Reform az állategészségügyben

Németh Antal
2000. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás óta széles körű az egyetértés a közigazgatási reform halaszthatatlanságáról, s ez alól – a közigazgatás részeként – az állategészségügy sem kivétel. A reform elkerülhetetlen ahhoz, hogy a rendszerváltozás előtti szervezeti formából a fejlett világ országainak hasonló szakszolgálataival együttműködő, harmonikus kapcsolattartásra alkalmas szervezet épülhessen ki. Ezzel egy időben azonban folyamatosan biztosítania kell az ország járványvédelmét.Az állategészségügy és benne az állatorvos a hivatás sajátosságai miatt erősen kötődik a közigazgatáshoz, ezért sokszor nevezik „félkatonai szervezetnek” is. Az új, a polgári társadalom igényeihez való alkalmazkodást biztosító reformfolyamat során a polgárcentrikus arculatot kell megteremteni.A régmúltunkról annyit, hogy cégérünkön az „állategészségügy” és az „állatorvoslás” szerepel. A szakterület kialakulásának azonban elsődleges oka volt, és a sürgető reform legfőbb indoka ma is: az ember szolgálata. Ez adja azt a szemléletváltozást, amely az élelmiszer-biztonságot, a minőség-ellenőrzést és a határbiztonságot helyezi az állat-egészségügyi munka fókuszába, természetesen a gyógyítás, a gazda és az állat zavartalan kapcsolatának megteremtésével.Az évezredek során a veszélyforrásokkal szemben először a védekezés (gyógykezelés) alakult ki, majd az ismeretek gyarapodásával a megelőzés. Klasszikus példái ennek szakterületünkön a veszettség, a lépfene és az állatok (elsősorban a szarvasmarhák) gümőkórja (tbc), amelyeknél alapvető a diagnosztikai szűrés. Már Árpád-házi királyaink idejében szabályozták az állatmozgatást és a húsvizsgálatot, amelyet bélyegzővel is rendelkező „húslátók” hajtottak végre, illetve felügyeltek. Mátyás király rendeletének következménye a „vágóhíd” szavunk, amely megelőzendő a települések fertőzési lehetőségét, a vágóhelyeket a folyóvizek mellé rendelte építeni. Európa népeit általános éhínséggel sújtó, pusztító állatjárványok után, 1731-ben – a világon másodikként – a marhalevélrendszer a magyar közigazgatás része lett, s szerte Európában megindult az állatorvosképzés – hazánkban a világon hatodikként, 1787-ben.Erkölcsi kötelességünk és elemi érdekünk e nemes hagyományok folytatása.Aktuális helyzetünket két szempontból világítom meg. Természetesen a szűkebben vett szakmaiság a könnyebbik kérdés. Szakmai vitáink ugyanis – szerencsére – mindmáig „csak” szakmai viták. A vírusok természete, a gyógyszeres készítmények hatása, a hatósági ellenőrzések szabályai megtartották rendszer- és érdekfüggetlen státusukat. Annál vehemensebben csapnak össze az időnként indulatokká fajuló vélemények szakterületünk szervezeti kereteinek átalakításáról. Mondhatnánk, szerencsére, mert a szovjet érában az ötvenes években végrehajtott változás közismerten viták és indulatok nélkül, teljes „egyetértésben” zajlott le. Ma sem a nyílt viták okozzák a gondot, sokkal inkább a „szakmai” csomagolásban előadott egyéni érdekek, a reformerekkel szembeni nemtelen vádak. Le kell szögeznem, mind ez idáig nem a hivatás gyakorlásával, hanem szakterületünk működésével voltak gondjaink. Ezek mára már a szakmaiság kárára vannak, és az európai csatlakozási szándékunkat is veszélyeztető módon halmozódtak fel.A rendszerváltozás után a minisztérium, fölismerve a valódi szükségszerűségeket, döntött az állat-egészségügyi reformfolyamat, a szerkezeti átalakítás, és az ezzel járó elkerülhetetlen személyi változások meghozatala mellett.Tényszerűen: a kilencvenes évek elején megkezdett reform később megtorpant, és a beterjesztett reformszellemű törvény felemásra sikeredett. A végrehajtási rendelet pedig végképp teret adott a korábbi rendszer, a privilégiumok fönnmaradásának, a teljesítményelv ismételt háttérbe szorításának. A szakterület irányítói képtelenek voltak a távlatos