Barázda-billegetők

Dévényi István
2000. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áll a sor a derecskei főutcán. Ennyi autó talán még sohasem járterrefelé, ráadásul hatalmas munkagépek, hagyományos lovas szekerek is színesítik a karavánt, nehezítik az előrehaladást. Nagy esemény helyszíne a Hajdú-Bihar megyei település: itt, Derecske határában rendezik a millenniumi szántóverseny országos döntőjét.A közúti kavalkád azonban csak a vendégként érkező érdeklődőknek jelent szenzációt, a helybéliek pillantásra sem méltatják a járműveket, a kapuk előtt ácsorogva inkább a városi sportpálya felé néznek: ott szüreti nap lesz, s a pörköltfőzők, a céllövöldés meg a többiek már nagyban készülődnek. Aztán a sor moccan, Zetor, fogat, szövetkezeti Audi végre balra, nagy ívben a szántóföldre döcög.Az érkezők nagy port vernek föl, amely igazából senkit sem zavar: a versenyzők biztos távolból figyelik a kíváncsi sereget, a nézők pedig joggal hiszik, hogy a levegőben szálló anyaföld szippantása szerves része a mezőgazdasági megméretésnek. S amint a porfelleg ellibeg Debrecen irányába, előtűnnek a millenniumi felvonulásra várakozó ünnepi szekerek. A szüreti nap részeként tartandó fogathajtó verseny résztvevői teszik tiszteletüket a szántóversenyen, emelve a vetélkedő fényét és a hangulatot. A fogatok sorra a dísztribünt helyettesítő sátor elé gördülnek, ahol a bemondó felsorolja a múltidéző járművek legfőbb ismérveit. Általában megtudjuk a lovak és a lovasok nevét, ha van, a szekér típusát, s a lelkesebbeknél még a több napja készülő virágkompozíciók mondanivalóját is. A fogatok szeretetteljes fogadtatásban részesülnek, de a legnagyobb ováció a Sydney 2000 feliratú, szamár vonta talyigát illeti, talán az anyaállat mellett fickándozó kiscsacsinak köszönhetően.Negyedóra múltán komolyodik a helyzet, a színteret dübörgő traktorok, tízméteres munkaeszközök veszik birtokba. A nézők lubickolnak a természet alkotta idilli képben, még ha a jeles alkalomra kifényesített ekéken megvillanó napfény az ötvenes évek propagandafilmjeire emlékeztet is. Végül veterán motorok pöfögnek a munkagépek helyébe, hogy a legifjabbak is megismerhessék eleink Csepel és Pannónia motorkerékpárokban testet öltött innovációs képességét.A nap már-már elfoglalja pályája csúcspontját, mire valamennyi versenyző megleli a kijelölt parcellát. Kilenc területi elődöntő négy kategóriájának ötven győztese várja a startjelet, ám egyelőre a vezérkombájnon csak a vörös lobogó lengedez. A nézők egy része rövid ideig nézegeti a rossz emlékű jelképet, azután a türelmetlenebbje a büfébe iramodik csapolt sört és sült kolbászt fogyasztani. De máris ott a zöld zászló, zörögnek, hörögnek a motorok, a traktorok kéménye fekete füstöt okád, míg lentebb a lófogatos szántók eresztik neki az állatokat.Az első próba a nyitóbarázda készítése. A versenyzők húsz percig ügyeskedhetnek, de ennél mind a negyvenheten hamarabb végeznek. A gépek leállnak, a lovak pihegnek, a vezérkombájnra ismét fölkerül a vörös posztódarab, a bírók pedig megkezdik a határjárást. Párosával nézegetik a barázdákat, s mivel több szem többet lát, így bizonyosan észreveszik, ha nincs teljesen átvágva a barázdafenék, nem egyenes a barázdaorom, változó a barázda magassága, és nem jól látható a barázdacsatlakozás. A vizsgálat precizitása miatt ötven százalékkal növekszik a páros kolbász értékesítése. A fogatok sportpályán is fölvonulnak, az olimpiai csacsikocsi ismét learatja a népszerűség babérjait.A szántóversenyen ebédhez készülődik a nép, mégiscsak elegánsabb pörkölt mellől szemlélni a nemzetközi tapasztalatokkal bíró zsűri ténykedését. A pontozókat főbírói tisztségben, s a nehéz levegőjű sátorban dr. Soós Sándor, a Magyar Szántóverseny Szövetség főtitkára irányítja. Két intézkedés közben elmondja: a nemzetközi versenyekhez igazodva a legtöbben kiskategóriás, úgynevezett két-három fejes ekékkel versenyeznek, de a magyar verseny sajátossága, hogy évről évre megrendezik a nagygazdaságokban alkalmazott nagyméretű ekékkel szántók versenyét is. Megtudjuk azt is: a versenyzőknek három óra áll a rendelkezésükre, hogy a kijelölt parcellát a nemzetközi szabályoknak megfelelően felszántsák, s aki túllépi a szövetség által kalkulált időt, az súlyos büntetésre, percenkénti ötpontos levonásra számíthat. Nagyon fontos a szántási mélység is, amely a gépeknél minimálisan huszonkét, míg a lovas kategóriában tizennégy centiméter.Odakint élednek a gépek. A bírók végeztek a nyitóbarázda szemléjével, folytatódhat a szántás. A lovasok is nekigyürkőznek, s csak néhány paci nyihog elégedetlenül, mivel a nyitóbarázda nem vett ki belőlük minden erőt. Soós Sándor jobb kezét szemellenzővé görbítve figyeli a határt.