Magyar beszállítók Birminghamben

Tóth
2000. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már eltemette néhány éve a sajtó az autóipart, az utóbbi években azonban teljesen átalakult az iparág szerkezete, és felfrissült a szektor – derült ki John Battle brit külügyminisztériumi államtitkár szavaiból Birminghamben, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) és a British Trade International által a hét közepén szervezett beszállítási konferencián. A miniszter szerint a brithez hasonlóan a magyar gép- és autóipar is fontos szerepet tölt be a gazdasági növekedésben, és nagy az innovatív kis- és középvállalkozások szerepe a szektor fejlődésében.Ilyen kis- és középvállalkozások jelentek meg Birminghamben, magyar autóipari és elektronikai beszállítók formájában, hogy együttműködést építsenek ki brit vállalatokkal.Nagy cégek beszállítóinak lenni nem könnyű. Egyes magyar vállalkozóknak már a Távol-Keleten elterjedt, raktárkészlet nélküli termelési rendszerekhez kell alkalmazkodniuk. A Fordnál egyes elemeket az összeszerelő munkások a kamionról emelnek le, és rögtön beszerelik az autóba. A beszállítóknak ugyanakkor gyakran a nevetségesség határát súroló, szigorú előírásokat kell teljesíteniük. A Porsche például előírja, hogy ülésein a marhabőrön hány bögölycsípés lehet négyzetcentiméterenként. Ám ezeknek a feltételeknek is számos hazai vállalkozás képes megfelelni. Az angol gépipari vállalatok is nagy súlyt helyeznek a minőségi követelmények teljesítésére, a stabil szolgáltatásra. Éppen ez a stabilitás és konzervativizmus viszont az, ami egyben a brit gépipari cégek nagy hátránya.– Volt olyan nagyobb brit vállalat, amelyik ígérete ellenére nem jelent meg a tárgyalássorozaton – mondta el Hirschler András, a nagy-britanniai kereskedelmi szolgálat vezetője –, és erről nem is értesítette a szervezőket. Pedig – mint megjegyzi – csak át kellett volna küldeni a képviselőjüket az utca másik oldalára. A magyar vállalkozások ennek ellenére nem panaszkodhattak: a valóban érdeklődő vállalatok megjelentek, és együttműködési kezdeményezésekkel, technikai leírásokkal árasztották el a magyar cégek képviselőit. Az is előfordult, hogy az információtengerben egy-egy hivatkozott tervrajz átadására már nem is került sor. „Majd faxon vagy e-mailen pótoljuk” – mosolyodik el egy láthatóan fáradt magyar tárgyaló a nap végén. Hogy melyikből lesz konkrét együttműködés, illetve magyarországi gyártás, csak az elkövetkező hónapokban dől el. Mint Tóth István, a kalocsai Fém- és Villamosipari Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, néhány komoly tárgyalópartnerével eddig azt sem tudták egymásról, hogy léteznek. A már most komoly magyarországi tervekkel rendelkező nagy cégek vezetőit pedig lehetetlen szóra bírni.Úgy tűnik, sok cég ezen a találkozón tette meg az első lépést a magyar vállalkozásokkal történő együttműködés felé. És a britek szemében tényleg vonzó Magyarország: John Battle lélegzetelállító magyar gazdasági fejlődésről beszélt az elmúlt tíz év kapcsán, és a gyakorlati kapcsolatok kialakítását sürgette a két ország között. A konferencián felszólaló Chikán Attila gazdasági exminiszter pedig a képzett szakemberek és a versenyképes költségszint mellett a stabil politikai vezetést hangsúlyozta, mint a külföldi befektetők számára kedvező körülményt. Az infláció pedig, ha lassabban is, de tovább csökken – magyarázta a brit üzletembereknek.Az ébredező optimizmust a Sony gödöllői gyárának vezetője próbálta hűteni. Dr. Pesti László szerint annak, aki a nagyon egyszerű technológiai szintű összeszerelés idetelepítésén gondolkodik, lehet, hogy érdemesebb máshol is körülnéznie. Magyarországnak ugyanis nem az alacsony munkaköltség az elsődleges előnye. Az ország munkaerejére inkább jellemző a képzettség és a kreativitás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.