Félresikerült autóipari házasság

Stefan Lázár (Németország)
2001. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szenvedély története – Fatális melléfogás. E két szuperlatívusz között egyensúlyozva ünnepelte fennállásának századik évfordulóját a német gazdasági élet legjelentősebb vállalkozása, a Daimler–Benz részvénytársaság.1900. december 22-én vette át a Lipcsében született, de Nizzában élő üzletember, Emil Jelinek azt a gépkocsit, amely – kívánságának megfelelően – az akkor tízéves kislánya, Mercedes nevét viselte. Azóta e név fogalommá vált az autók világában mint a megbízhatóság, a technikai maximum, a bátor kísérletezés, az elegancia és a luxus példaképe. Az elmúlt évszázad során közel tizenkilencmillió kocsi talált vevőre, jelenleg a földön hat és fél millió autótulajdonos közlekedik ilyen típusú gépkocsival. Az úttörő Gottlieb Daimler és Karl Benz találmányának karrierje így valóban beleillik a „Szenvedély története” címmel írott visszaemlékezésekbe. A jubileum hangulata mégsem felhőtlen. Beárnyékolja a részvénytársaság vezérigazgatójának legutóbbi üzleti húzása és az ezzel kapcsolatosan tett sajtónyilatkozata.Jürgen Schrempp szorgalmazására jött létre 1998-ban a Daimler–Benz és az amerikai Chrysler beharangozott fúziója. Az amerikai partner azóta nyomasztó veszteséggel dolgozik (csak a folyó év harmadik negyedében 512 millió dollár). A kritika kereszttüzébe került menedzser ellen kilencmilliárd dolláros kártérítési perre lehet számítani. Ehhez kapcsolódik az az erkölcsi alapú vád, miszerint becsapta a részvényeseket. Az egyesülést ugyanis úgy tüntette fel, mint két egyenrangú fél üzleti házasságát, majd egy interjúban kijelentette: „Soha nem állt szándékomban, hogy a DaimlerChrysler-fúziót az egyenjogúság jegyében hozzam tető alá”. Ez a „fatális melléfogás” késztette azután az amerikai Kirk Kerkoriant – a Chrysler-részvények 3,9 százalékának tulajdonosát – arra, hogy jogi úton vonja felelőssére Jürgen Schremppet. A vezérigazgatónak így nemcsak üzleti hírneve forog kockán, hanem szavahihetősége is. Jogos a gyanú, hogy a „transzatlanti híd” nem a sokat emlegetett egyenjogúság égisze alatt jött létre. A német–amerikai fúziótól már előzőleg is sokan óvtak, utalva arra, hogy a hasonló próbálkozások rendre sikertelennek bizonyultak.Jürgen Schrempp azt állítja, hogy az Auburn Hillsben dolgozó menedzserek félrevezették és hamis előjelzéseket adtak. Az eddigi Chrysler-vezért, James Holdent leváltották, és helyét a Stuttgartból érkezett Dieter Zetsche vette át. Rá vár a feladat, hogy a halódó céget szanálja, anélkül, hogy tovább romoljék a helyzet. Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a valamikor oly biztosnak tűnő Daim-ler–Benz-részvények a börzén nagyot estek, német szakkomen-tátorok egyenesen a tőke megsemmisítéséről beszélnek, és így fogalmaznak: „Schrempp helyzete egy olyan vezető helyzetére hasonlít, aki a sötét éjszakában, egyre fogyó üzemanyaggal, ismeretlen cél felé törekszik.” E véleményt osztja a „DaimlerChrysler kritikus részvényesek” elnevezésű érdekvédelmi szervezet, amely azzal fordult a menedzserhez, hogy adja vissza az elmúlt két évben kapott fizetését, mert tevékenységével több ezer munkahelyet veszélyeztet.A Mercedes-születésnap hangulatát a német menedzserek azzal a bejelentéssel igyekeztek megmenteni, hogy közölték: „A 2000 végéig eladott Daimler-Benz-kocsik száma jelentősen túllépi majd az egy- milliós határt.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.