Vasfüggöny geometrikus elemekkel

Wagner István
2000. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megelégedéssel nyugtáztam az őszi szezonnyitást a müncheni székhelyű Ketterer Kunst hamburgi filiáléján. A modern papírmunkák 246. árverésén a 876 tétel nyolcvan százalékát sikerült értékesíteni, nem is akármilyen eredménnyel. A műkereskedelmi forgalomban eddig még sohasem tapasztalt magasságot – 41 000 márkás leütési árat – ért el például Kandinszkij Kék című, 1922-ből származó litója, amely tízezerről tornászta fel magát, hála a számtalan német és külföldi írásbeli megbízásnak. Végül egy hazai telefonos licitáló szerezte meg a művet amerikai konkurense elől. Az orosz avantgárd mester fametszetmappája viszont Japánba vándorolt 4500 márkáért. Ennyiről ugrott majd háromszorosára Ida Kerkovius absztrakt tája pasztellben, amely a hatvanas években készült. Német magántulajdonba jutott Nolde 1911-es hidegtűmetszete feleségéről – hatezer márka helyett a duplájáért. Kölni műkereskedő verte fel 8000-ről a kétszeresére Kollwitz Anya gyermekével című litójának árát. Svájci gyűjteményben lapult korábban Kirchner 1916-os krétarajza a fürdőző nőkről, amely most potom 7000 márkáért került a felkelő nap országába.A német földön élő Esteban Fekete hét sokszorosított grafikájával volt jelen az árverésen. Dél-amerikai tartózkodásának emléke az Argentin táj (1961), amely a másik színes fametszettel, az Üres várossal (1977) együtt hatszáz márkába került. Az azonos technikával készült Vízpart csónakkal 350 márkát ért, míg a színes litográfiapárosért – Az éjjel (1960) és Hua-Hum (1965) – hétszázat kértek. Vasarelytől négy színes szerigráfia szerepelt a hamburgi árverésen: a kék-zöld-piros Kocka fekete alapon (800 márka), a cím nélküli vörös-fekete geometrikus absztrakció (700 márka), míg a szürke árnyalatokban tartott rombuszokért és a vörös-zöld kontrasztokra épült, rendkívül dekoratív kompozícióért egyenként 450 márkát vártak Hamburgban. (Az el nem kelt tételeket még négy héten át tovább árusítják – esetleg némi árengedménnyel is – a ház bevett szokása szerint.)Kevesebben ültünk az idén Berlinben a Ketterer Kunst szokásos évi nagy árverésén, mint tavaly ilyenkor. A sorrendben 247. aukciót ismét két menetben rendezték a Dresdner Bank hatalmas, többszintes körcsarnokában, közel kétszáz tétellel – ami szintén kevesebb az előző évinél. Ám hogy a mennyiségnél a minőség sokkal fontosabb, mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a híres Pariser Platzon, a Brandenburgi kapu tőszomszédságában ennek ellenére végül kétmilliós bevételt összegeztek az immár negyedszer megtartott licitáláson. Igaz, hogy ennek egynegyedét adta az amerikai Jean-Michel Basquiat: Hohner című monumentális alkotása, a 200 x 172 centiméteres akril-viaszpasztell-kollázs kombináció, amelyet 460 000 márkáért szerzett meg egy nyugatnémet műgyűjtő. Az érdeklődést és az árat csak fokozta, hogy az 1988-ban heroin-túladagolásban elhunyt amerikai piktortól egy évtizede nem került egyetlen alkotás sem a német piacra, így 300 000-ről startolva emelkedett a mű ára a félmilliós magasságba. Ennek ellenére sem volt taps a helyszínen, csupán lélegzet-visszafojtott, feszült figyelem – a porosz temperamentumnak megfelelően.Magyar szemszögből nézve megható és különösen aktuális volt a neves mester – HAP Grieshaber – Ungarn című, 1957-es, színes fametszete a német művészegylet alapítványának akkori magyar segélyalbumából. A vasfüggönyt kemény geometrikus elemekkel és drámaian viharos, sötét tónusokkal szimbolizáló kompozíció kikiáltási ára 2200 márka volt, és ennyiért vásárolható meg jelenleg a Ketterer müncheni székhelyén. A hazai színeket ezúttal egyedül Vasarely képviselte Berlinben, kivételesen kevés sikerrel – legalábbis egyelőre... Nyolc sporttémájú kompozíciójának 1988-as albumából hármat vittek kalapács alá a német fővárosban, együtt 2500 márkáért. A stilizált stafétafutás, tekézés és a győztesek hármas pódiuma Berlinben nem keltett érdeklődést.A frappáns záróakkordot félszáz válogatott műtárgy jelentette a Ketterer berlini árverésén. Ezek között volt Vasarely HAT-LEG elnevezésű hexagonja az 1971–72-es évekből, a híres párizsi Denise René galéria forgalmazásában. A monumentális méretű (másfél méteres) és hatású kompozíció lenvászonra készült akril festékkel, visszafogott lilás-bordós, valamint kékeszöld árnyalatokban, a Kepler-kocka ihlette variációkkal. Két évvel ezelőtt szerepelt a Josef Albers Múzeumban is, a „Vasarely – az op-art feltalálója” címmel rendezett kiállításon. A kétkötetes katalógusban egész oldalas tanulmány mellett hozták nagy reprón, és 44 000–48 000 márkás sávban kínálták, majd alsó határáról indították, de egyelőre visszamaradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.