Hozz hírt...

2000. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó Katalin professzor már az 1980-as években felismerte, hogy a közgazdasági kutatásokban hiánycikk az „elanyagiatlanodási”, a szolgáltatási folyamatok vizsgálata. A kutató 1989-ben A „lágyuló” gazdaság című könyvében már bebizonyította a humántőke fejlesztésére épülő szolgáltatások egyre növekvő fontosságát. A most megjelent könyvben a szerzők sokoldalúan bizonyítják, hogy ma a tudás a gazdaság, a társadalom legjelentősebb erőforrása. Peter Drucker, az amerikai menedzsmentkirály 1993-ban megállapította, hogy a hagyományos termelési tényezők ugyan nem szűnnek meg, de másodlagossá válnak. Ezen termelési tényezők felhasználásának hatékonyságát a tudástermelés határozza meg. A leggazdagabb országokban a GDP több mint 50 százalékát a tudásipar állítja elő, és tíz munkahelyből nyolc a tudásiparban jön létre.Kialakult a tudásiparú gazdaság, amit a szerzők posztmodern, tehát modernitás utáni gazdaságnak neveznek. A tudásáramok döntő szerepet játszanak az anyagi áramlások felett, és ezzel együtt létrejött a cégek hálózatosodása. A szilárd struktúrájú vállalatok fellazulnak, a vállalati hálózatok az egész földkerekséget átfogják. A hálózatosodás, a tanulóvállalatok megjelenése, a szervezeti tanulás felértékelődése ugyanannak a jelenségnek a színe és visszája. A tanulás és a hálózat alapját az információs technológia képezi. Már az ókorban is volt szerepe az információnak. A Coriolasusban Aufidius a hírnöknek a leglényegesebb gondolatot fogalmazza meg, amikor kijelenti, hogy „hozz hírt, hogy lépteimet a világ ritmusához igazítsam”. Ma már a tudással párosuló hír, az információ egyeduralkodóvá vált a világon. Kocsis Éva és Szabó Katalin hiánypótló könyvükben három igen fontos irányzatról szólnak ennek kapcsán. Először megemlítik a termelés „virtualizálódását”. Ezt igazolja a Fed elnökének gondolata is, amely szerint az Egyesült Államokban száz év alatt tonnában mérve csökkent a termelés súlya, ugyanakkor értéke meghússzorozódott. Robert Fogel 1999-ben még szemléletesebben beszél erről, amikor megállapítja, hogy az összes fogyasztási szükségletnek a materiális szükséglet csak 12 százalékát teszi ki.A termékek egyre inkább intelligenssé válnak, szolgáltatásiasodnak. A General Motors forgalmának felét is a szolgáltatások képezik, az amerikaiak 85 százaléka a szolgáltató ágazatokban dolgozik. A szerzők bizonyító erővel szólnak a minőség és a választék forradalmáról is. Számunkra álomnak tűnik a százszázalékos minőség, pedig ez – folyamatos tanulással – elérhető. Ha az Egyesült Államokban az elektromos művek csak 99 százalékos tökéletességgel dolgozna, akkor az amerikaiak havonta hét órán át a sötétség rabjai lennének – állapította meg 1999-ben D. Aventi. Kocsis Éva és Szabó Katalin harmadik irányzatként bizonyítják, hogy a világméretű üzleti hálózatok és a tanulószervezetek korszakában átértékelődik a gazdasági idő és a gazdasági tér fogalma is. A XXI. század hajnalán a közgazdasági órák merőben másképpen járnak. A termelési ciklusidő hihetetlen mértékben lerövidül, és a tekintélyre épülő szervezetek alkalmatlanok a nagy kihívásokra. A világ információs szegényekre és információs gazdagokra oszlik. A szegénységből kitörni csak folyamatos tanulással lehet, amihez már nem elegendő a megismerő jellegű oktatás. Fontos feltétele a tanulóvállalatok kialakulása is.A tanulóvállalat az a cég, amely nagy hatásfokkal felszívja és alkalmazza a tudást. A tanulás itt nem alkalmi mozzanat, hanem a legjobb szervezeti formákban intézményesül. A tanulóvállalat minden dolgozójának lehetővé teszi a tanulást, és önmagát folyamatosan átalakítja. A szerzők több vállalat működése kapcsán igazolják a tanulás permanens szükségességét. Az amerikai Motorola cég – amely a mikroelektronikai piacon vezető szerepet tölt be – a radikális innovációnak, fejlesztéseknek köszönheti sikereit. A humántőke elsődlegességével nem piackövető, hanem új piacokat teremtő tevékenységet végez. Vállalati egyetemet hozott létre, ezáltal intézményesítette a felsőoktatás és a vállalat összenövését. A Motorola intelligens vállalattá vált, az intellektusban meglévő erőforrásokat szolgáltatások láncolatává formálják a vevők számára a leghasznosabban (Kocsis Éva – Szabó Katalin: A posztmodern vállalat, tanulás és hálózatosodás az új gazdaságban. Budapest, 2000. Ármegjelölés nélkül.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.