Felgyorsulnak a szegedi beruházások

Bálint József
2001. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeged két évre szóló költségvetésének februárban várható elfogadása után – amelynek koncepcióját tavaly novemberben hagyta jóvá a közgyűlés – folytatódnak a már megkezdett beruházások, fokozatosan realizálják a Széchenyi-tervben foglaltakat. Tímár László alpolgármester lapunknak adott interjújában a jelentősebb munkálatok közül kiemelte az önkormányzati bérlakások, valamint a parkolóház építését, a belvárosi paloták felújítását, a sportcsarnok bővítését, a milliárdokba kerülő két ISPA-program megvalósítását, a kutatási és fejlesztési központ létrehozását és a helyi tömegközlekedés korszerűsítését.A közgyűlés már korábban döntött a belvárosi paloták felújításáról, továbbá arról is, hogy díszburkolat legyen a Klauzál téren, a szegediek sétálóutcáján, a Kárászon – mondta Tímár László. Ennek köszönhetően már több patinás épületet sikerült újjávarázsolni, szebbé, vonzóbbá tenni. Mint mondta, a Kárász utcán a munkálatok hamarosan folytatódnak és reményeik szerint szeptemberre befejeződnek. Ezzel párhuzamosan épül majd a mintegy 40 lakásos bérház és egy parkolóház, amely nagymértékben hozzájárulhat a belváros közlekedésének tehermentesítéséhez.– Az önkormányzati bérlakások építésére a Gazdasági Minisztérium által meghirdetett pályázaton nyertek el egy bizonyos összeget, ugyanakkor az Ifjúsági és Sportminisztériumnál (ISM) is sikeresen pályáztak, hogy bővíthessék a sportcsarnokot. A támogatások összegéről azonban eddig nem lehetett hallani.– A 340 millió forintos beruházás felét az ISM finanszírozza, a többit pedig az önkormányzat. Feltétlenül említést érdemel: ennek a sportlétesítménynek a bővítésénél olyan megoldásokat találtak a tervezők, amelyeknek köszönhetően a már jelzett összeg is elegendőnek bizonyul ahhoz, hogy az objektum minden szempontból megfeleljen a követelményeknek és az igényeknek. Mondom ezt azért, mert tudok olyan városról, ahol nem a régi sportcsarnokot szándékoznak bővíteni, hanem újat szeretnének építeni, amely hasonló nagyságú lesz mint a szegedi – ez a legszerényebb számítások szerint is 1,2 milliárd forintba kerül.– A tervezett környezetvédelmi beruházásra jelentős támogatást kap a város az Európai Uniótól, pedig más települések is pályáztak. Miért eshetett éppen önökre a választás?– Tisztában voltunk azzal, hogy Brüsszelből ma már egyetlen város sem számíthat ISPA-támogatásra kistérségi háttér nélkül. Ezért kellett először megállapodnunk a környező kistelepülések önkormányzataival a korszerű, komplex hulladékgazdálkodási rendszer kialakításáról, ezen kívül több település veszi majd igénybe a szegedi szennyvíztisztítót. A két program gyakorlati kivitelezése az év második felében kezdődik el.– Mikor látnak hozzá a Széchenyi-tervben foglaltak megvalósításához?– A bérlakások építése már ehhez a programhoz kapcsolódik. Valószínűleg a közgyűlés februári ülésén terjesztjük elő, hogyan képzeljük el a termál- és gyógyturizmus fejlesztését, amely program kiemelt támogatásban részesül. Ezenkívül az úgynevezett kongresszusi turizmusra is megkülönböztetett figyelmet fordítunk. Szegednek esélye van arra, hogy ráfizetés nélkül üzemeltessen egy ilyen központot, hiszen a város eddig is számos nemzetközi konferenciának volt a színhelye. Ennek felépítésére támogatást kértünk, és nagy valószínűséggel kapunk is.– Gondoltak-e a kis- és közép-vállalkozások támogatására? Hiszen ez is a Széchenyi-terv részét képezi.