gondolkodásra, holott nyilvánvaló, hogy páratlan helyzetben van nemcsak a magyar állategészségügy, hanem az egész társadalom. Az Európai Unióban nyíltabb a verseny, több a vetélytárs. Csak magasan kvalifikált, naprakész tudással lehet felvenni a versenyt, s ez mindenkire, így az állatorvosokra is vonatkozik. Az álla-egészségügyi reformnak pontosan ez a célja.Nyilvánvaló, hogy a társadalom számára szakterületünk annyira fontos, amennyire pontos és szakszerű munkát végez, s ezzel tudja elfogadtatni magát.A feladat egyben az is, hogy a szakterület a lehető legjobban illeszkedjen a polgári társadalomhoz. Ehhez szükséges, hogy az évtizedekig egyedül létezett állami szervezet valóban állami szervezetté alakuljon felépítésében, feladataiban és személyi állományának szemléletében egyaránt. Az 1995-ben megalakult kamara valóban kamarává alakuljon, megkapja feladatait, és jogosítványai tartalommal teljenek meg. Az állatorvosi szervezetek közül e kettő az állategészségügy operatív feladatinak letéteményese. A létrejött Országos Állat-egészségügyi Tanács pedig adjon stratégiai hátteret a reformáló munka jó kivitelezéséhez, és biztosítsa a kontrollt. Ezt a munkát segíti többi szakmai és társadalmi szervezetünk is.A feladatmegosztásnak a klasszikus állami feladatok (irányítás, engedélyezés, ellenőrzés) és a klasszikus gyógyító állatorvosi feladatok mentén kell megtörténnie.Az államnak az egyedileg kevéssé kivédhető járványos állatbetegségekkel szembeni fellépése adja meg állattartásból élő polgárai vagyonbiztonságát, és a hazai áruk versenyképességét a nemzetközi kereskedelemben. Az élelmiszerek előzetes vizsgálata, a forgalomban levő élelmiszerek ellenőrzése, az állatról emberre terjedő betegségekkel szembeni védekezés a polgárok közvetlen egészségvédelmét is szolgálja. Az EU-ban bevezetésre kerülő rendszer a szántóföldi a magágy-előkészítéstől a fogyasztó kulináris élvezetének biztosításáig átfogja és ellenőrzi az élelmiszer útját. Szavatolja az élelmiszer-biztonságot, és ellenőrzi minden termék minőségét.A kamara az állatorvos gyógyító munkájával, szervezésével és érdekvédelmével – amellett, hogy érző lényeket óv meg a szenvedéstől – védi a társállatok egészségét, növelve gazdáik komfortérzetét, a gazdasági haszonállatok gyógyításával pedig óvja a tulajdonosok vagyonát, biztosítja a haszon (profit) megtermelhetőségét.A magánállatorvos szükségszerűen állami feladatokat végző állatorvos is, hiszen ő találkozik az állattal, az ő gyanúja merülhet fel először valamely betegséggel kapcsolatosan. Adott esetben ő az, aki az első védelmi intézkedéseket megteszi. Ezért tartozniuk kell a hivatásrendi kamara intézményéhez is, és az állami Állategészségügyi Szolgálathoz is. A két szervezet eredményes együttműködése alapozza meg a jó nemzetközi státusunkat.A hivatás sajátosságainál fogva a két szervezetnek – továbbá az oktatásnak, kutatásnak és a civil szervezeteknek – harmonikus együttműködése tudja biztosítani a célok elérhetőségét.Az állat-egészségügyi rendszer zavartalan működéséhez egyértelműen tisztázni kell – az oktatást, az intézményi munkát is beleértve – az összeférhetetlenség kérdését. A diszkriminációs lehetőségek felszámolása, a köztisztviselők anyagi függetlensége, a versenyszférában az adott keretek között a versenysemlegesség, a tevékenység korrekt ellenőrzése a feltételei mindennek.Ez adja meg azt a hátteret, amellyel a szakterület nem önmagával és belügyeivel kénytelen foglalkozni, hanem valóban a társadalom által rábízott feladatait végzi.Mindezek összessége teremti meg az állatorvosi szakma presztízsét, az emberek elismerését. Az állatorvosoknak pedig tisztelniük kell a segítséget és a gyógyulást vágyó állatokat éppúgy, mint a gazdákat, akik társként vagy gazdasági célból tartják állataikat, egyben bizalommal akarják fogyasztani ételüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.