Az országépítés biztos alapja

Farkas Péter
2000. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos politikus használta az elmúlt években a következő fogalmakat szinonimaként: konzervatív, kereszténydemokrata jobbközép és nemzeti pártok. Úgy gondolom, hogy röviden érdemes ezen politikai eszmerendszereket és állambölcseleti irányzatokat összevetni. A keresztény társadalmi tanítás három elvre épül. A perszonalitás, azaz az ember személyi méltóságának elve. Isten képmására alkotott mivoltunk gondolata, a közöttünk meglévő eredendő egyenlőség eszméje. Az ember társas lény, de önérték. A társaslény-jelleg három dolgot jelent. Az ember mások által, mások segítségével, kultúráját használva tud kifejlődni. Mind a kapásban, mind az adásban másokhoz kapcsolódik. Saját teljességét azáltal éri el, hogy másokat előbbrevisz. Az ember önértéke azt jelenti, hogy a személyt a legalapvetőbb szinten nem képességei, teljesítményei minősítik. Az ember legalapvetőbb jogai nem abból következnek, hogy mit csinál, vagy eddig mit ért el, hanem abból, hogy létezik. A személyiség önértéke és szabadsága éppúgy óvandó és megvalósítandó érték, mint az ember közösségisége – szemben egyfelől az individualizmussal, az önzéssel és az emberek elszigetelődésével, elmagányosodásával, másrészt a kollektivizmussal, az egyéni és a kisebbségi jogok feláldozásával a többség vagy a hatalom érdekében.A keresztény társadalmi tanítás kiemelkedően fontos elve a szolidaritás. A kiindulópont annak a felismerése, hogy az emberi társadalomban az egymástól való függés bonyolult viszonyai alakulnak ki, amelyek az egymásért vállalt felelősséget is magukban hordozzák. A szolidaritás keresztény elve nem békélhet meg sem a személytelen kollektív emberszeretet vagy „az osztályszeretet” ideológiájával, sem a lelkiismeret megnyugtatása miatt néha még másokra is kiterjedő önszerető farizeizmusával, de nem lehet számára elegendő a természeti népek hordaszolidaritása sem. A keresztény szolidaritás, a felebaráti szeretet evangéliumi elvén alapul; minden ember, méltóságának elismeréséből fakad, és a mások javára végzett cselekvést egyszerre tekinti az egyén önépítése, a mások, a másik megsegítése és a közjó szolgálata folyamatának.A szolidaritás emberi magatartásához és az állam, a közhatalom kiegyenlítő szerepéhez szorosan kapcsolódik a szubszidiaritás keresztény gondolata. Kiindulópontja, hogy a társadalomban annak természetes tagoltsága miatt számos közösség létezik, amelyek mindegyike a rendeltetésének megfelelő feladatokkal és tevékenységi területtel, autonóm döntési joggal kell rendelkezzen, hiszen létének és létjogosultságának ez az alapja. A tágabb közösségnek vagy a közhatalomnak ilyen esetben nem áll jogában magához vonni vagy kisajátítani közösségi tevékenységeket, feladatokat és jogosultságokat, ha azonban a kisebb közösség feladatának nem tud eleget tenni, akkor köteles segíteni.Az alapelvekre épülő számos fontos gondolat közül kiemeljük még azt, hogy a társadalomban és az egyéni élet alakulásában a szabadság és az igazságosság nem kerülhet konfliktusba. A modern társadalmak feszültségei abból adódnak, hogy az igazságosságot a szabadság, a szabadságot az igazságosság rovására próbálják biztosítani, a liberális individualizmus vagy a totalitárius kollektivizmus szempontját tartva csupán szem előtt. A társadalomról alkotott rendszerező keresztény felfogás záróköve a II. János Pál pápa által többször is kiemelt szociális szeretet, a kereszténység e világi társadalmi céljának, a „szeretet civilizációjának” megvalósulása.Ami a kereszténydemokrácia történetét illeti, a mozgalom a XIX. századi kezdemények (Lamennais, Ketteler és mások) után a századforduló táján vet gyökeret. A katolikus mozgalmakat eleinte erősen jellemezte egy szervezett korporatív jellegű gondolkodásmód. Ám 1914-re elfogadják a parlamentáris demokrácia játékszabályait és azokat a jóléti elveket, amelyeknek a megvalósítása a XX. századi politika egyik fontos feladata lesz. A hazai vonatkozások közül csak Prohászka Ottokár, Geöcze Sarolta, Giswein Sándor és a politika megjelenítésében nagy szerepet játszó Barankovics István kulcsszerepére utalunk. A XX. században a kereszténydemokrata, centrista néppárti mozgalom számos országban vált uralkodó párttá, az Európai