Ősz a Gutenberg-szigeten

Végh Attila
2000. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben számos vélemény látottnapvilágot a Gutenberg-galaxis jövőjéről vagy jövőtlenségéről. E vélemények nagy részeazonban nem több érzelmi megnyilvánulásnál.Hallhattunk jajongást: „vége az olvasásnak, szétzúzza a technika”, és hallhattuk rá a dacos feleletet: „márpedig könyv mindig lesz”. Meg-megjelentek e kérdéskörről nagyobb gondolati merülésű írások, de az e műveket ölelő érzelmi óceán moraja erősebb volt. Átfogó elemzésre én sem vállalkozom. Csak felvázolok egy képet, amely talán segíti a helyzet megértését. Azzal, hogy a Gutenberg-galaxis fausti képétől eltávolodom, és szigetről beszélek, azt a teret próbálom kijelölni, ahol, ahonnan elgondolható az írás expanziója. Szigeten járva érezzük a bezártságot, miközben látjuk a határtalan csillagos eget.Régi elképzelés, hogy a föld az idők kezdetén a saját erejéből emelkedett ki a vízből, amely azóta övezi, körbefolyja. A görögök világát Okeánosz óvó-fenyegető gyűrűje övezi. Párja ez a világkezdeti sötét, tátongó semminek, a káosznak, amely a belőle kiemelkedett, megformált világot bármikor a semmibe visszanyelheti. (Az „okeanosz” szó a szanszkrit a-cayana-ból ered, amely annyit tesz: „ami körülvesz”.)A káosz–világ, ősvíz–föld archaikus párhuzama így folytatható: tudatlanság–tudás, külföld–belföld. Ahogy az ősvízből kiemelkedett a föld, úgy nőtt ki a nem tudásból az ismeretek világa, és ahogy a semmi pereme őrzi a mindent, úgy határolja a barbárok, a nem görögök világa Hellászt. A kiemelkedett, különb világ határokon túli semmije ellen örök védekezésre, építkezésre szorul, nehogy újból elmerüljön benne. És az analógia továbbvihető olyan képeken át, mint a véges emberi lét és az azt befogadó, fenyegető végtelen, az apeiron, vagy a biztonság és az azt körülfolyó eredendő bizonytalanság – egészen a heideggeri ontológiáig, de bennünket most más érdekel. Bennünket ennek a képnek egy vetülete érdekel, tudniillik a Gutenberg-galaxis mint sziget. Ezen a szigeten tennénk egy sétát, hallgatva a tenger mormolását.Peter Sloterdijk így ír Az emberpark szabályai című, a Jelenkorban nemrég megjelent esszéjében (Boros János fordítása): „A minden humanizmust megalapozó kommunitárius fantazmát az irodalmi társaság modelljére lehetne visszavezetni, amelyben a résztvevők az ihletet adó küldők iránti közös szerelmüket kanonikus olvasások által fedezik föl. Az így értett humanizmus magvában szekta- vagy klubfantáziát fedezhetünk föl – az olvasni tudásra kiválasztottak sorsszerű szolidaritásának álmát. (...) A humanizáltak először pusztán az alfabetizáltak szektáját jelentik, és mint sok más szektában, ebben is fellépnek expanzionista és univerzalista elgondolások.”Ezek az expanzionista elgondolások minden sétáló agyában megszületnek, a séta így tágul kirándulássá, a kirándulás túrává, a túra napi negyven-ötven kilométer lerohanásává, elmebeteg sporttá. A tájra egyre kevésbé van idő odafigyelni, a fák elmosódnak, az érzelmi környezet maszatos lesz, és végül még az is elvész, ami az elején megvolt. A megismert mindig szűkös, az ismeretlen mindig hív, és a rohanásban a szellem előbb-utóbb lemarad. Az eszme üldözőbe veszi a végtelent, de amit meghódít, az mindig csak a véges. A végtelen egy lépést mindig hátrál, és minden üldöző lépésünk megbosszulja