Tisztelt Szerkesztőség!

2000. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatás ars poeticájaA máramarosszigeti piarista gimnázium emlékezeteA Magyar Nemzet december 9-i száma az egykor virágzó, soknemzetiségű Máramarosszigetről írt lehangoló cikkében szó esett az egykori piarista gimnáziumról, melynek a régió (nép)oktatásában betöltött kiemelkedő szerepére ott már semmi sem emlékeztet. Pedig az iskola története, mintegy modellként jól mutatja azt az áldozatos küzdelmet, melyet egy többnemzetiségű, többvallású, s különböző társadalmi réteghez tartozó lakosságból álló iparosodó település európai/keresztény szellemű szocializálása megkívánt.A gimnázium 1730-as alapításának előzménye az volt, hogy a sóbányák felülvizsgálatára kiküldött királyi biztos – mint ahogy a korabeli jelentésben áll – „észrevette… azt a szellemi elhagyatottságot, melyben nemcsak a nép, hanem a kincstári tisztviselők gyermekei is szenvedtek az iskola és a lelkész hiánya miatt”. Az ott folyó oktatás ars poeticájának a jellemzésére álljon itt egy gondolat Simonchicz Incze piaristának, a gimnázium 1801–1807 közötti igazgatójának a Noctium Marmaticarum Vigiliae című művéből: „Bizonyos, hogy a meg nem művelt Máramarost az emberiség javára a művelés alá vett sóbányászat heve tette. Ugyanis mihelyt a kősót a földből vassal kibányászni kezdték, … a föld felszínén a vad lakosság szíve emberiesebbé kezdett felmelegedni. Így esett meg, hogy a só hozzájárult a művelődéshez.” Igen, oktatásuk eredményeként emberiesebbé melegedett az ottani magyar, román, rutén, német és zsidó nemzetiségű nebulók szíve, akik számára biztosítva volt a klasszikus műveltség oktatása, a szabad vallásgyakorlás, az egészséges életmódra nevelés.Üssük fel például az 1913/14-es iskolai évkönyvet: a IV. osztály írásbeli feladatainak részét képezte a polgári ügyiratok szerkesztése, a VIII. osztályban Széchenyi Hitelét s Eötvös költészetének demokratikus vonásait elemezték. Az alkoholizmus elleni küzdelemmel nemcsak a városi tisztiorvos által tanított egészségtan keretén belül foglalkoztak, de a hit- és erkölcstani órákon és az önképzőkörben is. A beszédet és a szónoklattant olyan műveken gyakoroltatták, mint például Deák nevezetes húsvéti cikke, Széchenyi szólásszabadságról szóló írása és Gyulai Pál Eötvös felett mondott emlékbeszéde. 1913-ban a tanári könyvtár számára vásárolt 22 könyv csaknem fele (10 db) testnevelési témájú volt, köztük Angelo Mosso: Az ifjúság testi nevelése című műve, de volt köztük korcsolyázással és a dzsúdóval kapcsolatos is.Hitének alapjait és egyháza történetét minden – a görög és római katolikus, az evangélikus, a református és a zsidó – diák saját tankönyvéből és saját hittanárától tanulta. Az iskola mellett a város polgárai, például a gyógyszerész, több görög katolikus lelkész, a könykereskedő, az aknaszlatinai bányafőnök, a dohányfőárus, az árvaszéki ülnök stb. és a Máramarosi Takarékpénztár Részvénytársaság alapította Segélyező Egyesület működött, s „a gyámolítás munkájában híven az … emberséges gondolkodáshoz és érzelmekhez, … sem vallási, sem nemzetiségi tekintetben … megkülönböztetéseket” nem tettek. Hogy ez mennyire így volt, arra álljon itt még egy epizód: mikor az 1802-es tűzvész alkalmából az iskola, a templom és a rendház leégett, a reformátusok felajánlották használatra iskolájukat és templomukat. Ez, ugye, csaknem 200 esztendeje történt…Szende Ákos, Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.