Unió létrejöttének is egyik legfontosabb motorjává. A másik eszmerendszer, a konzervativizmus csakúgy, mint a többi modern ideológia, a francia forradalom politikai kataklizmája által teremtett kihívásra született válaszul. Kezdetét általában Edmund Burke nevéhez kötik. Az európai konzervatív pártok csak a XIX. század első harmadát követően kezdtek megjelenni. Ettől kezdve azonban folyamatosan jelen vannak a politikai színtéren.A konzervativizmus meghatározása azért nehéz, mert ennek a szemléletmódnak egyik alapfeltevése, hogy a politikáról nem szabad dogmatikusan, tehát rendszerépítő módon gondolkodni, mivel az elvonttá, élettől idegenné teszi a politikai gondolkodást. Ha valaki mégis a tömör megfogalmazások híve, akkor azt mondhatjuk, a konzervativizmus hagyományelvű eszmerendszer, amely a jelen kritikáját és a jövő megalkotását épp a múlt örökségének tiszteletbentartásával kívánja végrehajtani. Fontos az a megkülönböztetés, amely a konzervativizmust a reakciótól választja el. A reakciós szemlélet mintha egy fordított forradalom szorgalmazása lenne, míg a konzervativizmus egyáltalán nem zárkózik el a változások, a reformok lehetőségétől. A reakciósság közel áll a totalitarizmushoz, amely az abszolút kormányzás híve, míg a konzervativizmus erős, de korlátozott kormányzat mellett tör lándzsát. A konzervativizmus bölcseleti előfeltevései: a tradicionalizmus, az organicizmus és a politikai szkepticizmus (vagy talán inkább politikai realizmus). Szemlélete történeti fogantatású és a tekintélybe vetett bizalmon alapszik.Míg a liberalizmus az egyén megnövekedett súlyával egyetértésben kiemelt szerepet szánt az egyénközi kapcsolatrendszerben a voluntarista típusú szerződésnek, addig az interperszonális kötődés alapjaként a konzervativizmus a státust említi. A szerves társadalomfelfogás részben az individualisztikus szemlélettel áll szemben, amely az egyes társadalmi helyzetek mindentől független önállóságát hangsúlyozza, részben pedig azzal a világképpel, amelyben minden mesterségesen és önkényesen változtatható (ezt nevezzük társadalmi mérnökösödésnek). A liberális társadalom fogalommal a konzervatív közösség áll ugyanakkor szemben: míg az előbbi az egyének egy lazább csoportosulását jelöli, az utóbbi az egyének szervesebb összetartozására utal. A konzervatív állam szuverenitás, képviselet, alkotmányosság, jogszerűség alapján működő személyes állam, amelyben az állam nevében eljáró cselekvése a felelősség elvére épül: vagyis beszámoltatható, legyen bár szó alkotmányos monarchiáról vagy egyéb kormányformáról.A magyar konzervativizmus jelentős késéssel követte az európait, és csaknem valamennyi irányzat itthon is megjelent. Az első hullámot a reformhullámokkal szemben álló ókonzervativizmus képviseli, legtöbbször a Dessewffy testvérek nevét társítják ehhez az irányzathoz. Az ókonzervativizmus alapvetően állapotőrző ideológia. A ’48 utáni időszakban elméleti igénnyel Kemény Zsigmond és Eötvös lépett fel. A századfordulón az agrárkonzervativizmus volt a hazai hagyományelvűség legfontosabb irányzata, amit például Asbóth János neve fémjelez. A két világháború közti szellemi mozgalmak közül a kulturális ihletettségű konzervativizmusról kell említést tennünk, amelyet például Szekfű Gyula vagy más szempontból Klebelsberg Kunó nevével jellemezhetünk. Ugyancsak a két világháború közti időszakban jelentkezett a liberális konzervativizmus is, amely az egykori középosztályhoz kötődött. E felfogás célkitűzése a magyar múlt és az európai minták összeegyeztetése volt, szándéka szerint reálpolitika kívánt lenni, az alkotmányosságot kiemelten kezelte, védeni kívánta a vármegyei és az egyházi autonómiákat és más regionális szabadságjogokat. Elsősorban ennek az irányzatnak volt történeti jogú örököse az Antall József nevéhez köthető magyar konzervativizmus, amely a fél évszázados szovjet megszállás után kapott felhatalmazást a kormányalakításra a rendszerváltozást követően.Európa történelmét és kultúráját nem érthetjük meg a kereszténység nélkül. A magyar millennium miatt nekünk is programot ad a szentatya: ez a keresztény gyökerek felelevenítése, új evangelizálás! Az evangéliumi erkölcs lehet csak az országépítés biztos alapja a következő évezredben is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.