A magyar távoktatásnak fel kell nőnie a hasonló nagy európai rendszerekhez minőségben, méretben, kínálatban és technikai színvonalát illetően – fogalmazott az oktatási miniszter a Nemzeti Távoktatási Tanács (NTT) január közepén tartott újjáalakuló ülésén. A tavaly létrehozott Apertus Közalapítvány a nyitott szakképzésért és a távoktatásért felel, kuratóriumának tanácsadó testülete az NTT. Lapunknak Czinege Imre, az Apertus Közalapítvány elnöke és Szabó István, az NTT főtitkára beszélt a két szervezet faladatairól.Az Apertus Közalapítvány alapvető célja a magyar távoktatásban egy minőségi ugrás végrehajtása. Czinege Imre elnök szerint az első tíz év az erőgyűjtés jegyében telt el, amikor létrejöttek a távoktatási központok, kialakult a szakértői gárda és elindultak a képzések. A tavaly beiskolázott első éves hallgatók közül már körülbelül tízezren választották a távoktatási formát, csaknem harminc-ezren pedig a hagyományos levelező oktatást – tette hozzá.A közalapítvány a levelező oktatásokat minél nagyobb arányban szeretné átkonvertálni a korszerűbb távoktatási formákra. A felsőoktatás mellett a szakképzésben és a gazdálkodó szervezeteknél folyó munka melletti képzésben is szerepet szánnak e módszernek – jelezte.Az Apertus Közalapítvány tanácsadó testülete a Nemzeti Távoktatási Tanács. Ez részben a szakembereket egyesíti, részben pedig Magyarországot képviseli a külföldi nagy nemzetközi távoktatási szervezetekben. Így mind a szakmai célok, mind a hozzájuk rendelt források egy kézbe kerültek, és feloldották a közalapítvány és a tanács tagjait érintő összeférhetetlenségi problémákat is.Magát a közalapítványt a kormány hozta létre, kezelésével az oktatási minisztert bízta meg. A szervezet a képzésre fordítható forrásokból kap támogatást. Az első egymilliárd forintot a szakképzési alap bocsátotta rendelkezésre. Az összeg új, nyitott képzési programok fejlesztésére, a gazdálkodó szervezeteknél folyó munkaerő-továbbképzési programokhoz való hozzájárulásra, nemzetközi, elsősorban EU-programokhoz való kapcsolódás elősegítésére használható fel. Emellett olyan távoktatás-módszertani fejlesztéseket támogatnak belőle, mint a minőségbiztosítás és a távoktatási kultúra terjesztése, vagy szakmai konferenciák szervezése.Czinege Imre elmondta, hogy ez a konstrukció még körülbelül félmilliárd forint pótlólagos forrásbevonást tesz lehetővé, amely részben a nyertes pályázók saját hozzájárulásából, részben pedig azokból a nemzetközi pályázatokból tevődik össze, amelyeket elképzeléseik szerint EU-forrásokból nyernek el.A munka melletti tanulás jelentősége rendkívüli mértékben megnőtt, amely szorosan összefügg a jelentős gazdasági növekedéssel, s ez egyre több szakképzett munkaerőt igényel – tette hozzá az elnök. A keresleti oldalról szólva megemlítette: külföldi tőke csak akkor marad hazánkban, ha megfelelő utánpótlást tudunk biztosítani, s ezt a távoktatás is tudja támogatni. A kínálati oldalhoz tartozik – tette hozzá –, hogy mára Magyarországon is rendkívüli mértékben megnőtt a korszerű információs-kommunikációs technológiák használata. A munka melletti tanulást a leghatékonyabban távoktatás eme eszköztára tudja támogatni. Az ideális távoktatás számunkra azt jelentené, ha minden tanuló internetes kapcsolatban lenne az oktatójával és a többi diákkal is – emelte ki. Ebben lényeges elemnek tartja a Sulinet– Írisz hálózatot is, amely az iskolákat köti össze. Emellett az internetes és távközlési szolgáltatók, valamint a számítógépes cégek egyaránt érdeklődnek az iránt, hogy akár bérleti konstrukcióban, akár fix összegű támogatással kihelyezzenek számítógépet teljes körű internetes hozzáféréssel a távoktatási programokba kapcsolódó hallgatók számára. Megemlítette, hogy vannak olyan területei is a távoktatásnak, amelyek személyes kapcsolat nélkül nem működnek, ilyen például a kommunikációs képességek fejlesztése.Az Apertus Közalapítvány kuratóriuma várhatóan február harmadik hetében fogadja el a pályázati kiírásokat, legkésőbb március elején meg is jelentetik azokat. A beadási határidőket két részletben, április, illetve május közepére tervezik. Az elbírálás és az eredményhirdetés június és július elejére esik. A szerződéskötéseket is szeretnék még a nyári szabadságok előtt lebonyolítani, hogy a nyertesek minél előbb elkezdjenek a programjaikon dolgozni.A pályázatok általában egyéves futamidejűek, az első eredmények a jövő év közepén várhatók. Az egymilliárd forint elosztásakor a nemzetközi programok támogatására és a módszertani fejlesztésekre kisebb, 100–150 milliós nagyságrendű öszszegek nyerhetők. A képzési programok fejlesztésére és a gazdálkodó szervezetekre nagyobb pénzeket szánnak. Az állami felsőoktatási és szakképző intézmények, a profitorientált képzési vállakozások és a gazdálkodó szervezetek pályázataira számítanak.Szabó István, a Nemzeti Távoktatási Tanács főtitkára elmondta, hogy eddig kevés forrás állt a szervezet rendelkezésére, a fejlesztéseket inkább európai uniós támogatásokból tudta segíteni. Ez a probléma oldódik meg az idén a hazai források bevonásával.Világviszonylatban a levelező képzés is részterülete a távoktatási programfilozófiának – jelezte a szakember. A kommunikációs lehetőségek bővülésével ez a módszertani paletta is kiszélesedett. Így ma már a távoktatási programoknak is van olyan hányada, amely nem postán, hanem például számítógépes hálózatokon érkezik meg a hallgatókhoz. Szintén fontos elem, hogy a távoktatás szakít a klasszikus képzések túlzott oktatócentrikusságával. Filozófiája szerint a tanulási folyamat középpontjában a tanuló áll. Emellett az egész oktatási rendszert a hallgató igényei alapján szervezik meg. Ez megjelenhet a tanulás ütemezésében, az oktatási csomag felépítésében, és adott esetben a személyes kapcsolattartás biztosításában.Az NTT fejlesztési koncepciójában fontos tényező, hogy a távoktatás nem kötődik kizárólag az oktatás egy szegmensével: csaknem minden szakterületen alkalmazható. Az általános iskolai képzés természetesen nem váltható ki távoktatással, a középiskolai szinten viszont meggondolandó, hogy a felnőttek képzését meg lehet-e így oldani – vélekedett Szabó István.A felsőoktatási programoknál elsősorban kurrens kurzusok távoktatási formában való megjelenése lehet a cél, nem egész oktatási programoké, mert az nagyon sokba kerülne – jelezte. Az informatika, a kommunkációtechnológia vagy a közgazdaságtan bizonyos területein, ahol nagy a hallgatói igény, ezek a képzések meg tudnának jelenni. Az NTT fontos feladatának tartja a távoktatási minőségfejlesztésének bevezetését.
Történelmet írhat a Liverpool; Szoboszlai és Kerkez megszakítaná ezt a sorozatot
