Alámerült Atlantiszom

Móser Zoltán
2001. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Középkori templomainkat járva, a szárnyas oltárokat és a freskókat figyelve, azokat fényképezve nem egy helyen találkoztam a Háromkirályokkal, akik olajat, tömjént és mirhát hoztak a Kisdednek, az Üdvözítőnek, az új Királynak. E középkori freskók közül az egyik legbecsesebb az a vizsolyi falkép, amelynek részlete itt látható. Vízkereszt, ősi egyházi nevén epifánia, másként a háromkirályok, Gáspár, Menyhért, Boldizsár napja az egyház egyik legrégibb ünnepe. Bod Pétert idézzük:„Vízkereszt napja Boldogasszony havának hatodik napjára esik, amely napot a rómaiak szenteltek az Augustus császár tisztességére. A keresztyének pedig a magok vallásokra alkalmaztatták, és nagy szorgalmatossággal szokták vólt megszentelni. Micsoda nevei voltanak ennek az innepnek?Mondották ezt epifániának, megjelenésnek innepének, mert ezen a napon jelent meg az új csillaga a bölcseknek. Melyre nézve nevezték a régiek festum luminarium, világosság innepének is. Mert a bölcsek megjelentek Jeruzsálemben, mert a Krisztus is ezen a napon megkeresztelkedvén, hivataljához fogott, és kijelentette, ki légyen: arra nézve is mondatott teofániának, Isten megjelenésének. Mert a lakodalmazó házban a vizet borrá változtatta, és a maga hatalmát kimutatta, ezért nevezték ezt a napot bethfániának, háznál való megjelenésnek. Kiváltképpen, mivel a Krisztus testben megjelent, szentelték ezt a napot az egyiptomi és más napkeleti eklézsiák a Krisztus megtestesülésének emlékezetére.Vízkeresztnek nevezték a magyarok. Miért? Egyáltaljában a Krisztus vízzel való megkeresztelésének emlékezetére.Ezen Vízkereszt napján, még mikor legelsőbben keresztyénekké lettek a magyarok s elegyesleg voltak a pogányokkal, úgy rendelték a magyar fejedelmek, hogy a pap minden házhoz elmenjen a kereszttel, valamint áldást mondjon...”Bod Péter korának liturgiatörténeti ismereteihez képest találóan jellemzi vízkereszt ünnepének történeti alakulását és összetevőit – fűzi a fentiekhez Bálint Sándor, aki az újabb kutatásokra hivatkozva, könyve jegyzetében szól arról, hogy az „ünnep kultikus pogány előzményei az ó-egyiptomi Osiris-kultuszban gyökereznek”.A három napkeleti király az utasok, úton járók, vándorok, zarándokok, másrészt pedig a vendégfogadósok patrónusa lett. E három királynak – akik a „titkok tudói, csillagjósok, bölcsek” – a IX. század óta ismert a neve: Kasper, Melchior, Balthazar – magyarosan: Gáspár, Menyhért, Boldizsár. A nép körében a XV. században terjedt el és vált fontossá szerepük, főként a misztériumjátékokban, majd a betlehemi játékokban és a háromkirályjárásban. Valószínűleg már a Bibliában is költött személyek (Máté 2. 1–2.), az egyetemes emberiség képviselői. A hármas szám erősen szimbolikus jelentésére gondolva mondhatjuk, hogy nyilvánvalóan ezért is vannak hárman.Gáspár neve talán perzsa eredetű, s azt jelenti ez esetben: „kincseket megőrző”, olvashatjuk Szilágyi Ferenc névmagyarázatában. Menyhért a héber Melchiorból magyarázható, s jelentése: „királyi fény” (a melech a héberben „király”, az or „fény”). A harmadik napkeleti bölcs neve is keleti: asszír-babilóniai eredetű: a keleti Baal isten neve rejlik benne, s szó szerint annyit jelent: „Baal isten óvja életét!”Kedves háromkirályok, Isten óvjon benneteket, Isten óvja a mi házunkat és a régi szokást is – a háromkirályjárást –, amely immár eltűnőfélben van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.