Senki többet? Harmadszor!

P. Szabó Ernő
2000. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kipp-kopp, ki kopog? A mesében talán madárcsőrök kopognak az ablakon, az ablakpárkányon, eleséget keresve az egyre hidegebbre forduló december eleji napokban. A valóságban odakint szitál a köd, a kertből máig nem vittük védett helyre a leandereket, s a Falk Miksa utcai fákon is ott van még a lomb. Kopogni pedig éppenséggel kalapács kopog, éppen a Falk Miksa utcában, a Nagyházi Galériában, az árverésen, miután Soóky Marietta árverésvezető a sokadik tétel után teszi fel a kérdést: „Senki többet? Harmadszor!” Kopp...Ma Nagyházinál kopog, holnap is Nagyházinál kopog, holnapután is nála kopog, merthogy az első két napon festményeket, a harmadik napon különböző műfajokat képviselő műtárgyakat árvereznek, bútorokat, kerámiát, ezüstneműket, szőnyeget. Pénteken már nem Nagyházinál kopog a kalapács, hanem Virág Juditnál, azaz a szintén a Falk Miksa utcában lévő Mű-Terem Galériában. Pontosabban a Kongresszusi Központban, merthogy a Mű-Terem Galéria kicsi hozzá, hogy akkora aukciót rendezzenek benne, mint amilyet a galéria rendezni tud. De fák ott is vannak az épület körül, s a kalapácsot maga Virág Judit forgatja, akinek neve nagy betűkkel ott szerepel a galéria cégtábláján is, ami nem véletlen, hiszen ő a hazai műkereskedelem egyik legismertebb személyisége.Év végi hajráSzombaton is kopog, ezúttal Klapkánál, a Nagycsarnok mellett, azután kalapácsok és kopogások végeláthatatlanul hosszú sora következik, hétfőn, kedden Polgárnál a Váci utcában, szerdán, csütörtökön a BÁV-nál a Lónyayban, pénteken pedig Kieselbachnál a Hotel Intercontinentalban, a következő hét három első napján a Belvárosi Aukciósházban. Így megy ez tovább egészen karácsonyig.Aki itt nem talál műtárgyat, annak már sose lesz, ki itt gyűjtővé vált, mindig az marad – folytathatnánk tovább az irodalmi parafrázisokat, ez azonban elvinne a lényegtől, ami abban foglalható össze, hogy az év végén igazi nagyüzem van a magyar műkereskedelemben. Kezdete úgy november végére esett, amikor a VII. Antik Enteriőr régiségkiállítást és -vásárt rendezték meg a Műcsarnokban, a vége bizonyára az üzletek karácsony előtti, utolsó nyitvatartási napjára esik. Mert ne feledjük, a műkereskedelem leglátványosabb, a média által is leginkább reklámozott formáját az aukciók jelentik ugyan, de az árveréseken csak a műtárgyak egy része cserél gazdát. A több tízmilliárd forintos – talán már a százmilliárd forint felé közelítő – forgalom tizede.Látványosságnak sem utolsó ilyenkor bámészkodni a műkereskedőknél, megnézni egy-egy aukciós kiállítás anyagát, végigizgulni a liciteket. Néhány évvel ezelőtt még valóban ünnepi eseménynek számított egy-egy árverés, igaz, akkor korántsem volt belőlük annyi, mint mostanában. A felfutás gyors volt és látványos. Az öt-hat meghatározó jelentőségű vállalkozás és a jó néhány kisebb cég évente három-négy alkalommal rendez árverést, így több százra kerül sor egy évben, amelyeken több tízezer műtárgy kerül kalapács alá. Ez pedig – és éppen ez a műkereskedelem robbanásszerű fejlődésének lényege – azt jelenti, hogy egyre több otthonban jelennek meg újra a műtárgyak, a képek. A polgári fejlődés útjára lépő Magyarországon, ahogyan a reformkorban, majd a kiegyezés utáni évtizedekben és a két világháború közötti keserves újrakezdéskor, az 1945–48 közötti időszakban, a polgárság anyagi megerősödése láthatóan egybeesik a szellem, a művészi kreativitás