Fájdalommentes, vidám erőszak

Dombrádi Krisztián
2000. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mesélő ember feladta álmait, és áruba bocsátotta történeteit. A globális médiapiacon olyan termékek jelentek meg,amelyek mindenkihez és senkihez sem szólnak.Az az ország, amely nem támogatja nemzeti produkcióit,a saját szuverenitását és identitását veszélyezteti – vélekedett lapunknak adott interjújában a médiakutatás egyik élő klasszikusa, George Gerbner.A jobb fennmarad, a gyengébb elbukik – ez a darwini jelmondat szolgáltatta a Túlélő (Survivor) című, az Egyesült Államokban nagy sikerrel bemutatott sorozat alapgondolatát. A nyolcszáz önként jelentkezőből kiválasztott tizenhat résztvevőnek Pulau Tiga trópusi szigetén kellett bizonyítania rátermettségét. A tét nem volt kisebb, mint a győztesnek szánt egymillió dollár. A sorozat, amely kezdetben 15, később már 20-25 millió nézőt szegezett a képernyők elé, a CBS-t – hogy a darwini szóhasználatnál maradjunk – a „csúcsragadozók” közé emelte: a nézőkért folytatott küzdelemben a televíziós társaság favorittá lépett elő, és olyanok hirdettek a műsort megelőző (egyre dráguló) reklámsávban, mint például az amerikai hadsereg.Az Egyesült Államokban 1996-ban létrehozott Kulturális Környezetért Mozgalom (CEM) alapítója, George Gerbner professzor szerint az amerikaiak látszatdemokráciában élnek, hazájukban ugyanis kulturális és médiamonopólium uralkodik, amely megfosztja az embereket alapvető joguktól, a szabad választás lehetőségétől.– A széles körű demokráciába vetett hit az Egyesült Államokban nem más, mint önámítás. A televíziós produkciókat a piaci igények szerint alakítják, amelyek, ha nézettek, fennmaradnak, ha nem, eltűnnek. A Kulturális Környezetért Mozgalom azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megkíséreljen ellenállni az Egyesült Államokban uralkodó kulturális és médiadominanciának, az országhatárokat átlépve pedig segítse azokat a kezdeményezéseket, amelyek a médiabirodalmak agresszív terjeszkedésének kívánnak gátat szabni. A sokféleségért, végső soron pedig a demokráciáért harcolnak.– Nem túlzottan optimista az az álláspont, hogy a kereskedelmi csatornák ellenében sikereket érhet el egy civil mozgalom?– Mindenképpen az, sőt kijelenthetem, nem is várható el, hogy a CEM valódi eredményeket érjen el. Viszont ez minden, amit tehetünk. Ha mégis megteremtődnének a feltételek a változáshoz, egy önálló kezdeményezés már készen áll arra, hogy kijelölje a követendő utat.– A Túlélő című nagy sikerű sorozat alapján úgy tűnik, hogy a nézők a határozott, már-már agresszív szereplőkhöz vonzódnak.– Ez annak tudható be, hogy a nézők szerint az agresszivitás kifizetődik, azt is mondhatnánk, úgy vélik, az erőszak legtöbbször happy enddel végződik. A vidám erőszak gyors, hatékony és fájdalommentes. Ha kellőképpen magával ragadó, a néző kitart a következő reklámig, és ez a legfontosabb. Az igazi erőszak megjelenítése ezzel szemben nem kifizetődő. A fájdalom bemutatása ugyanis sokkoló hatású. A határozott személyiség ugyancsak kedvelt az Egyesült Államokban. Ez olvasható ki a legtöbb reklámból, így a Fortune magazin egyik hirdetéséből is, amely úgy toboroz reklámozókat, hogy kijelenti: a lapot a yuppik és a gazdag városiak olvassák. A média összekapcsolja a határozott egyéniséget a gazdasági sikerességgel, propagandájában eközben teljesen megfeledkezik a szegényekről és kiszolgáltatottakról, noha ők alkotják a társadalom láthatatlan többségét.– A Túlélő producerei minden show előtt azt hangoztatták, hogy a bemutatott képsorok a való világot ábrázolják, ugyanis a szereplők nem színészek, és forgatókönyv sincs. Mégsem a valódi életről szólt a sorozat?– A valóság nem létező fogalom. Nem is az a kérdés, hogy egy-egy mozzanat igaz-e vagy sem, hanem az, hogy a sorozat tárgyilagosan válogatott-e a valóságból. Az úgynevezett „reality soap”-okban a producerek elvetik a konfliktusok magvát, ezáltal manipulálják a történetet. Ebből következik, hogy a képernyőn látottak és a tévénéző személyes tapasztalatai nem egyeznek meg, ezért belső konfliktus alakul ki: az ember elbizonytalanodhat, kételyei támadhatnak személyes élményei igazát illetően.– Magyarországon mindkét kereskedelmi csatorna tervezi, hogy az Egyesült Államokban nemrég elindított Big Brotherhez hasonló sorozattal jelentkezik. Lát-e lényeges különbséget a magyar és az amerikai közönség között?– A különbség egyre csökken, és ha tovább növekszik a máshol már bevált műsorok importja, mind kevésbé lesz érzékelhető. Az erőszakra alapozó filmek és a szappanoperák olcsók: a „reality soap”-ok esetében a színészi gázsit és a díszletre fordítható kiadásokat is megspórolják. Magas nézettség esetén pedig a reklámozók újabb segítséget nyújtanak a továbbéléshez. Abban az esetben, ha a nemzeti kormányzatok nem támogatják kiemelten a hazai produkciókat – biztosítva ezzel a műsorválasztás lehetőségét –, a nemzeti öntudatot és szuverenitást teszik kockára. Túlzás nélkül állítható, hogy a média gazdasági alapon történő kiszolgáltatása hasonló károkat okozhat egy nemzetnek, mint az oktatás vagy a haderő feladása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.