magát. Ottlétünk egyre hígul.Sloterdijk szerint a humanizmus rejtett témája az ember megszelídítése, amelynek eszköze az olvasás. Eszerint a humanizmus expanziójának célképzete az az álom, hogy a Föld népe megszelídíthető, hogy az írástudás elterjedése egyre beláthatóbb szellemi magaslatok, valamint a végső, össznépi béke felé emeli az emberiséget. Sokak szerint ez már eleve elhibázott gondolat, mert ami a tömeggel keveredik, az hígul. (Gondoljunk a vallások történetére!) Innen nézve az európai gondolkodástörténetben (a nem író) Szókratész és (a már író) Platón, esetleg Platón és Arisztotelész között romlott el valami, a beszélt, hallott nyelv leírt-látott nyelvvé változott (aminek Platón még érzi a veszélyét, de Arisztotelész már nem), az ember már nem a logoszt követi, csak szódögökkel játszik. Ebből az aspektusból látható, hogy az expanzionista szellem az írott szó palackjából már a kezdeti időkben kiszabadult. Vagy hogy egy másik, indítóképünkhöz jobban illő metaforát használjunk: az írás rögzített, időben bármeddig terjedhető – szerzője szellemének tolakodó határőre.Ezek után lehetségesnek tűnik, hogy a Gutenberg-sziget végét a saját expanzivitása okozza, hogy halála a születésébe kódolt. Mégis addig, amíg az olvasni tudók szektája szellemi szigeten lakozott, és az analfabéták hatalmas, barbár tömege vette körül, ez valóban a béke szigete volt. A barbár volt az, aki a határon túl lakik, a formátlanság honában. Amikor aztán az írástudás lassan egyre szélesebb tömegek felé húzódik, hígulni kezd. A tömegek megszerzik a tudást, de – a szellem bosszújaként – az írás kettészakad. A szakadás mentén a két – már Platónnál és Arisztotelésznél is jelzett – alapvető embertípus egyre jobban elszigetelődik egymástól (mígnem a tömegek lázadásának korában a szellemi ember–tömegember megkülönböztető nevet kapják). A klérus melankolikus szigete továbbra is fennmarad, de már nem esik egybe az írástudás terepével. Amikor az írástudás privilégiuma a klérus számára végképp oda, amikor Gutenberg találmánya és a humanizált oktatás nyomán az alfabetizmus rohamosan terjedni kezd, az említett – és Ortega által később pontosabban behatárolt – szellemi és tömegemberek kasztja egyre merevebben, egyre reménytelenebbül szétválik. Az írás eloszlott, kikezdte a formátlanság. A zsurnalizmus (később majd a televízió) tetőzi be a folyamatot, végtelenül alacsony szintre szállítva le az olvasói (nézői) elvárásokat, és azoknak mindig folyamatosan aláígérve, nehogy túl megerőltető legyen a dilettáns társadalom számára a figyelem. Megjegyzendő, hogy a dilettáns a latin delectansból ered, ami rávilágít a mai szellemi közállapotokra. A posztmodern állampolgárok az élvezők, az édesgetettek, a könnyed gyönyörködők, a mai idióták, akiket a reklámok álmodnak maguknak. (Nota bene: az ógörög idiótész magánembert, polgárt jelent.) És az álom szédítő gyorsan válik valósággá.