Új termékek a NABI régi piacán

Tóth Botond
2000. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos nagynevű autóbuszgyártónak nem sikerült megvetni a lábát az Egyesült Államok piacán, ahol a NABI megrendeléseket kapott. A nemrég felvásárolt brit Optare cég buszait is értékesítik az amerikai piacon.Első pillantásra úgy tűnhet, nem nagy fegyvertény a NABI számára, hogy éppen az USA-ban kap nagyobb megrendeléseket. Az Egyesült Államok piaca azonban valóban értékes – világosít fel Rácz András, a cég vezérigazatója –, ott ugyanis egy-egy busz értékesítésével sokkal nagyobb hasznot lehet elérni, mint például az európai autóbuszpiacon. Nem csoda, hogy az Egyesült Államokban szerette volna megvetni a lábát a legtöbb buszgyártó cég. Az sem véletlen viszont, hogy sok nagy buszgyártónak Rácz András szerint „vérző orral” kellett otthagynia ezt a piacot, és sokan már nem is próbálkoznak ide „betörni”. Olyan nagy név, mint a Mercedes sem bizonyult elégnek ahhoz, hogy új autóbuszokat terjesszenek el a végtelen lehetőségek országában. A sikerhez itt ugyanis nem elég a márka. A szabadság hazájában máshol elképzelhetetlen protekcionizmussal védik a hazai termelést. A „Buy American” (Vásárolj amerikait) törvény értelmében az önkormányzatok által beszerzett autóbuszok alkatrészei hatvan százalékának az USA-ból kell származnia, és az összeszerelést is ott kell végezni. E feltétel miatt is van üzeme a cégnek az Egyesült Államokban. Ahhoz, hogy megvethessék a lábukat a piacon, a NABI-nak találnia kellett egy olyan részpiacot, ahol versenyezni tud a nagy helyi buszgyártókkal. A hatalmas iskolabusz-megrendelések nem kecsegtetnek nagy haszonnal, és nehéz is teljesíteni az alacsony árakat. Néhány nagyobb cég gyártja ezeket a filmekből is jól ismert, kézzel nyitható ajtajú, apró ablakos, olcsó buszokat, évtizedek óta változatlan designnal. Az iskolabuszokhoz felhasznált régi gyártóeszközök sokszor már nullára vannak leírva a vállalat könyveiben. Ez bizonyosan nem az a terület, ahol egy kis, egyedi buszokat gyártó cég labdába rúghatna. A távolsági buszok piacát is a nagyok uralják, a távolsági járművek alkatrészigénye ugyanis elképesztő méreteket öltött: csak egy távolságibusz-ajtó körül több mint egy tucat speciálisan préselt alkatrész van beszerelve – számol be a vezérigazgató utazási tapasztalatairól. Ráadásul itt a műszaki követelmények is teljesen mások. Ezért szakosodtak a városi buszok gyártására a magyar cégnél. Ezeket a buszokat főként a helyi önkormányzatok szerzik be, a tömegközlekedési vállalatokkal közösen. A beszerzés módja igen változatos: van, ahol részletes műszaki feltételeknek kell megfelelniük a szállítóknak, és a zárt borítékban benyújtott árajánlat alapján döntenek. Máshol az ajánlatok többi jellemzőjét is összevetik. Van, ahol a tender győztese automatikusan megkapja a megrendelést, de a NABI-val is megtörtént, hogy miután megnyertek egy beszerzési eljárást, udvarias levélben közölték velük: a szállítás jogát mégis másnak adják. A céget persze ugyanígy érhetik kellemes meglepetések is: megesett, hogy egy olyan városi önkormányzat kereste meg őket, amelyiknek a pályázatán részt sem vettek. Ilyenkor ők vannak kedvező pozícióban, hiszen nem köti meg a kezüket a pályázati feltétel, nem olyan szoros a határidő.A cég nyitni akart az európai piacok felé is, de itt sem marketingszervezete, sem saját alkatrészellátása nem volt. Ráadásul az USA-ban gyártott buszok műszakilag sem felelnek meg teljesen az európai előírásoknak (ezek a járművek túl szélesek az Óvilág út- jaira). Ezért döntöttek az akvizíció mellett. Az angol Optare azért tűnt megfelelőnek, mert hasonló filozófiával működik, mint a NABI: rugalmasan gyárt kis szériában új modelleket. A brit cég is teljes egészében maga gyártja le a buszait, vagyis szintén független gyártó. A felvásárláskor tehát nem kellett azt vizsgálni, milyen ismeretlen beszállítóval kötik össze a sorsukat. Az Optare szintén városi buszokat gyárt, és mivel a NABI-nál is angolul beszélnek, nyelvi korlátok nem nehezítik az együttműködést. A befektetőket persze az is érdekli, hogy mi az a plusz, ami a különálló vállalatok fúziója után létrejön, a – divatos szóval – szinergiákra kíváncsi. Nos, a két gyártó cég az egyesülés után egymást kiegészítő termékeivel lép fel az amerikai piacon, és a műszaki fejlesztéseik eredményeit is együtt hasznosítják. Míg az angol cégnél felhasználták a magyarok rozsdamentesacél-technológiáját, addig a NABI új compo-buszának tervezésében az angol mérnökök is jelentős részt vállaltak. Az Optare egy korábbi termékének továbbfejlesztése már most hetvenöt darabos megrendelést kapott az USA-ban, a másik angol származékkal, az alacsony padlós, tizenkét méteres buszukkal pedig a magyar piacot célozták meg. Megtakarításokat várnak a közös beszerzéstől is, de Érsek Ákos, a NABI társasági igazgatója az egyik leglátványosabb pozitív hatást a termelési együttműködéstől várja. Mint mondja, ez egy időigényes folyamat, de az már biztos, hogy a kaposvári üzemükben is fogják gyártani a britek által kifejlesztett rokkant-kisautóbusz alvázát. Céljuk, hogy az alacsonyabb költségű magyar üzemek legyenek az ang-liai gyárak beszállítói, amivel újabb megtakarítást érhetné- nek el.Az elvi lehetőség tehát megvan a szinergiára. Persze az is kérdés, hogy az Optare önmagában mennyire jövedelmező cég, és megérte-e a 28,5 millió dollárnyi vételár és a 6,7 millió dollárnyi adósság átvállalása. Azoknak, akik részvényvásárláson gondolkoznak: az angol leányvállalat tavaly (még önállóan) 41,66 millió fontos (akkori áron 67,48 millió dollár) árbevétel mellett 1,08 millió fontos (1,75 millió dollár) adózott eredményt produkált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.