Tízéves a magyar önkormányzati rendszer

2000. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi rendszerváltoztatási folyamat egyik alappilléreként 1990 őszén jött létre a helyi önkormányzati rendszer. A kommunizmus bukása utáni első szabadon választott Országgyűlés döntő többsége által elfogadott önkormányzati törvénycsomag alapján megtartott választásokkal véget ért a szovjet típusú tanácsrendszer. A települések élén álló polgármesterek, a helyi képviselők és az önkormányzati érdekképviseletek zöme szerint az elmúlt tíz év tapasztalatait hasznosítva, nemzeti konszenzus kell a rendszer finomításához és az EU-csatlakozáshoz elkerülhetetlen közigazgatási reformhoz is.Az Országgyűlés 2000 júniusában, a helyi önkormányzati rendszer létrejöttének tizedik évfordulója tiszteletére szeptember 30-át, az első helyhatósági választások napját a helyi önkormányzatok napjává nyilvánította. Ezzel a határozattal megerősítették az önkormányzati törvény egyik legfontosabb passzusát, amely szerint „A helyi önkormányzat érvényre juttatja a népfelség elvét, helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.”Az önkormányzatok megalakulását ma szinte valamennyi mértékadó politikai szereplő a demokratikus jogállam kiépülésének meghatározó eseményének tartja. Az 1990 óta – törvényben is megerősített módon – létrejött önkormányzati szövetségek nemrégiben egyöntetűen kifejezték azt a szándékukat, hogy az önkormányzatok továbbfejlődjenek, s a jövőben a lakosság érdekében még teljesseben láthassák el közfeladataikat. Magyarországon jelenleg hét önkormányzati szövetség működik, közülük öten pedig – az egységes fellépés érdekében – megalakították társulásukat. Az érdekképviseletek azonban megállapodtak abban, hogy a legfontosabb kérdésekben rendszeresen egyeztetnek az Önkormányzatok Együttműködési Fórumának keretében.Települések, szövetségekGémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) elnöke tíz éve Gödöllő polgármestere. Lapunknak elmondta: az önkormányzati törvény, mint a rendszerváltozás lejelentősebb jogszabálya, kiállta az idő próbáját. Az 1990-ben elkezdődött decentralizációs folyamat új energiákat szabadított fel Magyarország mintegy 3200 településén. – Az önkormányzati autonómia ma is megkérdőjelezhetetlen, ám a szükséges korrekciókat végre kell hajtani, hogy az EU-csatlakozás idejére szinkronban legyünk a tagországok által elfogadott helyi rendszerrel. A jövőben jóval nagyobb figyelmet kell fordítani a kistérségekre és a régiókra, amelyek akkor válhatnak valódi közigazgatási egységgé, ha önálló bevételeik lesznek – húzta alá Gémesi György, aki támogatja az érdekképviseletek egységesülési folyamatát.Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára „sikeres vállalkozásnak” tartja az önkormányzati rendszer működtetését. – Az elmúlt tíz évben különösen a kistelepülések előtt nyílt lehetőség a fejlődésre, az önszerveződésre. A helyi közügyek intézésében mindinkább előtérbe kerül a partnerség elve. A főtitkár az önkormányzati autonómiát még ma is hiányosnak tartja, mert az állam tíz évvel ezelőtt „elfelejtette” rendezni a finanszírozás kérdését, és jelenleg is az anyagi forrásokról szólnak a fő viták. Sajnálatosnak tartja, hogy főként a városokban, a tízezer lakos fölötti településeken átpolitizálódtak a helyi ügyek, ugyanakkor elismeri, hogy az állami közigazgatás és az önkormányzás közötti határvonalakat nem húzták meg kellően. Hozzátette: mindenképpen tisztázásra és módosításra szorulnak a feladat- és hatáskörök. A mindenkori kormányzatnak pedig vállalnia kellene, hogy finanszírozás nélkül nem szab újabb és újabb feladatokat az önkormányzatok számára.Láyer Józsefet, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés elnökét egy évvel ezelőtt választották meg az akkoriban alakult Magyar Önkormányzati Szövetségek Társulásának (MÖSZT) elnökévé. A Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségét, a Községi Önkormányzatok Szövetségét, a Magyar Faluszövetséget, a Megyei Jogú Városok Szövetségét és a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségét tömörítő szervezet vezetője szerint az elmúlt tíz év a helyi feladatok folyamatos bővülésének évtizede. Mindezek mellett az állami források nem vagy csak csekély mértékben bővültek, miközben a megyéknek nincsenek saját bevételeik. Bár az önkormányzati rendszer stabil, nagyon hiányzik az úgynevezett középszint, amelynek óriási feladata lesz például az EU-csatlakozási folyamatban. Ugyanakkor a közigazgatás reformját 2006 előtt valószínűleg nem lehet végrehajtani, mert a parlamenti erők között még nincs meg a szükséges egyetértés – véli az elnök.