Így jutunk el odáig, hogy a szépirodalom, a filozófia nyelve néhány hülye érthetetlen „bonyolultkodásának” tűnik az újságolvasó tömegek számára. Igaz, hogy a gondolkodók mindig is a félrevonulás hívei voltak. Művek csak magányban születhetnek. De az elzárkózás régen mást jelentett. Az „ismerd meg tenmagad!” imperativusa olyan önmegismerésre, önmegvalósításra, entelekheiánk, bevégződésben-tartottságunk olyan megvilágítására hívott fel, amely távolról sem jelentette a világtól való elzárkózást. Épp ellenkezőleg: a gondolkodónak át kellett engednie a külvilágot belső világán, tompítatlan érintkezésben kellett lennie a köz állapotával, véleményével. Platón és Arisztotelész egybehangzó véleménye: az ember számára az a legfontosabb, ami a polisz számára a legfontosabb. Platón dialektikája, megismerési folyamata a doxából, a „halandók vélekedéseiből” indul ki, amelyekben ugyan „nincs igaz megbízhatóság” (Parmenidész), mégis minden gondolatmenet alapját képezik. A filozófiai gondolkodás ekkor még a közvéleménytől rugaszkodik el, hogy célba vegye tárgyát. A közgondolkodásra, a közösre építeni lehet, és aki nem épít rá, idióta.Egészen más a szellemi ember felfogása manapság. Ma „az ember nem nyitja ki az újságot, még ha mások kórusban zengik is, hogy a válságon csak úgy lehet felülkerekedni, ha tisztában vagyunk a »helyzettel«; nem hallgatja meg a kommentárokat, mert morálisan és esztétikailag elviselhetetlen számára a tévébemondók és -műsorvezetők mimikája; együtt érez ugyan minden javító szándékú vállalkozással, sőt akár közre is működik, de végső szava mindig a bizalmatlanságé... Nem elefántcsonttoronyba húzódik vissza, hanem ellenkezőleg, a tagadással járó veszélyeztetettségnek teszi ki magát; nem megfutamodik, hanem vonakodik átadni magát a világnak” (Földényi F. László).Ma a gondolkodó akkor maradhat meg igazi írástudónak, ha minél több ponton, minél vastagabban elfalazza magát attól, amit a média – tehát a medializált ember, tehát a mai ember – valóságnak nevez. Elefántcsonttorony-stratégiának, pláne struccpolitikának már csak azért sem nevezhető ez a magatartás, mert a szellemi élet – tehát az élet – már rég ott fönt, az elfalazott toronyban zajlik. És a globalizált, demokratizált, posztindusztriális, posztmodern társadalom fő bűne éppen az, hogy hitelteleníti az életet. Biztos, hogy nem lehet hiteles az olyan élet, amely kívül, a médiától, politikától elbutított terepen zajlik, és nem biztos, hogy hiteles lehet az olyan élet – képviseljen bármily magas szellemiséget –, amely egy gondolkodói betonbunkerben zajlik. Érdekes kettősségben él szellemi és médiaember egyaránt: az egyik magába vonul, mert ezt véli a kiterjedés egyetlen módjának, a másik szétoszlik, hogy végül teljesen individualizálódjon. A gondolkodók esélye, hogy a gondolkodói folyamat, élet végén a mikrokozmosz magja a makrokozmoszba hajt ki, a tömegek esélye semmi.A legújabb barbárság akkor jön létre, amikor az ember tud ugyan írni-olvasni, mégsem tud írni-olvasni. Amikor a legtöbb embert a társadalom a teljes elhülyülésig kényezteti. Amikor a személyes, a pillanatnyi, az egyedi, az esetleges lesz egyedül releváns, az individualizmus legmélyebb pontján, amikor a szellemi-lelki érést segítő irodalmi-filozófiai művek helyett szellemeskedő vagy érzelgős ponyvaregények, filmek helyett az élet hétköznapjait utánzó idióta tévésorozatok jelentik a szórakozást. Valamikor kiemelkedett a semmi tengeréből a művelődés szigete, és nőni, terjedni kezdett. Hatalmas területen kiszárította a tengert. A tenger helyén azonban terméketlen a föld, és a meghódított terület homoksivataga most elönti, fojtogatja szülőszigetét. A gondolkodás megszületett, kiterjedt, majd visszahúzódott. Íme az írás szellemének légzőmozgása! Sóhaja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.