– Óriási a különbség a versenyszántás és az üzemi szántás között – avat be minket újabb szakmai titkokba. – Míg az üzemben nagyobb a szántási sebesség – hat és tíz kilométer óránként –, addig itt 3–5 kilométer/óra sebességgel haladnak a gépek, hiszen fontos, hogy jól kirajzolódjanak az ormok, és megkülönböztethetők legyenek a fogási sémák. Magyarán: értékelhető legyen a verseny. Olyan ez, mint a műkorcsolyában a kötelező gyakorlat, mert a bírók a szántóversenyeken is előírnak ilyen figurákat.A lovas kategóriában induló Nagyajtai Károly is épp valamely kötelező feladattal birkózik. Két lova – Sárga és Csillag – előbb megtorpan, majd a határozott, de csak szóbeli utasításnak engedelmeskedve hátralép néhányat, s javítja a hibát. Az ostor végig a helyén marad a menetben, még a különös nehézségű záróbarázda készítésekor sem kerül elő. Nagyajtai Károly az ekére ül pihenni, mozdulatain látni, hogy nemcsak a szántásban, de az ebédszünetben is évtizedes tapasztalattal bír.– Édesapámtól tanultam a mesterséget tizennégy esztendős koromban – emlékezik a hetvenkét éves versenyző. – Kiküldött a birtokra, „menj, fiam, csinálnyi”, és legalább olyan szigorú volt, mint az itteni bírák. Csak az a baj, hogy mifelénk homokos a talaj, s ez a faeke jobb munkát csinyál abban, mint ebben – tapos szét egy darabka hajdúsági földet. – Ide vaseke való, de azért jól sikerült.Pedig az idős szakember már csak ritkán gyakorolhat. Odahaza, Soltvadkerten már nem divat a lovas szántás, és Nagyajtai Károly is beismeri, nem is szívesen vállalna munkát Sárga és Csillag társaságában. De a szomszédos parcellákban dübörgő gépek tetszenek neki, le a kalappal, mondja, amint egy ötekés megfordul a terület végéhez érve.Hiába azonban a technikai fölény, a nézők a lovasok körül gyülekeznek. A levegő szakmai tanácsokkal telítődik. Ne húzd! – üvölti a versenypálya széléről félpercenként egy szárazboron reszelőssé érlelődött templomi bariton. Mert a gépek haladnak előre megállíthatatlanul, s talán mert odafönt ül a pilóta, de könnyen feledjük, hogy itt tulajdonképpen emberek versenyeznek.Holott a főbíró szerint a szántóverseny nagyobbrészt emberi küzdelem.– Én azt szoktam mondani, hogy egy rozsdás vasdarabbal is lehet egyenesen menni, és a csúcstechnikával is lehet hibázni, szóval az ember kezében van a kormány – vélekedik a főtitkár, majd elméletét szomorú tényekkel is alátámasztja. – Sajnos a magyar szántók a nemzetközi ranglista végén tanyáznak. S a rossz helyezésnek nem a technikai hátrány – hiszen Magyarországon valamennyi világmárka képviselteti magát –, hanem inkább az emberi tudás az oka. A magyar szakemberek ugyanis munkaidejük nagy részében nemcsak szántanak, hanem millió egyéb dologgal is foglalkoznak: aratnak, vetnek, permeteznek, így kevés a gyakorlási idő. A nyugati versenyző ellenben saját földjén, saját eszközeivel gyakorolhat nap mint nap.Az országos döntőn mindebből semmit sem észlelünk. A gazdák embert próbáló küzdelemben húzzák a barázdákat, a lovakról fehér tajték csöpög, a traktorok fáradt olajat eresztenek a szikkadt derecskei rögökre. Mert nagy dicsőség szántóversenyt nyerni a millennium évében, még akkor is, ha a szakértők szerint az európai döntőre utazó küldöttségnek nincs sok esélye.Először a lovasok fejezik be a munkát, majd ahogy a harmadik óra is a végéhez közeledik, a traktorok is utolsót pöffentenek. A főszerep ismét a bíróké, akik fontosságuk tudatában minden apró részletet figyelembe vesznek. Bizonyosan ezért is fogadja el szinte mindenki a késő délutánra megszülető eredményt.Az első kategóriában – a két-három fejes ágyekék versenyében – tizenhét induló közül Farkas Gábor, a jászkiséri Agroszöv versenyzője szerezte meg az első helyet. A nagy testű – négy-öt fejes – ágyekék versenyében tizennégyen indultak, közülük Bordás Attila, a jászárokszállási Kossuth Mgtsz versenyzője bizonyult a legjobbnak. A lovas kategóriában Varga Zoltán apátfalvai őstermelő barázdái lettek a legszebbek. Természetesen akad, aki vitatja a döntést. A büfében – amelynek forgalma ismét csúcsokat dönt – egyre-másra hallani, hogy egyes kategóriákban nem a legrátermettebbek képviselik majd hazánkat a nemzetközi döntőn. De a nappalból hátralévő idő, s a söröshordók tartalmának csökkenésével lassan a vélemények és a vélekedők is azonos szintre kerülnek, ám igazi békesség csak estefelé köszönt az ellenfelekre, amikor szóba kerül a szövetkezeti törvény és a Nemzeti Földalap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.