– Idén és jövőre is 50 millió forintot fordítunk erre a célra. Szándékaink szerint 10-70 százalékig fedezzük a hitelt igénylő kis- és középvállalkozók kamatát.– Információink szerint két új projekt előkészítése van folyamatban. Mennyiben segítik elő a város fejlődését?– Az egyik a logisztikai központ létrehozására vonatkozik, amelynek segítségével jobban ki tudjuk használni városunk kedvező földrajzi helyzetét. Nyugat-Európában már érezhető, hogy a közúti árufuvarozással szemben inkább a vasutat részesítik előnyben. Várható, hogy hasonló tendenciát tapasztalhatunk a többi országban is. Szerintünk már most fel kell készülni a változó körülményekre. Szeged ideális helynek bizonyul egy olyan logisztikai központ kialakítására, ahol majd raktározzák és célba juttatják az árut. Ezen kívül a kutatási és fejlesztési központ létrehozását is rendkívül fontosnak tartjuk. A helyi egyetemmel közösen olyan technológiai parkot alakítunk ki, ahol kiváló szakembereink kutatással és fejlesztéssel foglalkozhatnak. Mi hiába törekednénk olyasmire, mint a dunántúliak. Ott már régóta gyakorlat, hogy a kis- és középvállalkozók bizonyos hányadát beszállítóként tartják számon a nagyobb gépipari cégek. Szegednek viszont óriási a szellemi potenciálja, és ezt kell minél hatékonyabban kihasználni.– Az is gyakran felmerül, hogy a város tömegközlekedése jelentős korszerűsítésre szorul. A kérdés annál inkább összetett, mert állami cég autóbuszain és önkormányzati cég elöregedett trolibuszain, illetve villamosain utazhatnak a polgárok. Mikorra várható döntés ebben az ügyben?– Az idei év első felében a közgyűlés napirendre tűzi ennek a kérdésnek a megvitatását. A Tisza Volán az utóbbi időben kétségkívül több gázüzemű, illetve környezetkímélő motorral felszerelt autóbuszt állított forgalomba, de ez nem jelenti azt, hogy a város számára ez bizonyul a legelfogadhatóbb megoldásnak. A testülettől függ, hogy a város tervezett tömegközlekedési programjában a gázüzemű buszok vagy a trolihálózat korszerűsítése részesül-e majd előnyben. Azt azonban hadd jegyezzem meg: az ország nagyobb városaihoz viszonyítva nálunk a legolcsóbb a helyi tömegközlekedés. A jegyáremelés ellenére mindig jóval kevesebbbe kerül, mint más városokban. Az önkormányzatunknak emiatt évente 200 millió forint többletkiadása van.– Végezetül nem hagyhatjuk szó nélkül annak a két patinás épületnek a sorsát, amelyek szimbólumértékűek Szegeden. A város lakóit rendkívüli módon irritálja, hogy évek óta parlagon áll a Kass Szálló, de ugyanerre a sorsra jutott a Virág cukrászda is. Mit tehet az önkormányzat ebben az ügyben?– Egyik épület sem város tulajdona, de igyekszünk mindent megtenni, hogy felszámoljuk az áldatlan állapotot. A Kass Szállóval kapcsolatban kibontakozni lát-szik egy megállapodástervezet. Amennyiben eredményesen végződnek a tárgyalások, a város befektetőként szerepelhet az objektum eredeti céljának a hasznosításánál. A Virág cukrászda esetében is látunk esélyt a megoldásra. A műemlék hivatalnak már jeleztük, hogy a tulajdonos nem tartja magát a törvényben előírtakhoz, hiszen nem csupán az épület, hanem annak berendezési tárgyai is műemlékvédelem alá esnek. Ezek azonban már nem találhatók ott. A tulajdonos, ha nem tesz eleget műemlékvédelmi kötelezettségének – amiből az is következik, hogy kénytelen tovább üzemeltetni a szegediek országos hírű cukrászdáját –, akkor egyéb megoldást is el tudunk képzelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.