Lakáshasználat

2000. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új lakástörvény lényeges rendelkezése, hogy megszüntette a bármilyen legális jogcím megszűnése után (bérlet, albérlet, szívességi lakáshasználat stb.) lakáshasználatot gyakorló személlyel kapcsolatosan a jó- és rosszhiszeműség fogalmat. A törvényi szabályozás szerint a jogcím nélküli lakáshasználónak kötelessége a lakás kiürítése és a lakással rendelkezni jogosult részére történő átadása, rendelkezésre bocsátása.– A jogcím nélküli használót ez a kötelezettség akkor is terheli, ha az ügyben peres vagy egyéb hatósági eljárás még nem indult vagy egyáltalában nem volt folyamatban – mondta lapunknak dr. Csémy István ügyvéd. Kifejtette: indiferens az új szabályozás szerint a jogcímnélküliség keletkezésének megítélésekor, hogy a legális jogviszony valamilyen oknál fogva megszűnt (lejárt, felmondták), vagy maga a használat is eleve jogellenes volt, például mert a felek semmis vagy érvénytelen szerződést kötöttek. Valamennyi esetváltozat a gyakorlatban jogcímnélküliséget eredményez. Jogcím nélküli használat esetén arra az időtartamra, amíg a jogcím nélküli használó a lakásban tartózkodik, azt birtokolja, lakáshasználati díjat köteles fizetni. A lakáshasználati díj fizetésén túlmenően a jogcím nélküli használó köteles megtéríteni a jogcím nélküli használattal okozott kárt a jogosultnak. A használati díj azt a felet illeti meg, akitől a jogszerű használat jogát a jogcím nélküli használó elvonja, illetve a jogszerű használatot magatartásával lehetetlenné teszi (nem üríti ki a lakást, szívességi lakáshasználók lakásban tartózkodását biztosítja stb.).A lakástörvény a lakáshasználati díj mértékét az adott lakásra megállapított lakbérrel megegyező mértékben állapítja meg. Fontos és a jogcímnélküliséget külön is szankcionáló törvényi rendelkezés, hogy a jogcím nélküli használat kezdetétől számított hat hónap elteltével a használati díj emelhető. Ez a törvényi rendelkezés nem alkalmazható, ha a jogcím nélküli használó másik lakásra tarthat igényt. Önkormányzati tulajdonú lakás esetén a használati díj emelésének mértékét és feltételeit önkormányzati rendelet határozza meg. Bérlőkijelölési jog esetén a használati díj emelkedésének mértékét a bérlőkijelölésre jogosult határozza meg. A használati díj lakbért meghaladó összege a bérlőkijelölésre jogosultat illeti meg.Az új törvényi szabályozásban a fő szabály az, hogy a jogcím nélküli lakáshasználó másik lakásra nem tarthat igényt. Abban az esetben, ha a legális lakáshasználatot biztosító szerződés megszűnik, a lakásban jogcím nélkül tartózkodó személy – a bérleti jog folytatására jogosult kivételével – másik lakásra akkor tarthat igényt, ha a bérbeadó, illetőleg a bérlőkijelölésre vagy bérlőkiválasztásra jogosult erre kötelezettséget vállalt. Önkormányzati lakás esetén a másik lakásba való elhelyezési kötelezettség vállalásának feltételeit önkormányzati rendelet szabályozza. A lakástörvény lényeges és méltányos rendelkezése, hogy a hatályba lépése előtt szerzett jogokat elismeri, azok érvényesülését biztosítja. Ez a rendelkezés összefoglalóan azt jelenti, hogy jelenleg az a jogcímnélküli, akinek elhelyezési jogosultsága a lakástörvény hatályba lépésekor a korábbi rendelkezések szerint fentállt, jelenleg is elhelyezésre jogosult. Az elhelyezési kötelezettség azt a személyt, szervet terheli, akit az e kötelezettséget meghatározó jogszabályi rendelkezés megjelöl.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.