A Dunaferr mint hitbizomány

Hegedûs Tamás
2001. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

F urcsán ismétlődik a történelem: a Dunaferr elmúlt évekbeli története láttán a nyolcvanas évek második felének eseményei idéződnek fel. Ismerős a vállalatot kvázitulajdonosként birtokló menedzsment, amely feldarabolja a céget, mielőtt privatizálja maga alól, és ismerős a szocialista összeköttetés is. Igaz, az „elvtársi” protekció ezúttal nem a hiánygazdasági csencseléshez kellett – hiába, haladunk a korral –, hanem egy olyan vagyonkezelői szerződéshez, ami formailag kielégíti ugyan a piacgazdasági követelményeket, de lehetővé teszi, hogy a vállalat vezetése hitbizományként kezelje cégét. A szerződéskötés időpontja persze nem véletlen: 1996, a szocialista restauráció harmadik éve. Az ÁPV Rt. vezetése éppen alámerül a Tocsik-botrány által kavart hullámokban. Az állami vagyonkezelő élén előlép egy szürke eminenciás: Kocsis István, korábbi vezérigazgató-helyettes, aki – immáron vezérigazgatóként – aláírja a megállapodást – annak ellenére, hogy az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága kezdettől fogva aggódott (a kritikát később az Állami Számvevőszék is megerősítette). Ha a Magyar Nemzet olvasóinak ismerős lenne a privatizációs főnök neve, az korántsem véletlen: ő vállalta az egyik főszerepet a nemzet stratégiai érdekeit figyelmen kívül hagyó, mélyen áron aluli, távolról sem piackonform erőmű-eladási hullámban, amelynek legfontosabb célja a Bokros-csomag sikerességének látszatához szükséges milliárdok előteremtése volt. Az energetikai tranzakció sikerét mi sem „bizonyítja” jobban, minthogy privatizátorunk az ügylet lebonyolítása után zsíros állást kapott az egyik újsütetű erőmű-tulajdonosnál.Szóval Kocsis aláírta azt a szerződést, amelynek már az előtörténete sem volt mindennapi. A Dunaferr privatizációs stratégiája már 1992-ben elkészült, ennek ellenére a magánosításra (néhány részegységet leszámítva) a mai napig nem került sor. A vezetés ugyanakkor lehetőséget kapott arra, hogy a vállalatóriást önálló vállalkozásokra bontsa, így a részvénytársaság egy 48 egységből álló holdinggá alakult – ezáltal a vállalati struktúra olyan bonyolult lett, hogy azon a menedzsment tagjain kívül aligha igazodott ki bárki is. Logikusnak látszott volna, hogy ha előbb nem, az 1995-ös nagy privatizációs hullámban a Dunaferrt is „dobra verjék”, ezt azonban sem az ÁPV Rt., sem a stratégiai ágazatokat olyan könnyen feláldozó Suchmann Tamás nem szorgalmazta. A jelek szerint hatottak rájuk a Dunaferr vezetésének privatizációellenes érvei (más okot nem is merünk feltételezni), amelyek fizetett hirdetés formájában jelentek meg a sajtóban. Pedig az érvelés a blöffölés minősített esete volt. Hogy nem lett volna befektetői érdeklődés? Ezt elég egyszerű lett volna kipróbálni.Mindenesetre a privatizáció akkori felelősei magánosítás helyett vagyonkezelői pályázatot „hirdettek meg” – a pályázatról persze senki nem tudott, a későbbi győztesen kívül. A befutó (nyilván „szoros” versenyben) az az Acél XXI. Kft. lett, amelyet a Dunaferr 21 vezetője alapított százmilliós alaptőkével (ami ugyan soknak tűnhet, de nem a „vagyonkezelt” Dunaferrhez képest), és amelynek a bírósági bejegyzése még csak folyamatban volt. Sebaj, volt bankgarancia! Egy jó hírű magyar pénzintézettől, a megfontolt üzletpolitikájáról híres Postabanktól. Kis szépséghiba, hogy az ÁSZ későbbi vizsgálata szerint mind a bankgarancia, mind az Acél XXI. vagyona messze volt attól, ami biztonságot jelentett volna a tulajdonos állam számára.Az Acél XXI. ennek ellenére győzött az egyszemélyes versenyben. Ezzel újra életre kelt az államszocializmus agonizálásának éveit jellemző gyakorlat, amikor is egy 1985-ös párthatározatnak megfelelően a vállalati vezetés – a vállalati tanács révén – egyben a tulajdonososi jogok gyakorlójává is válhatott. Ismert, hogy ez a gyakorlat vezetett annak idején a szabadrablásos spontán privatizációhoz (az eredeti szocialista tőkefelhalmzáshoz), és ennek során sarjadt ki a földből a mi kis posztkádári nómenklatúraburzsoáziánk (amelynek tagjai azért a felmérések szerint szépen lassan, de biztosan potyognak ki a versenyből). Hogy mi köze mindennek a Dunaferrhez? Nagyon is sok – az immár 75 vállalatból álló cégcsoport vezetése ugyanis a vagyonkezelő kft.