Két éve üzemel a Ferihegy 2B terminál

Putsay Gábor
2000. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc esztendeje, hogy határozat született a Ferihegy 2B utasterminál megépítéséről, amit éppen két éve nyitottak meg a forgalom előtt. A terminál építése, üzembe helyezése és működtetése körül mind a mai napig – a nyilvánosság előtt és a háttérben is – zajlanak viták. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) átalakítása is napirenden van. Az elmúlt tizennyolc hónapban öt váltás volt a szervezet élén, ilyen helyzetben pedig nem lehet meghozni azokat a stratégiai döntéseket, amelyek javítanák a repülőtér helyzetét. A terminál átadásának kétéves évfordulóján Somogyi-Tóth Gábor megbízott igazgatót kérdeztük a 2B-ről, illetve az LRI küszöbön lévő átalakításáról.A kanadai beruházó cégnek és az általa megbízott fővállalkozónak hosszas előkészítést követően másfél éve volt, hogy üzembe helyezze a létesítményt. Ennek ellenére számos hiányossággal adták át, a kisebb-nagyobb javítások azóta is folyamatosak. Az elmúlt időszakban több szervezet vizsgálta ezeket a hiányokat; a vélt vagy valós visszaéléseket. Nem túl sok ez 120 millió dollárért?– Mindenekelőtt el kell mondanom, hogy a terminálépítés jogát a legkedvezőbb ajánlatot tévő cég nemzetközi tenderen nyerte el. Az értékelő bizottságban több minisztérium és külső szakértő is jelen volt. Nem lehet vita tárgya, hogy a terminál az átadáskor üzemképes volt, mint ahogy az sem: voltak és most is léteznek kisebb műszaki meghibásodások. A 2B ennek ellenére folyamatosan üzemel, itt egyetlenegyszer sem történt olyan eset, mint például a milánói vagy a denveri repülőtéren – ezeket ugyanabban az évben nyitották meg –, amelyeken napokig, sőt hetekig óriási felfordulás volt. Szemben mindenféle híreszteléssel, Ferihegy 2B az üzembe helyezéstől minden hatósági engedéllyel rendelkezik. A műszaki hiányokat a kivitelező pedig folyamatosan javítja, pótolja – garanciális kötelezettségének megfelelően.– A számos vizsgálat közül egyben ön is érintett volt, hiszen amikor első alkalommal vezette megbízott igazgatóként az LRI-t – 1999 júliusában –, aláírta a végső teljesítésről szóló szerződést. Egyes feltételezések szerint ezzel ön több száz millió forintos kárt okozott az államnak.– A 2B terminál műszaki átvétele 1998 novemberében történt meg, és december közepétől már utasokat fogadott. 1999 nyarán négy hónapon át voltam megbízott igazgató. Ebben az időben vált szükségszerűvé a beruházás pénzügyi lezárása, a végső befejezést igazoló jegyzőkönyv aláírása. Ebben az szerepel, hogy a mellékletként csatolt garanciális javítások listájának figyelembevételével elfogadjuk a pénzügyi zárást. A vizsgálat eredménye és a tények ellenére rendszeresen napirendre kerül az a hamis állítás, miszerint az LRI-nek saját költségén kell kijavítania a hiányosságokat, mivel egy szerződéssel felmentettük a fővállalkozót garanciális kötelezettségei alól. Ezek a vádak teljesen alaptalanok, hiszen megbízott igazgatóként olyan dokumentumot írtam alá, ami a fővállalkozót nem mentesíti kötelezettségei alól. Bizonyíték erre, hogy ezeket a hibákat azóta is pótolja a saját költségén. Amikor ez a „botrány” kirobbant, az akkori közlekedési miniszter felkérésére egy nemzetközi beruházások értékelésében jártas tanácsadó cég kezdett el az ügyben vizsgálódni. Ennek eredménye engem igazolt, hiszen egyértelműen bebizonyosodott, hogy a szerződés aláírásával nem okoztunk kárt az államnak, sőt megállapította, hogy ennek elmaradása okozott volna kárt. A 2B terminált az átadás előtt többek között két kormányzati szerv, az Állami Számvevőszék és a Kormányzati Ellenőrzési Iroda is átvilágította, és nem talált törvénybe ütköző rendellenességet.