Alámerült Atlantiszom

Móser Zoltán
2000. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Melyik erő gyakorol ránk nagyobb hatást: a hatalom vagy a hit? Melyik a nagyobb erő? Természetesen ez számos kérdést vet fel, mint ahogy az itt látható dombormű is, amelyet Szabadegyházán (Fejér megye) találtak a régészek. Jelenleg a székesfehérvári Szent István Múzeum állandó kiállításán látható, s valóban az alászállt Atlantiszunk egyik XII. századból itt maradt ékessége, amely Heródes lakomáját ábrázolja. (Tóth Melinda tanulmányából tudjuk, hogy a kitűnő kvalitásról tanúskodó relief művészi sajátosságai alighanem az antikizáló késő román szobrászat délkelet-franciaországi műhelyeibe vezethetők vissza. Minden bizonnyal Fehérvárról, a királyi bazilikából került a közeli faluba, ahol aztán beépítették a temetőkápolnába.)Az előzmények ismertek a Bibliából. Heródes elfogatta Jánost, bilincsbe verette, és meg akarta ölni, de félt a néptől, mert Keresztelő Jánost prófétának tartották. A folytatást így beszéli el Máté evangéliuma: Heródes születése napján történt, hogy Heródiás lánya táncolt a vendégeknek. Annyira megtetszett Heródesnek, hogy esküvel ígérte, bármit kér, megadja neki. Az – minthogy anyja előre kitanította – így szólt: „Add nekem egy tálon Keresztelő János fejét!”A király elszomorodott, de az esküre és a vendégekre való tekintettel megparancsolta, hogy adják oda neki. Lefejeztette hát Jánost a börtönben. Fejét elhozták egy tálon, odaadták a lánynak, az meg elvitte az anyjának (Mt 14, 6–11).„Képzeljük el – írja a domborműről szóló magyarázatában Tüskés Gábor –, Heródes Antipász születésnapja van. A hatalom reprezentál, ünnepelteti magát az ország nagyjai előtt. A dúsan megrakott asztalokat fényesen omló, lágy terítőkkel takarják le. A kenyerek, húsok, halak és gyümölcsök hívogatják a vendégeket, akik megérkeznek, és nagy zajjal letelepszenek. Salome táncol. Mindenki el van ragadtatva tőle. Könynyelmű ígéret hangzik el, ami tragédiába vezet.A képen mindebből alig látszik valami. A terített asztal mögött középen ülő, koronás, szakállas férfi maga Heródes: köpenye alól előnyúló jobbjában kést tart, balját éppen esküre emeli. A hosszú hajú, köpeny nélkül ábrázolt Salome már befejezte táncát, a király jobbján ül, éppen feléje fordul. Fátyla nyugodt redőkben simul a testéhez. Felemelt bal kezében virágot nyújt a királynak. Kétértelmű mozdulat: egyszerre ad és követel. A vezeklésre hívó Keresztelő János fejét követeli. A másik oldalon kendős nőalak. Heródiás, Fülöp felesége hajlik a király felé. Közös bűnük rettegéssel zárja körül őket.Még senki sem jutott olyan közel hozzájuk, mint Zakariás fia, a bűnbánatot hirdető Keresztelő János. Még senki sem látta őket olyan fedetlenül, mint ő. Egyedül ő merte kérdőre vonni őket. Egyedül ő merte felfedni bemocskolt lelküket. A tisztítani akaró igyekezet hiú vágyaikat sértette meg. Innen a bátorság, hogy kezet emeljenek az igazság e kellemetlen hirdetőjére.Heródes még hallgat. Az ember, akinek szava érvényes az emberek előtt, még él. Salome még követel. Heródiás még vár. A vendégek még figyelnek...”Mindenki várt és figyelt. S most már mindenki tudja, hogy mi történt. Hogy a táncnak, a csábításnak ára volt, nagy ára. Ezt mondja, ezt meséli ez a „néma kő”. S közben üzen is. Ez az üzenet számomra a hatalomról (a láthatóról, a követhetőről) és a hitről (ez nem látható) szól. Jó volna hinni, hogy még ma is (állandóan?) sokan és sokszor azt vallják, hogy a hit (amely nem látszik) sokkal nagyobb erő, mint a hatalom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.