-n keresztül megszerezte a tényleges tulajdonosi jogosítványokat. Nemcsak szuverén döntése alapján privatizálhatott, hanem ezért két százalék sikerdíjat is felszámolhatott – a vagyonkezelői szerződés értelmében ugyanis a vagyoneladás vagyongyarapodásnak számít! (A KEHI megfogalmazása szerint a sikerdíj alapját képező nyereség „korrekciós módszereken” alapul.) Persze az se kutyafüle, hogy a Dunaferr üzletfelei között szép számmal fordulnak elő az Acél XXI. tulajdonosainak egyéb vállalkozásai is. Hiába no, kiben bízzon az ember, ha nem magában. Nyilván jutányos áron számláznak maguk között... Mellesleg: Horváth István elnök-vezérigazgató (a legutóbbi napokig egyben az Acél XXI. ügyvezetője) sértődötten emlegette fel, hogy a sajtóban rendszeresen összekeverik a vagyonkezelőt a Dunaferr menedzsmentjével. Hát bizony, innen messziről nézve mintha tényleg ugyanaz lenne...A privatizációs bevételek persze jól jönnek akkor, amikor a társaság eredményességét kell demonstrálni, hiszen sok veszteséges ügyletet tudnak elfedni ideig-óráig. Ez azonban vagyonfelélés, ami csak a bajok elodázásához elég. Nem véletlen, hogy a kormány iránti szimpátiával a legkevésbé sem vádolható Mihályi Péter a következőket írja az ÉS hasábjain: „...visszatekintve, úgy tűnik, hogy a vezetés kezdettől fogva tisztában volt azzal, hogy a dunai kohászati kombinát sorsa hosszabb távon ugyanúgy a leépülés lesz, mint ahogyan az a borsodi térségben történt. Azt is tudták azonban, hogy ez a leépülési folyamat állami segítséggel és az értékesíthető alvállalkozások decentralizált privatizációjával nyújtható-halasztható”. Vagyis a vagyonkezelői szerződés nem másra szolgált, mint a menedzsment regnálásának meghosszabbítására – aztán utánuk az özönvíz! A térségben láttunk már hasonlóan „sikeres” vasművet: a kassait, amely néhány évi talmi tündöklés után nemrég padlót fogott. Ezt kellene megakadályozni a Dunaferr sorsának újragondolásával.A sajtóban arról sem sűrűn esik szó, hogy mondvacsinált az egész vagyonkezelői konstrukció. Hogyan vállalhatna vagyonkezelői felelősséget egy, a cég méretéhez képest szerény vagyonú társaság? Csak úgy, hogy a valódi tulajdonos (az ÁPV Rt.) garanciák seregével bástyázza körül magát, szigorú és rendszeres ellenőrzéseket tart, valamint a fontosabb ügyekben való döntés jogát magának biztosítja. Ez azonban a tulajdonosi struktúra felesleges megkettőződéséhez vezetne. Az Acél XXI. tehát nem tud olyan előnyöket nyújtani, amelyeket egy valódi vagyonkezelő nyújtani tudna, a menedzsment tagjainak viszont – akik munkájuk ellenértékét vagyonkezelés nélkül is megkapják mint vezetői fizetést, a hozzá tartozó jutalmakkal együtt – extra pluszjövedelmet biztosít. Amiben semmi elítélendő nem lenne, csakhogy ennek fejében semmilyen pluszkockázatot nem vállalnak – hiszen egy ekkora céget az állam nyilván nem fog magára hagyni, akkor sem, ha baj van. Ennek a posztszocialista abszurditásnak a felemlegetésénél persze lényegesen célravezetőbb politikai támadásról, a kormány kisstílű bosszújáról beszélni. A Dunaferrt a jövőben azonban – az ott dolgozó több ezer emberrel és a várossal egyetemben – nem a kormányzati beavatkozás fenyegeti, hanem a szocialista összeköttetés révén összehozott vagyonkezelői szerződés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.