eredményei iránti érdeklődés növekedésével.Az Ecseritől KieselbachigA rendszerváltozás utáni évtizedben igen magasra ívelt a magyar műkereskedelem pályája – de az is igaz, hogy igencsak mélyről indult e pálya. A legmélyebb pontot nyilván a negyvenes-ötvenes évek fordulóján találjuk valahol, az államosításoknak, az osztályidegenné vált polgárság szétverésének, tulajdonától való megfosztásának, kitelepítésének az időszakában. Akkoriban álltak sorba kivezényelt tömegek a szovjet művészek kiállítása előtt a Műcsarnoknál, de a műalkotások birtoklása kispolgári csökevénynek számított. Még a nyolcvanas évek elején is szinte kizárólag a BÁV foglalkozhatott műalkotások adásvételével, aukciók rendezésével. A használtcikk-kereskedők, az „Ecseri” árusai tevékenységébe sok minden belefért, de a pluralizált műkereskedelem csak a nyolcvanas évek végén kezdett kialakulni.A BÁV napjainkra megújult, részvénytársasággá vált, festményeket aukcionál, folyamatosan korszerűsíti struktúráját. Egyike volt a kilencvenes évek első nagy vállalkozásainak. Ahogyan a több évtizedes műgyűjtői múltra viszszatekintő Nagyházi Csaba galériája is, amely elsősorban a klasszikus festmények, bútorok, műtárgyak aukcionálására szakosodott, vagy a Polgár Aukciósház, amely a Kossuth Lajos utcai üzlet után a Váci utcában nyitott bemutató- és aukciós termet, s amelynek tevékenysége nem kis kritikára késztette az utóbbi időszakban a magyar műkereskedelem többi résztvevőjét. Az egyik legújabb aukciósház a Kieselbach Galéria, amelynek tulajdonosa, Kieselbach Tamás már az ELTE művészettörténet szakát is azzal az elhatározással végezte el, hogy tudását műkereskedőként gyarapítsa. A Falk Miksa és a Szent István körút sarkán lévő galériája a magyar műkereskedelem igazi, tömegeknek szóló kirakata, a falakon függő művek szinte vonzzák, belépésre ösztönzik a járókelőket.Lélektani szempontból legalább olyan hatásos volt a galéria helyének megválasztása, mint a döntés, hogy aukcióit a Vígszínházban rendezi. Jeggyel, igazi „színi előadásra” számítva ültek be az aukciókra azok is, akik vásárolni nem is akartak. Többnyire nem csalódtak. A magyar aukciós rekordot tartó művet, Szinyei Merse Pál Parkban című festményét is itt „ütötték le” 1998 decemberében. Kieselbach Tamás az utóbbi időben mégis stratégiát (és aukciós helyszínt) váltott-vált, és ahogy ezt teszi, abban nem kis része van annak, hogy új, komoly versenytárs jelent meg 1997-ben a műkereskedelemben, a már említett Mű-Terem Galéria. Virág Juditot, a galéria egyik tulajdonosát a nyolcvanas évek második felében ismerte meg az aukciós közönség, a Műgyűjtők árverésein, amikor is tolmácsként szerepelt a külföldről hívott árverésvezető, a francia Jean Claude Anaf mellett.A címek, nevek titkosakSzázezer, einhundert, cent mille, cento millioni – nála gyorsabban aligha váltja a nyelveket árverésvezető egy-egy komoly licit során. Márpedig váltani kell, mert németek, olaszok, franciák, diplomaták és Magyarországra települt nagy cégek vezetői egyaránt ott vannak a vásárlók között. Olykor – egyre többször – egy-egy szláv nyelv ismeretére is szükség van, de tény, hogy egyre több a komoly hazai gyűjtő is. Az egyik szakember becslése szerint legalább negyven-ötven komoly gyűjtemény van Magyarországon, s legalább ennyi az olyan külföldön lévő gyűjtemény is, amelyben a magyar művészet dominál. Vannak közöttük már évtizedekkel ezelőtt kialakult kollekciók, s vannak, amelyek villámgyorsan, néhány év alatt jöttek