Éleződő verseny a jövő vadászgépéért

2000. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igencsak felgyorsultak az események a múlt hónapban a XXI. század első felének vélhetően legjelentősebb vadászgépének építéséért folytatott küzdelemben, amikor az amerikai fővállalkozók által vezetett, de széles körű nemzetközi együttműködésre alapozott JSF-programban versenyző prototípusok megkezdték berepülési programjukat. Az amerikai kormányzat a jövő évben választja ki a számára jobban megfelelő típust, amelynek előállítója az elkövetkező évtizedekben a számítások szerint akár ötezer gép megrendelésében reménykedhet, mintegy háromszázmilliárd dollár értékben.A JSF (összhaderőnemi vadászgép)-program berepülési szakaszát a Boeing X–32 jelzésű kísérleti gépének első repülése nyitotta meg szeptember 18-án. A repülős szemmel nézve rendkívül bizarr, mondhatni csúnya repülőgép a levegőben a számítások szerint viselkedett, s azóta közel húsz felszállást teljesített. A jóval hagyományosabb küllemű, valóban repülőgép formájú rivális, a Lockheed Martin X–35-öse kissé lemaradva tudhatta maga mögött ugyanezt a teljesítményt, amikor október 24-én először a levegőbe emelkedett. A gépek és különböző feladatra optimalizált változataik mintegy féléves berepülési, demonstrációs és összehasonlító programon vesznek részt, mielőtt kiválasztanák a célra jobban megfelelő konstrukciót.Az amerikai kormányzatot elsősorban a költségcsökkentés motiválta, amikor beindította az összhaderőnemi vadászgép (JSF-Joint Strike Fighter) programját. Az elgondolás lényege, hogy a különböző haderőnemek (légierő, haditengerészet, tengerészgyalogság) ugyanazt a vadászgéptípuscsaládot használják. Az eltérő követelmények miatt természetesen különböző változatokra szükség van – repülőgép-hordozóra például nem szállhat le a szárazföld változat stb. –, de ezeknek ugyanazon a gyártósoron kell készülniük, alkatrészeiknek többségében csereszabatosnak kell lenniük. A program alapkövetelménye – a történelemben eddig szinte példátlan módon – a kötött ár. Változattól függően ugyanis a gépek darabára nem lehet több 30–38 millió dollárnál, ami mintegy fele egyes „elszaladt költségvetésű” európai vagy tengerentúli típus árának. A költséghatékonyság másik eleme, hogy a gép harcértékét, túlélőképességét a most üzemelő korszerű típusokhoz képest többszörösére kívánják emelni a legújabb technológiák alkalmazásával.A repülési program kezdete a programban rejlő dinamizmust mutatja, s az amerikai elnökjelöltek beszédeikben kiálltak a program megvalósítása mellett. Noha várhatók csúszások, főleg az új technológiában rejlő kockázatok miatt, ha minden jól megy, a kiválasztott győztes konstrukcióból kifejlesztett szériagépek a tízes évek első felében szolgálatba állhatnak. Ezzel az a furcsa helyzet állhat elő, hogy a jelentős késést szenvedő új európai típusok (Eurofighter, Rafale, Gripen) idejekorán egy jóval magasabb technológiájú konkurenssel találkozhatnak a nemzetközi fegyverpiacokon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.