– Az önkormányzatok még ma is „gyermekcipőben járnak”, s nincs vége az átalakulási folyamatnak – nyilatkozta lapunknak Nádor Ru-dolfné, a Községi Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Hosszúhetény – harmadik ciklusát töltő – polgármestere. Elmondta: Az 1990-es évek elejének eufóriája három-négy évig tartott, azóta az önkormányzatoknak egyre nehezebb pénzügyi feltételek között kell ellátni munkájukat. A feladatok rohamos bővülését és a finanszírozás kérdését ő is tisztá-zandónak tartja. – Kiemelten fontosnak tartom, hogy a községek zömében nincsenek pártpolitikai csaták, és leginkább a civil szervezetek, a lakóhelyükért tenni akaró polgárok vállalnak polgármesteri vagy képviselői tisztséget – fűzte hozzá a polgármester asszony.Becze Lajos, a Magyar Faluszövetség elnöke, egyben 1990 óta Tar község polgármestere szerint a legnagyobb érték, hogy a magyar önkormányzatok fölött csak a törvények állnak, s gyakorlatilag önálló hatalmi ágként vesznek részt a magyar politikában. Javasolja, hogy az Országgyűlés pozitív diszkriminációt alkalmazzon a kistérségeknél, mert az európai uniós gyakorlatnak is ez felelne meg.– 1960 óta az 500 lelkes települések száma 600-ról a duplájára, több mint 1200-ra nőtt. Sajnálatos tapasztalat, hogy a vidékfejlesztési pénzek jelentős része ma is a városokat, a kiemelt településeket gazdagítja. Bevételeinket kizárólag működésre fordíthatjuk, fejleszteni pedig csak pályázatok esetleges elnyerésével tu-dunk – állítja a polgármester.Lebegő megyékKobold Tamás, Miskolc polgármestere, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke kifejtette: az önkormányzati törvény óriási lehetőséget és szabadságot adott a településeknek. A helyi közösségek által választott testületek saját lakóhelyük sorsáról dönthetnek rendeletek és határozatok formájában. Szerinte a települések jogosítványai viszont csak az önkormányzati felelősséggel, a kötelezettségek és a törvényesség betartásával együtt értelmezhetők.– Nélkülözhetetlen, hogy a kormányzat hozzákezdjen az államháztartási és a közigazgatási reformhoz, illetve a decentralizáció folytatásához – fogalmazott Kobold Tamás.Magyar Levente, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségének elnöke, aki tíz éve áll Jászberény élén, lapunknak elmondta: az 1990-es önkormányzati választásokkal a demokratikus átalakulás alapjait tették le Magyarországon a rendszerváltoztató erők. Eközben azonban nem fordítottak elég figyelmet az állami-önkormányzati feladatok szétválasztására, sőt ma már az egész feladatkört újra kell osztani. Az elnök szerint a „lebegő megyék” helyzetét és a régiók tervezett szerepét mielőbb rendezni kell, ám ha a politikai pártok között nincs egyetértés, akkor komoly gondok jelentkezhetnek az önkormányzati szférában.Endre Sándor, a Bács-Kiskun megyei közgyűlés elnöke, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségének elnökeként úgy véli: az önkormányzati érdekképviseletek egyre nagyobb szerepet vállalnak a kormányzati egyeztetések során, és az Országgyűlés is kikéri véleményeiket. Fontosnak nevezte, hogy a megyei önkormányzatok külön is megjelenítsék érdekeiket, ugyanis teljesen más problémákkal küszködnek, mint a települések. A területi szövetségek elkülönülése Európában is bevett gyakorlat – tette hozzá Endre Sándor.– A tízéves önkormányzatiság a demokráciánk szilárd alapja – nyilatkozta lapunknak Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere. Az ország legnagyobb önkormányzatának vezetője szerint az 1990-ben az önkormányzati charta alapján megalkotott törvény jó, tiszta és demokratikus, ám az elmúlt tíz esztendőben romlottak a feltételek. A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy az államtól átvállalt feladatokat a központi költségvetésnek kell finanszíroznia, ám a források egyre szűkülnek. Demszky Gábor szerint a hibákat csak államháztartási reformmal lehet kijavítani, amelyben ténylegesen rögzíteni kell például a helyiadó-kivetés lehetőségeit. A főpolgármester szerint a rendszer kijavításához szükséges tudás és tapasztalat összegyűlt az elmúlt tíz évben, csupán a politikai szándék hiányzik.A fejlődés korszakaTarlós István, Óbuda-Békásmegyer – 1990 óta háromszor is megválasztott – polgármestere az önkormányzati rendszer tízéves történetét a fejlődés korszakának tartja. – Az önkormányzatok a polgári demokrácia legfőbb letéteményesei, ugyanakkor – főként Budapesten – elkerülhetetlen a közigazgatási reform. A hatásköröket és a felelősségi szinteket össze kell hangolni. A kerületi önkormányzatoknak sajnos ma még a kötelező feladatok teljes körű ellátására sincsenek meg a pénzügyi, személyi feltételei. A sokat hirdetett autónómia a fővárosban álságos, és csak arra alkalmas, hogy a közigazgatás szereplői saját felelősségüket hárítsák másokra – tette hozzá a polgármester.Szintén tíz éve áll Újpest élén Derce Tamás, aki szerint az elmúlt években azok az önkormányzatok tudtak „ötről hatra lépni”, ahol a polgármesterek és a képviselő-testületek tudatosan elkerülték a pártpolitikai vitákat. Hozzátette: tíz év alatt kiderült, hogy kik azok a vezetők, akik tényleg szeretik városaikat, településeiket. – Nagyon jó dolog az önkormányzatiság, azonban éles különbséget kell tenni az államigazgatás és a választott tisztségviselők feladatai között. A jövőben alapvető kérdés az európai kapcsolat, Budapesten pedig továbbra is szorgalmazom az úgynevezett szövetségi főváros kiépítését – húzta alá a IV. kerület vezetője.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.