a vagonokat, a síneket, 71 millió forintot kapnának, könyv szerint 75 millió forintot érnek, a négyhektáros ingatlan árát négyzetméterenként ötezer, az összesen háromezer négyzetméteres építmény négyzetméterét 25 ezer forintban állapították meg. Ezekből áll öszsze a 380 millió forint. Tavaly a társaságot egy független szakértő 735 millió forintra értékelte – fűzte hozzá Vermes. A cégek sokallják az árat, mert – úgymond – nekik a befektetés soha nem térül meg, másrészt az eszközöket elavultnak tartják, azokra további jelentős összegeket kellene áldozniuk.Az ügyvezető szerint ha csak annak a forgalomnak a felét bonyolíthatnák, ami a Csepel Művek területén a rendszerváltozás előtt volt, azaz évente 400 ezer tonna árut tudnának szállítani, nem állt volna elő a mostani helyzet. Ilyen volumenű szállítás biztosan fenntartaná az üzemet. Ekkora mennyiségre megbízást azonban középtávon sem kapnának. Árat viszont az UniverTrans nem tud emelni, az intézkedést vélhetőleg megtámadnák, és a versenyhivatal valószínűleg erőfölénnyel való visszaélésnek tekintené. Két lehetősége maradt tehát az Ikeronnak: vagy eladja az UniverTranst, vagy megszünteti a vasúti üzemet.Az Ikeron által is preferált, első verzió céljából a tizenkét legnagyobb forgalmazócég háromfős munkacsoportot bízott meg a tárgyalások lebonyolításával. Egyikük, Albert József úgy tájékoztatott: már szeptemberben szeretnének ajánlatot adni az UniverTrans meghatározott üzletrészeinek megvásárlására. Albert elmondta azt is, a cégek saját erőből nem tudják kifizetni a vételárat, ezért külső befektetőket is meghívtak. Minthogy a probléma közvetetten a kerületet is érinti, bevonnák az önkormányzatot, levelet küldtek az illetékes minisztériumoknak is. A MÁV-val is tárgyalnak néhány hónapja. Eközben az UniverTrans az eladásra készülve 108 millió forintra csökkentette törzstőkéjét, és – mondta az ügyvezető – semmiféle köztartozása nincs. A tőkecsökkentésre korábbi veszteségek rendezése miatt volt szükség, és amiatt, mert a 17 millió forinton nyilvántartott közúti ágazatot 57 millió forintért értékesítették, amit az Ikeron ki szeretne vonni a cégből. Az UniverTrans összesen tíz hektár területet kapott az erőműtől az alapításkor, ebből hat hektárat értékesített.

Ezt mondta Orbán Viktor Gyurcsány lemondásáról és válásáról