Fogkefés Robinsonok

2000. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenöt percre mindenki lehet hős – Andy Warhol szavai, úgy látszik, az élet- és képzőművész halála után több mint egyévtizeddel nyerik el igazi jelentésüket. Példaképeinket ugyanis ma nem a fiktív történetekből és „akciómesékből”, hanemmagunk közül választjuk. Az üzletben sikeres, határozott – ám mégis hétköznapi – egyéniség korunk igazi hőse, akimindenütt, ha kell, egy lakatlan szigeten is sikeres tud lenni. Vele lassan Bruce Willis sem kelhet versenyre.Sokáig csak egyetlen riválisa lehetett az ilyen hősnek: Robinson Crusoe. És ő is maradt, legalábbis addig, amíg egy lakatlan szigeten nem tett szert nagyobb népszerűségre a Túlélő (Survivor) című amerikai sorozat néhány szereplője. A televíziós produkcióba hatezer-egyszáz jelentkező közül kiválasztott tizenhat szereplő mindegyike igazi hős lett, bizonyítva az amerikai álom és Andy Warhol igazát.Az egyesült államokbeli CBS televíziós csatorna producerei a Csendes-óceán Pulau Tiga szigetére száműzték a szereplőket. Az önkénteseket egy halászhajó szállította a partok közelébe, majd pár percet kaptak arra, hogy a legfontosabbnak ítélt eszközökből néhányat egy bambusztutajra zsúfoljanak, és a rakománnyal együtt a partra ússzanak. Egyetlen személyes tárgyat is kiválaszthattak a túlélők: volt, aki a Bibliát, volt, aki a fogkeféjét vitte magával. A harminckét éves ideggyógyász, Sean Kenniff a borotvájától nem tudott megválni, amellyel – ahogy a CBS bemutatta – nemcsak arc-, hanem mellkasszőrzetét is karbantartotta.Ez utóbbi kissé öncélúnak tűnhetett, ugyanis a cél ezúttal az életfeltételek megteremtése volt a patkányoktól, mérges és óriáskígyóktól, egzotikus hüllőktől hemzsegő szigeten. A legsikeresebb résztvevő pedig a CBS által felajánlott egymillió dolláros fődíjjal térhetett vissza a civilizált világba.A résztvevők két „törzsre” oszlottak, és vetélkedőkön mérték össze tudásukat. Lelkesedésüket eközben legfeljebb éhségük lohasztotta, a szervezők által biztosított rizsadag ugyanis nem volt elegendő a túléléshez. Gervase Peterson harmincéves kosárlabdázó egy alkalommal még egy „fehérjében gazdag” lárvára is ráfanyalodott. Csapattársa később patkányt fogyasztott, nem minden következmény nélkül: ennek láttán ugyanis az állatokkal szembeni etikus bánásmódért harcba szálló civil szervezet aktivistái tüntettek a CBS székháza előtt.Minden vetélkedő után egy-egy hasznos tárggyal gazdagodott a győztes csapat, a veszteseknek viszont – a játékszabályok szerint – ki kellett szavazniuk egy csapattársukat, aki ezáltal elesett az egymillió dolláros fődíjtól. A szavazás előtt mindenki egyénileg mérlegelt, az indoklásokat a televízió ugyancsak bemutatta. A csapattagok elsősorban azt elemezték, hogy a siker szempontjából kívánatos-e társuk további részvétele vagy sem, képes volt-e beilleszkedni a társaságba vagy sem.A harminckilenc napig tartó erőpróba minden mozzanatát rögzítették a kamerák, majd a filmet tizenhárom epizódba szerkesztette a CBS. Az idén a producereknek sikerült megtörniük a nyári uborkaszezont: a fináléban csak az amerikai futballdöntő, a Super Bowl verte a szappanoperát, de ekkorra már az amerikaiak mániájává vált a Túlélő: átlagban 25 millió amerikai néző ült a készülékek előtt, ám a sorozat záró epizódját már 58 millióan látták a CBS-en.A producerek minden adás előtt elmondták, hogy a szereplők a saját belátásuk szerint alakítják az eseményeket, forgatókönyv ugyanis nincs. A show tehát nem tesz egyebet, mint valóságos szereplőkkel tárgyilagosan bemutatja az „igaz világot”. A pontosan felépített reklámkampány néhol mégis megbicsaklott: a lakatlan sziget másik szélén ugyanis szállodában lakott a CBS százhúsz főnyi stábja.Miközben a csapattagok a sorozat előrehaladtával hétköznapi emberekből lassan színészekké változtak át (tudatosan keresték a kamera látószögét, a viták során arra törekedtek, hogy minél többet szerepeljenek: előszeretettel okoskodtak, filozofáltak érdektelen kérdésekről), olyan értékek erősödhettek meg a tévénézőkben, amelyek alapvetően fontosak az amerikai társadalom számára. Ilyen például a beilleszkedés sikere és a határozottság, amely az üzleti életben hasznot, leginkább anyagi hasznot hoz. Az átlagemberben azt az illúziót keltette a sorozatban népszerűvé vált egyéniségek sikere, hogy a civilizációtól távol (is) a filmben bemutatott emberi tulajdonságok a hasznosak.A műsor a tizennyolc és harmincnégy év közötti korosztály soraiban vívta ki a legnagyobb elismerést, ám az idősek is előszeretettel kapcsoltak a CBS-produkcióra. A hetvenkét éves egykori tengerészgyalogos, Rudy Boesch – aki a fogkeféje nélkül nem tudott volna élni a szigeten – az „eszével és tapasztalataival” lopta be magát a nyugdíjasok szívébe: ő testesítette meg az „öreg ember nem vénember” közmondást, könnyű volt vele azonosulni.Vizy Éva, a Pesti Magyar Színház dramaturgja – aki végig figyelemmel kísérte a sorozatot – úgy véli, hogy a szereplők a kezdet kezdetén belátták, egyedül nem érnek el sikert, ezért szövetségeket kötöttek. A machinációkban élen járó – későbbi győztes – vállalati tanácsadó, Richard például kész tervekkel érkezett a helyszínre. Már a második adás alkalmával nyíltan bevallotta homoszexualitását, így a nyíltság és határozottság érzetét keltette. Richard mellesleg a show-t követően feladta magát a rendőrségen gyermekmolesztálásért. Előtte azonban közölte, hogy a játékot áthatotta a „moralitás”, és a maga részéről mindvégig etikusan járt el. Hozzátette: ennek is köszönhető, hogy a végén győzni tudott.– Az amerikai nézők, akik fogékonyabbak a fikcióra, mint a szociális valóságra, nem a mindennapi élet problémáival szembesültek a Túlélőben – vélekedik Vizy Éva –, ugyanis a sorozat manipulált, bármennyire tagadják is a gyártók. A szereplőket szigorúan megválogatták, a konfliktusok magvát a szervezők eleve beültették a show-ba, ezért az nem is lehet a való élet hiteles krónikája. Ha az lenne, talán nem is lett volna érdekes – fogalmazott a dramaturg.Itt is, mint az amerikai álomban happy enddel végződött a történet. Richard a bruttó egymillió, nettó hatszáznegyvenezer dollár mellett egy Pontiac csodaautót is hazavihetett, illetve folytatta sztárságát: a finálé másnapján az USA Today egész oldalas hirdetésén, egy tejreklámban láthatták viszont a nézők. A legnagyobb nyertes azonban a CBS lett: májusban, a show indulásakor még százezer dollárjukba került a hirdetőknek harminc másodperc reklám, a Túlélő utolsó adásai előtt már 600 ezret is kifizettek érte.A siker nyomán a CBS újabb sorozatot tűzött műsorra a Túlélő egyes epizódjainak sugározása előtt: a Big Brothert, amely korábban már tarolt Európában. A németországi RTL 2 a holland producer, John de Mol által levédett licenc megvásárlását követően kezdte el a vetítést, s a döntés utólag is jónak bizonyult. A csatorna a sorozat száz napja alatt megdöntötte a hirdetési rekordokat: közel ötvenmillió márkát kasszírozott.Eltérően a Túlélőtől, a Big Brother nem az életben maradás lehetőségeit vette szalagra, a séma ezúttal még egyszerűbb volt: öt férfit és öt nőt egy lakókonténerbe költöztettek, elzárva őket a külvilágtól. A kamerák természetesen mindent rögzítettek, ám a producerek a kaland száz napja alatt néha mégis éltek az öncenzúrával: a szerelmek beteljesülését bizonyító ágyjeleneteket például csak sejteni lehetett.A konfliktus ezúttal nem a belső szavazásokból indult ki, hanem a szigorú külvilágból: a nézők döntöttek, ki esik el az amerikainál jóval kisebb sikerdíjtól, a 250 ezer márkás nyereménytől. A sorozat győztese és sztárja az öreg kontinensen nem egy vállalati tanácsadó lett, hanem Zlatko Trpkovski, a 24 éves macedón autószerelő, aki az étkezések alatt villájával piszkálta a fogát, és nem tudta, mi a különbség a homogén és a homoszexuális szó között.A CBS viszont a Big Brotherrel majdnem felsült: a sorozat sikere a Túlélőé közelébe sem ért. Az USA Today a sorozat lezárása után hosszasan elemezte a kudarc lehetséges okait. Először is a nézők nem éreztek közösséget azokkal, akik önként vállalták az értelmetlen bezártságot. Míg a Túlélőt az elemzők szerint briliánsan szerkesztették, addig a Big Brothert bárgyú témákról szóló, unalmas párbeszédek jellemezték. Európában, ha nem is leplezetlen nyíltsággal, de a producerek bemutatták a szexuális aktusokat, Amerikában ez elképzelhetetlen lett volna. Mivel a szex mégis fontos dolog, a szereplők nem tehettek egyebet, mint beszéltek róla, ez pedig – mindenki tudja – végtelenül unalmas. Az amerikai közönség viszont azzal nem tudott megbarátkozni, hogy egyik-másik szereplő magával hozta otthoni ügyeit, és családi botrányok kirobbantásán munkálkodott.Vizy Éva dramaturg szerint a Big Brother egyhangúságához az is hozzájárult, hogy a szereplők egyforma korúak, húszas éveikben járó fiatalok voltak, szinte azonos családi háttérrel és azonos problémákkal. A gondok önmarcangoló kitárgyalása pedig sokszor elégedetlenséghez és felháborodáshoz vezetett a nézők körében.A járványszerűen terjedő „reality soapok” egyesek szerint gonosz szellemként járták be ezúttal nemcsak Európát, de az Egyesült Államokat is, munkát adva a kulturális önállóságot és emberi értékeket védelmezőknek. Az RTL 2-höz és a CBS-hez tömegesen átpártoló kukkolók viszont mesés gazdagságot hoztak a kereskedelmi csatornáknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.