Megelégedéssel nyugtáztam az őszi szezonnyitást a müncheni székhelyű Ketterer Kunst hamburgi filiáléján. A modern papírmunkák 246. árverésén a 876 tétel nyolcvan százalékát sikerült értékesíteni, nem is akármilyen eredménnyel. A műkereskedelmi forgalomban eddig még sohasem tapasztalt magasságot – 41 000 márkás leütési árat – ért el például Kandinszkij Kék című, 1922-ből származó litója, amely tízezerről tornászta fel magát, hála a számtalan német és külföldi írásbeli megbízásnak. Végül egy hazai telefonos licitáló szerezte meg a művet amerikai konkurense elől. Az orosz avantgárd mester fametszetmappája viszont Japánba vándorolt 4500 márkáért. Ennyiről ugrott majd háromszorosára Ida Kerkovius absztrakt tája pasztellben, amely a hatvanas években készült. Német magántulajdonba jutott Nolde 1911-es hidegtűmetszete feleségéről – hatezer márka helyett a duplájáért. Kölni műkereskedő verte fel 8000-ről a kétszeresére Kollwitz Anya gyermekével című litójának árát. Svájci gyűjteményben lapult korábban Kirchner 1916-os krétarajza a fürdőző nőkről, amely most potom 7000 márkáért került a felkelő nap országába.A német földön élő Esteban Fekete hét sokszorosított grafikájával volt jelen az árverésen. Dél-amerikai tartózkodásának emléke az Argentin táj (1961), amely a másik színes fametszettel, az Üres várossal (1977) együtt hatszáz márkába került. Az azonos technikával készült Vízpart csónakkal 350 márkát ért, míg a színes litográfiapárosért – Az éjjel (1960) és Hua-Hum (1965) – hétszázat kértek. Vasarelytől négy színes szerigráfia szerepelt a hamburgi árverésen: a kék-zöld-piros Kocka fekete alapon (800 márka), a cím nélküli vörös-fekete geometrikus absztrakció (700 márka), míg a szürke árnyalatokban tartott rombuszokért és a vörös-zöld kontrasztokra épült, rendkívül dekoratív kompozícióért egyenként 450 márkát vártak Hamburgban. (Az el nem kelt tételeket még négy héten át tovább árusítják – esetleg némi árengedménnyel is – a ház bevett szokása szerint.)Kevesebben ültünk az idén Berlinben a Ketterer Kunst szokásos évi nagy árverésén, mint tavaly ilyenkor. A sorrendben 247. aukciót ismét két menetben rendezték a Dresdner Bank hatalmas, többszintes körcsarnokában, közel kétszáz tétellel – ami szintén kevesebb az előző évinél. Ám hogy a mennyiségnél a minőség sokkal fontosabb, mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a híres Pariser Platzon, a Brandenburgi kapu tőszomszédságában ennek ellenére végül kétmilliós bevételt összegeztek az immár negyedszer megtartott licitáláson. Igaz, hogy ennek egynegyedét adta az amerikai Jean-Michel Basquiat: Hohner című monumentális alkotása, a 200 x 172 centiméteres akril-viaszpasztell-kollázs kombináció, amelyet 460 000 márkáért szerzett meg egy nyugatnémet műgyűjtő. Az érdeklődést és az árat csak fokozta, hogy az 1988-ban heroin-túladagolásban elhunyt amerikai piktortól egy évtizede nem került egyetlen alkotás sem a német piacra, így 300 000-ről startolva emelkedett a mű ára a félmilliós magasságba. Ennek ellenére sem volt taps a helyszínen, csupán lélegzet-visszafojtott, feszült figyelem – a porosz temperamentumnak megfelelően.Magyar szemszögből nézve megható és különösen aktuális volt a neves mester – HAP Grieshaber – Ungarn című, 1957-es, színes fametszete a német művészegylet alapítványának akkori magyar segélyalbumából. A vasfüggönyt kemény geometrikus elemekkel és drámaian viharos, sötét tónusokkal szimbolizáló kompozíció kikiáltási ára 2200 márka volt, és ennyiért vásárolható meg jelenleg a Ketterer müncheni székhelyén. A hazai színeket ezúttal egyedül Vasarely képviselte Berlinben, kivételesen kevés sikerrel – legalábbis egyelőre... Nyolc sporttémájú kompozíciójának 1988-as albumából hármat vittek kalapács alá a német fővárosban, együtt 2500 márkáért. A stilizált stafétafutás, tekézés és a győztesek hármas pódiuma Berlinben nem keltett érdeklődést.A frappáns záróakkordot félszáz válogatott műtárgy jelentette a Ketterer berlini árverésén. Ezek között volt Vasarely HAT-LEG elnevezésű hexagonja az 1971–72-es évekből, a híres párizsi Denise René galéria forgalmazásában. A monumentális méretű (másfél méteres) és hatású kompozíció lenvászonra készült akril festékkel, visszafogott lilás-bordós, valamint kékeszöld árnyalatokban, a Kepler-kocka ihlette variációkkal. Két évvel ezelőtt szerepelt a Josef Albers Múzeumban is, a „Vasarely – az op-art feltalálója” címmel rendezett kiállításon. A kétkötetes katalógusban egész oldalas tanulmány mellett hozták nagy reprón, és 44 000–48 000 márkás sávban kínálták, majd alsó határáról indították, de egyelőre visszamaradt.
Deák Dániel: Kétharmados győzelmet aratott a Fidesz