Magyar kamionokat árvereztek el Oroszországban

Csákó Attila
2000. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi megállapodás ellenére három magyar kamiont árverezett el az orosz vámhatóság. A jogállami normákkal ellentétes magatartás az is, hogy lízingelt járműveket is lefoglalnak vámtartozás fejében, ezzel olyan cégeket hoznak kilátástalan helyzetbe, amelyeknek nincs közük a két fél között fennálló jogvitához. A vámtartozások jogosságát egyébként az a vámlaboratórium vizsgálja, amelyet a szakvélemény megrendelője, az orosz vámhatóság üzemeltet.Három magyar kamiont árverezett el az orosz vámhatóság. Tette ezt annak ellenére, hogy a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió (IRU) augusztus 7-én megállapodást kötött az Orosz Föderáció vámhatóságával, hogy az oroszok csak az 1998. január elseje utáni vámköveteléseiket fogják érvényesíteni. Az azóta eltelt időszak alatt a lefoglalt magyar járművek közül három kamiont értékesítettek, kettőt elengedtek, a többi jármű továbbra is Oroszországban vesztegel. Az érintett fuvarozóknak még csak esélyük sem volt a jogorvoslatra, hiszen húsz napjuk lett volna arra, hogy fellebbezzenek, azonban a határozatot több mint egy hónapos késéssel kapták kézhez. Járműveiket addigra már elárverezték. A magyar fuvarozó vállalkozók közül az elmúlt hetekben – a megállapodás ellenére – többen is felszólítást kaptak az orosz vámhivataloktól, hogy 1996-os, illetve 1997-es vámtartozás miatt eljárást indítottak ellenük – állítja Sziráki Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének vámszakági igazgatója.Sziráki Zoltán szerint a viták legtöbbször az orosz fél sajátos vámoltatási eljárásaiból adódnak. A hatóság emberei a világon egyedülálló módon – és a megállapodásra fittyet hányva –, tíz évre visszamenőleg vizsgálják, követett-e el szabálysértést a külföldi fuvarozó. Az EU tagállamaiban három évig, Magyarországon öt évig kérhetik számon a vámtartozást. A vélelmezett szabálysértések miatt öt magyar és közel száz külföldi kamion vesztegel Oroszországban. Az orosz szabályok szerint a járművet (egy korszerű kamion 30-50 millió forint) a vámhatóság a vámteher erejéig lefoglalhatja. A nemzetközi biztosítás 50 ezer dollárig (15 millió forint) részben biztonságot jelent a kamionosoknak, de azoknak, akik semmilyen fuvarozói szervezetnek nem tagjai, nagy kockázatot jelent belépni a kontinensnyi méretű országba. Újabban jelentkező probléma, hogy lízingelt járműveket is lefoglalnak, ezzel egy olyan vállalkozást (a lízingcéget) hoznak nehéz helyzetbe, amelynek egyáltalán nincs köze a két fél közötti jogvitához. Ez a cselekedet példátlan a nemzetközi joggyakorlatban.– Számtalan esetben az oroszok vámkövetelése meghaladja a vámáru értékét. Ez minden nemzetközi szerződéssel, egyezménnyel ellentétes. Semmibe veszik a GATT-értékegyezményt, hozzáállásuk etikátlan. A vámosok nem foglalkoznak a vámellenőrzések menetét szabályozó TIR-egyezménnyel sem. A vélelmezett vámtartozások esetében több ízben kértük az orosz félt, hogy független szakértővel végeztessék el a bizonyítási eljárásokat, mert nem kaptunk korrekt vizsgálati eredményt. A szakértői véleményt az a vámlaboratórium állítja ki, amely intézményt a szakvélemény megrendelője, az orosz vámhatóság üzemeltet – fakadt ki Sziráki Zoltán, majd hozzátette: egy kamiont általában hét-tíz napra vonnák ki a forgalomból, ezzel tetemes veszteséget okozva a fuvarozónak. Gyorsan romló élelmiszerek vagy élő állatot szállító járművek esetében az egész szállítmány megsemmisülhet vagy elpusztulhat. Sokszor az áru címzettje tűnik el a szállítmány átvétele után, ezzel elkerülve a vámfizetési kötelezettséget. A hatóságok ezeket az