létre, a rendszerváltozás utáni új gazdasági elit vagyonosodását követve.Arról, hogy kik is „ők”, mármint a legnagyobb gyűjtemények tulajdonosai, éppen olyan nehéz információt szerezni, mint a műkereskedelemben forgó összegek igazi nagyságrendjéről. A címek, nevek titkosak, sokszor megbízott ül az árverési teremben, de olyan is előfordult már, hogy két telefonon keresztül folyt a licit tízmilliós nagyságrendű műre. Újabb kérdés, újabb bizonytalanság: mi motiválja a vásárlót? Valóban élvezni kívánja a mű szépségét, a birtoklás vágya vezeti vagy a befektetés szándéka? Akárhogyan van is, a vétel, az egyre magasabb árakon a nemzeti – és egyetemes – kulturális-művészeti örökség megbecsülését jelenti.Apropó, árak! Ha a vevők nem is, a leütési árak pontosan számon tarthatók. A legújabb kori magyar aukciók festményeladási ranglistáját a már említett hetvenmilliós Szinyei Merse Pál-kép vezeti, majd Rippl-Rónai József Lazarine-t ábrázoló képe és Canaletto Velencei részlete következik negyvennégy-, illetve negyvenmillióval. A Mű-Terem Galériában ez év tavaszán harmincmillióért talált gazdára Kmetty János Csendélet újsággal és KUT folyóirattal. Egy évvel korábban ugyancsak itt aukcionálták Rippl-Rónai Fiatal nő virágcsokorral című alkotását, 28 millióért. Már nem igazán alacsonyak, de a reálistól még mindig elmaradnak az árak – gondoljunk csak arra, mondja a külföldi műtárgypiacot figyelemmel kísérő kereskedő, hogy egy-egy Picasso- vagy Van Gogh-kép több tízmilliárd forintért, az éves magyar műkereskedelmi forgalom nagyságrendjén kerül új tulajdonosához. Az árak ugrásszerű növekedését jól érzékelteti, hogy míg tíz évvel ezelőtt a Műgyűjtők aukciója igen kiválónak számított a képenként kétszázezres átlagárral, a Kieselbach Galéria legutóbbi árverésén a tételek egyharmada egymillió forint felett ment el, s majdnem tucatnyi alkotás mozgott hat–kilenc millió forintos nagyságrendben.Az aukciós házak haszna a forgalom nagyságával együtt növekszik: tizenöt-húsz százalékos közvetítési díjat kapnak az eladótól, illetve a vevőtől. Igaz, nőnek a költségei is: ma már elengedhetetlen az igényes katalógus, a művek megfelelő installálása, s egyes vállalkozások vagyonokat költenek a hirdetésre is.Minőség és profilKik azok a festők, akiknek művei annyira népszerűek, hogy egész háttéripar finanszírozása mellett is megfelelő profitot szolgáltatnak? A már említett művészek mellett Munkácsy Mihály, Ferenczy Károly, Tihanyi Lajos, Kassák Lajos, Vaszary János, Gulácsy Lajos műveit egyaránt megtaláljuk, a XIX. századi és a klasszikus modern művészet képviselői egyaránt népszerűek, ahogyan persze a XVI–XVIII. század itáliai vagy flamand mesterei is. Egyre inkább ott van az élbolyban Perlrott Csaba Vilmos, Schönberger Armand, Gábor Jenő, a magyar szecesszió különös hangú képviselője, gróf Batthyány Gyula, a római iskola két mestere, Aba Novák Vilmos és Patkó Károly. Állandó értéket jelent Mednyánszky László, Egry József, Szőnyi István, Márffy Ödön, Kádár Béla, Czóbel Béla művészete, de egyre népszerűbbek a második-harmadik generációs nagybányai mesterek, az Európai Iskola alkotói, s néhány olyan közöttünk élő művész művei is, akik tekintélyes életművet hoztak létre; mindaz tehát, ami láthatóan kiállta már – vagy vélhetőleg kiállja – az idő próbáját. Nem hiányoznak persze az aukciókról a sokadrangú mesterek által festett aktok, csendéletek sem – a bevétel az bevétel, a vásárlók jó részét pedig éppenséggel a giccs határát súroló munkák