– A beruházást megelőzően többen tették fel azt a kérdést, hogy megfelelő-e a magyar félnek, ha külföldi partnerrel társul, aki egy nagyon jól megtérülő üzlettel dollármilliókat visz ki az országból, hosszú éveken keresztül. Jelenleg a terminál bevételeinek 34 százaléka ugyanis a kanadai beruházót illeti.– Az LRI és a tulajdonos, a magyar állam abban az esetben járt volna a legjobban, ha önerőből valósítja meg a beruházást, ám a jogszabályok és az akkori állami akarat nem tették lehetővé, hogy hitelt vegyen fel a vállalat, hiszen mind a mai napig költségvetési szervként működik. A kormány 1992-ben az expó miatt döntött a 2B terminál mielőbbi megépítéséről, de a szűkös költségvetési lehetőségek miatt sem pénzt, sem kormánygaranciát nem biztosított a hitelek mellé. Évek kellettek ahhoz, hogy kormánygarancia társuljon a hitelekhez, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy az üzlet hosszú távon jövedelmező lesz, a kamatlábak pedig lényegesen kisebbek a kormánygarancia mellett. Saját beruházás esetén – amit egyébként az LRI hitelekkel maga is megvalósíthatott volna – most nem kellene arról beszélnünk, hogy egy Cipruson bejegyzett kanadai cég miért viszi el az országból a bevételek 34 százalékát. Összefoglalva: a legnagyobb probléma a 2B ügyében, hogy az LRI nem volt abban a helyzetben, hogy egymaga a beruházás mögé álljon. A 2C esetében reményeink szerint máskép lesz.– A várható forgalmat alapul véve nyilvánvalóvá vált, hogy a beruházás hamar megtérül. A szerződés nem juttatja túlzott előnyökhöz az LRI partnerét?– A 2B üzemeltetésére jött létre a FUF Kft., amelynek 66 százalékban az LRI a tulajdonosa, 34 százaléka pedig az Airport Development Companyé. A terminál bevételeit is e szerint osztják fel, a szerződésben azonban benne foglaltatik az a maximált nyereség, ami a kanadai céget illetheti, nagyon jó üzlet esetén egy meghatározott szint feletti rész tehát az LRI-nél marad. A terminál magyar tulajdon, a közös üzemeltetés 12 év. Abban az esetben, ha az üzlet rosszul menne, lehetőség adódik négy év hosszabbításra. A hieteleket és azok kamatait egyes feltételezések ellenére nem közvetlenül az LRI törleszti, hanem a FUF, mégpedig a bevételből. A híresztelésekkel ellentétben a kanadai fél nyereségét nem garantálja senki és semmi. A megállapodás – a kormánygarancia – kizárólag a hitelt nyújtó bankoknak nyújt garanciát, és nem függ össze a vállalkozás nyereségességével.– Ön a beruházás időszakában milyen feladatokat látott el?– Bár repülőtér-tervező mérnök vagyok, és korábban egy német tervezőiroda megbízásából részt vehettem többek között az oslói és a müncheni repülőtér tervezési munkálataiban, a 2B terminál tervezési és kivitelezési munkáiba nem vontak be. Az átadás előtt két hónappal kerültem abba a helyzetbe, hogy a projektben részt vehessek.– A projekt 120 millió dollárja mégis soknak tűnik, hiszen néhány évvel ezelőtt ennyi pénzből lényegesen nagyobb létesítményt is fel lehetett volna építeni.– Ez a létesítmény pontosan akkora, mint amekkorát a tervek és szükségletek indokoltak. Az említett költségvetés pedig nemcsak a konkrét építés, hanem a finanszírozás költségeit is tartalmazta. A bonyolult nemzetközi, pénzügyi és jogi aspektusok miatt szaktanácsadók serege dolgozott a beruházáson. Ezt nem a magyar fél találta ki – a munkákat csak versenyzés útján lehetett elnyerni.– Az elmúlt másfél évben a meghirdetett stratégia ellenére nem változott érdemben, kivéve talán a vezetői munkakört, ahol egymást követték az emberek. A kormányhatározat ugyan már áprilisban kötelezte az érdekelteket szervezeti különválásra, amit december 31-ig kellett volna végrehajtani. Mindez már csak jövőre valósulhat meg.