A szellem üzenetei

2001. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Titus Burckhardt azon szerzők közé tartozik, akiket még be kell mutatni a magyar olvasóközönség nagyobbik részének. Az olasz származású művészet- és vallástörténész – aki csak névrokona Jacob Burckhardtnak, a híres művészettörténésznek – behatóan tanulmányozta a keresztény, a hindu, a buddhista és a mozlim művészetet és vallási technikákat, előtérbe állítva azok örök érvényű vonatkozásait. Magyarországon ez a harmadik megjelent könyve.Burckhardt véleménye szerint a szakrális művészet nem csupán vallásos témát feltételez, hanem formái a szellem időtlen tartalmát tükrözik vissza, és képes az embert a tények világából kiszakítani azáltal, hogy a teremtést szimbolikusan utánozza. A szakrális művészet törvénye szerint az örök, elsősorban az egymást kizárni látszó formákban nyilatkozik meg, mégpedig úgy, hogy azok Istenre utalnak. A szent tér archetípusának megalkotását az indiai templom példáján mutatja be, ahol az oszthatatlan isteni egység megjelenítésére tesznek kísérletet az alkotók. A megalkotott szentély így kapu az e világi és az e világ feletti között.A keresztény szakrális művészetnek szenteli a szerző a legnagyobb teret a könyvben. Kiemelt fontosságot tulajdonít a középkori kézművességnek, amelyet az egyház „szellemileg megújított”, mert megfosztotta a görög-római emberközpontúságtól, a test puszta istenítésétől. Lényeglátók a keresztény szimbolikát érintő megjegyzései, illetve a liturgia és a művészet kapcsolatát feltáró észrevételei is. A szakrális képek kapcsán szól az ikonok kétfajta (nyugati és keleti) megítélésének szellemi hátteréről, illetve a keresztény művészet felbomlásáról, világi műalkotásokhoz való igazodásáról is. A könyv utolsó három fejezete a mozlim és a buddhista, illetve a taoista–buddhista művészet (szobrászat, festészet, illetve az iszlám esetében annak ragyogó építészete) egy-egy archetípusát mutatja be. Ezek a fejezetek csak megerősítik, hogy olyan ember gondolatait követheti figyelemmel az olvasó, aki szemmel láthatóan a témának nemcsak ismerője, hanem szerelmese is.Az illusztrációkra ez esetben nagy szükség van, mert az elemzések roppant konkrétak és szerteágazóak, ezért képek nélkül nehezen követhetők volnának. A román stílusú templomkapuk képi díszítéséről szóló fejezet erre a legjobb példa: a portálok olyan bejáratok, amelyek megjelenítik a szentély által szimbolizált természetfeletti létét. Erre a keresztény építészet legszebb alkotásait hozza fel a szerző, például a chartres-i katedrális királykapuját. Burckhardt legfőbb törekvése a szimbólumok mögötti rejtett valóság bemutatása.(Titus Burckhardt: A szakrális művészet lényegéről a világvallások tükrében. Arcticus, Budapest, 2000. Ára: 2450 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.