vonzzák.Néhány évvel ezelőtt az egyik tekintélyes műkereskedő a minőségi szempontok érvényesítésétől és az egyéni profil kialakulásától tette függővé a magyar műkereskedelem további kibontakozását. A történések valóban ebbe az irányba mutatnak, bár az utóbbi hónapok eseményei láttán a szakemberekben, a vásárlókban kételyek is bőven megfogalmazódtak. Egyrészt a média – a szenzációvá vált Bűnbánó Magdolna – kapcsán, másrészt az olyan esetek miatt, amikor száz-, illetve több tízmilliós leütési árakról lehetett hallani, majd rövidesen kiderült, hogy az elárverezett művet nem vitték el, nem fizették ki, illetve felmerült, hogy egyáltalán volt-e vevő, vagy csak színjátékhoz aszszisztáltak az árverés résztvevői. Az utóbbi időszakban – fogalmaznak a szakértők – semmi nem ártott anynyit a magyar műkereskedelemnek, mint ezek az esetek.Törvényre várvaÉrezni lehetett ezt a bizalomvesztést az őszi aukciókon is. Más hírek viszont kedvező változásokat ígérnek. Hamarosan megszületik a Magyar Műkereskedők Szövetsége által évek óta szorgalmazott törvény, amely szabályozza a műkereskedelmet, a piac és a múzeumok kapcsolatát, a műtárgyvédelmet, s megkönnyíti a műtárgyak behozatalát. A helyzet ugyanis jelenleg az, hogy noha ma már számos magyar vonatkozású műtárgyat olcsóbban lehet megvásárolni külföldön, mint idehaza, a kereskedőknek mégsem érdemes külföldön vásárolniuk, mert a műtárgyak behozatalát magas illetékek, többek között huszonöt százalékos áfa terheli – a külföldön jellemző öt-tíz százalékos forgalmi adóval szemben. Így maradhatott a műtárgyak áramlása a határokon át máig egyirányú a külföld felé.Jellemző, hogy a napokban sugárzott portréfilmben a New Yorkban élő magyar milliárdos, Soros Pál azt mondta: külföldi aukciókon keresi a klasszikus magyar avantgárd értékeit, mert szerinte itthon már alig maradt érték.Maradt persze, és jön is, ha engedik. Ez derült például ki az Antik Enteriőrön, ahol jelen volt a legnagyobb szlovákiai műkereskedelmi vállalkozás, a pozsonyi SOGA is. A cég, amelynek tulajdonosa egyébként szintén magyar, igazgatója pedig az egyik legkiválóbb szlovák művészettörténész, egyelőre festmények szerény összeállítását hozta a vásárra, de érdekelt a galériák, aukciós házak közötti együttműködésben, a közös kulturális-művészeti örökség gondozásában. Jól érzékelteti azt, hogy részt vesz annak a nagy kiállításnak az előkészítésében, amelyet a magyar és a szlovák nemzeti galéria szervez két év múlva Mednyánszky László műveiből. Egy másik vállalkozásban viszont a budapesti MissionArt Galéria játszik főszerepet. Ez a vállalkozás a XX. századi modern magyar művészet egyik külföldön is igen megbecsült képviselője, Mattis Teutsch János életművének 2001-es bemutatására irányul, egyrészt a Magyar Nemzeti Galériában, másrészt a müncheni Haus der Kunstban, a bajor főváros egyik legrangosabb kiállítóhelyén, ahol néhány éve a nagy Csontváry-kiállítást is szervezték.A MissionArt nemcsak kereskedik, de kiállításaival, kiadványaival hiánypótló szerepet játszott az előző években a nagybányai művészet történetének feldolgozásában is. Eredményeit azután részben a Magyar Nemzeti Galéria nagy kiállításán kamatoztatta, részben a kiállítás után, amikor is hirtelen megemelkedtek a nagybányai képek árai. Hasonló folyamat játszódott le a Rippl-Rónai-kiállítás után is, és minden hasonló esemény eredménye az, hogy növekedik a művek – pénzben is kifejezhető – értéke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.