– A többszöri vezetőváltás minisztériumi és LRI-szinten is egyik oka lehet a folyamat késlekedésének. Az LRI reformja nem újkeletű igény, véleményem szerint már sok-sok évvel ezelőtt indokolt lett volna. Maga az LRI ezeket a folyamatokat ma kezdeményezni nem tudja, ehhez felsőbb döntés kell. A kormánydöntés végre tükrözte az átalakításhoz szükséges tulajdonosi szándékot. Az LRI volt miniszteri biztosa, Vitézy András több külső cég bevonásával készített anyagot a gyors és hatékony átalakításról. Nevezetesen arról, hogy a légiirányítást külön kell választani, és a repülőteret üzemeltető egységet át kell alakítani rt.-vé. Június elején – mint ismeretes – miniszterváltás történt a tárca élén, ami a folyamatok törvényszerű lelassulásával járt együtt. Az átalakításhoz – feltételezésem szerint – tanácsadó cégek többhavi munkájára lesz szükség. Ami az LRI-t illeti – bár az új működési és szervezeti szabályzatot a minisztérium három hete elfogadta – folyamatos a belső ellenállás azok köréből, akik ezt a változást ellenzik. Vonatkozik ez olyanokra is, akik a korábbi vezetőkkel ápolt kapcsolataik eredményeként remekül profitáltak az átláthatatlan működésből. Sajnos elegendő befolyásuk van, s vannak, akik még ma is hisznek nekik. A támadások, lejáratások pontosan innen indulnak. Ennek ellenére meggyőződésem, hogy a szükségszerű változásokat, amelyek a Ferihegyi repülőtér sikeres üzemeltetése és a légiforgalmi irányítás hosszú távú fejlődésének biztosítékai, legfeljebb csak késleltetni lehet, megakadályozni nem.– Mennyiben határozza meg az LRI fejlődését, ha rt.-ként működik tovább és különválasztják a légiirányítást?– A légiirányításról fontos megjegyezni, hogy költség alapú, azaz nonprofit tevékenység, az átrepülési díjakat teljes egészében az Eurocontroll nevű szervezet határozza meg, ezt sem a reptéri társaságok, de még a kormányok sem bírálhatják felül. A repülőtéri tevékenység ellenben sok pénzt hoz a tulajdonosnak, aki a fő tevékenységre koncentrálva kevesebb költséggel és hatékonyabban tudja működtetni. Az LRI-t a közalkalmazotti és a közbeszerzési törvény egy kissé megköti, hiszen ezeket nem egy 28 milliárdos forgalmat bonyolító, folyamatosan változó és fejlődő üzletre találták ki. Nekünk a piachoz rugalmasan kell alkalmazkodni akkor, amikor például egy jól megfizetett szakembert kellene foglalkoztatni, vagy amikor kiszolgáló eszközt kell vásárolni. Európa-szerte a repülőterek egy részét teljesen privát cégek felügyelik, amelyek a tőzsdére kerültek, a másik fele ugyan gazdasági társaságként üzemel, de tulajdonosi kör még a közszféra is. A repülőtér üzemeltetése mindenhol fontos bevételi forrás, nem mindegy tehát, milyen szervezeti keretek között tevékenykedik, lényeges, hogy felelős gazdálkodást, gyors döntést lehetővé tevő formában működjön.– Ferihegyen a leszállási díjak köztudottan a legalacsonyabbak közé tartoznak Európában. Milyen indokok alapján határozzák meg ezeket a díjakat és meddig kívánják ezt fenntartani?– A Ferihegyi repülőtér díjai Európában a középkategóriába tartoznak. A leszállási díj hét éve valóban nem változott, ezen január 1-jétől változtatunk, amikor 18 százalékkal emelkednek majd a tarifák. Ez kevesebb, mint amennyit gazdasági számítások alapján mi indokoltnak tartunk, ám hihetetlen ellenállásba ütközünk a Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége részéről. Ez a szervezet pontosan számon kéri: milyen megfontolásból akarnak a repülőterek díjat emelni. Be kell mutatnunk például, mennyit költünk a pályákra, a gurulóutakra, a fejlesztésekre, és mi indokolja az emelést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.