összegeket is a fuvarozókon akarják behajtani.A szakember véleménye: fejetlenség uralkodik az orosz vámhatóságnál, nyilvántartásaik pontatlanok, hiányzik az informatikai háttér. Sok esetben nem tudják követni, hogy az egyik helyszínről hová szállították az árut a fuvarozók, ezért könnyebben feltételezik, hogy az áru nem érkezett meg rendeltetési helyére, és a feketegazdaságban talált gazdára, mintsem hogy nyomozzanak utána. Az elmúlt években fantomvámhivatalok szedtek sarcot a fuvarozóktól. Ezeket a „hivatalokat” bűnözők működtették. Hamis vagy már használaton kívüli nyomtatványokra hamis bélyegzőt tettek az illegálisan egyenruhába bújt álvámosok az illegális vámhivatalokban. Sokszor semmilyen jel nem utal arra, hogy csalás történt, a fuvarozó azt gondolhatta, túl van a vámkezelésen, mígnem a következő vámudvarban rádöbbent, hogy átverték.A vámigazgató pozitív változásról is beszámolt: bizonyos szempontból javul az orosz hatóságok munkája, s minden tőlük telhetőt megtesznek a rendteremtés terén. A fantomcégeket nagy eredményességgel felszámolták. Egy moszkvai vámudvart például körülfogott, majd bezárt a rendőrséggel közösen fellépő vámhatóság, az ottani dolgozókat letartóztatták. Üröm az örömben, hogy a telepen lévő kamionokat – amelyek között gyorsan romló élelmiszert és élő állatot szállító járművek is voltak – több hétre zár alá vették, ezzel megpecsételve a szállítmány sorsát. Sajnálatos, hogy a nemzetközi fuvarozócégek kénytelenek a drága orosz magándetektívek munkáját is igénybe venni, hiszen ezek a vállalkozások – kapcsolatrendszerüket kihasználva – viszonylag gyorsan kiderítik, hogy követett-e el szabálytalanságot a fuvarozó. A kiszolgáltatott fuvarozóknak még így is megéri, hogy a rémtörténet mihamarabb véget érjen, és elhagyhassák az országot. További megpróbáltatás várhat rájuk – állítja Sziráki –, ugyanis az Oroszországot elhagyni szándékozó fuvarozóktól egyes esetekben más módszerekkel szednek sarcot: a vámtiszt mondvacsinált ok miatt félreállítja a kamiont, majd a járművet a családja által üzemeltetett parkolóba irányítja, ahol a többnyire csak névleg őrzött parkolókban a sofőröknek tetemes parkolási díjat kell fizetniük. A biztonság azonban kétes, hiszen volt arra példa, hogy az „őrzött” parkolóban hagyott járművet egy éjszaka alatt a tengelyéig „lerabolták”. A járművet másnap továbbengedték ugyan, de mivel az mozgásképtelen volt, meg kellett várni a Magyarországról érte küldött vontatót. A „vizsgálat” általában 7–14 napot vesz igénybe, ugyanis ennyi időbe telik, míg a bürokratikus központi vámszervek megküldik sokpecsétes állásfoglalásukat Moszkvából. Ez idő alatt a sofőrök nem alhatnak járműveikben, ezért a vámtiszt által javasolt, a parkolóhoz közel található szálláson hajthatják álomra fejüket; e szállásokat is többnyire az „önzetlen” vámos családja vagy baráti köre üzemelteti. A vámigazgató elmondta, hogy bár az unió által megszabott alacsony kvóták miatt a magyar kamionosok más piacok után kénytelenek nézni, az elmúlt évek negatív tapasztalatai alapján egyre kevesebb magyar kamionos vállalja a rizikós orosz fuvarokat.Héber Gábor, a Hungarocamion Rt. speciális értékesítési vezetője a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: cégük már négy éve nem foglalkozik oroszországi fuvarok bonyolításával. A szakember a Hungarocamion döntését a vámkezelések körüli anomáliákkal és a cég stratégiatervének változtatásával (nyugat-európai piacszerzés) magyarázta. Évekkel ezelőtt az Oroszországba irányuló, illetve a tranzitfuvarok 80 százalékát külföldi cégek végezték. Héber véleménye szerint vélhetőleg ez „csíphette” az oroszok szemét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.