Jelentés a hazai internetgazdaságról

2001. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GKI Gazdaságkutató Rt. — a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttmûködve — új, a vállalati szférát egészében átfogó kutatást indított, melynek célja az internet és a kapcsolódó üzleti alkalmazások ismeretének, elterjedésének, jövôjének vizsgálata, az internet alapú kereskedelemre és az információtechnológiai piacra vonatkozó várakozások feltérképezése. A kutatás során a teljes hazai vállalati kört az internetgazdaságban való érintettségük, tapasztalataik alapján öt vállalati csoportra osztották: általános vállalati kör, kis- és nagykereskedelem, turizmus, idegenforgalom (vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás, utazásszervezés, közlekedés), pénzügyi tevékenység (bankok, brókerek, biztosítók), szakértôi kör (internetszolgáltatók, kábeltelevíziók).A negyedéves rendszerességgel történô kérdôíves felmérés legelsô fázisában az általános vállalati kör elemzése készült el. A felmérés során a kettôs könyvvitelt vezetô, ötven fôt meghaladó foglalkoztatotti létszámmal rendelkezô közép- és nagyvállalatokat keresték meg a nem kiemelt ágazatokban, elsôsorban a feldolgozó-, villamosenergia- és építôipar, valamint a szállítás-raktározás, posta, ingatlanügyletek és a gazdasági szolgáltatások területén. Összesen háromszázkét vállalat válaszolt, a kialakult minta mind árbevétel, mind foglalkoztatás tekintetében a GKI szakértôi szerint jól reprezentálja a vizsgált ágazatok többségét.A válaszadók 64,6 százaléka jelezte, hogy intranetes hálózat mûködik vállalatánál, további 14,9 százalékuk pedig ennek bevezetését a következô egy-két évben tervezi. Az anyavállalattal való kapcsolattartás intranetes formája 21,2 százalékuknál már jelenleg is megvalósul, míg az elkövetkezô években a válaszadók 13,2 százaléka szándékozik ezt kialakítani (figyelembe kell azonban venni, hogy a kérdôívet kitöltô vállalatok nem mindegyike leányvállalat).Rendelkezik internet-hozzáféréssel a vállalatok döntô többsége, hetvenkilenc százaléka, sôt egynegyedük az internetkapcsolatot minden gépén elérhetôvé teszi. A válaszadók további tíz százaléka fontolgatja az internet-elôfizetést a közeljövôben, míg tizenegy százalékos arányban sem jelenleg, sem a közeljövôben nem szándékoznak rákapcsolódni a világhálóra.Saját honlapot a válaszadók közel fele, 49,8 százaléka már kialakított. A weboldalak számának bôvülése továbbra is dinamikus marad, ugyanis a vállalatok 33,6 százalékának terveiben szerepel az önálló honlap mûködtetése. A fennmaradó 16,6 százalék nem is tervezi honlap kiépítését.Az internet biztosította üzleti lehetôségek kiaknázásának egyelôre alacsony arányát támasztják alá az internethasználati szokások is.Jelenleg az internet és a vállalati fô funkcionális területek, úgy mint az értékesítés, a beszerzés és a marketing összekapcsolása még szinte egyáltalán nem jellemzô a vizsgált vállalati körre. Az internet alkalmazásának értékelésénél a válaszolók az értékesítést találták vállalatukra jelenleg a legkevésbé jellemzônek, de alacsony az internet használata a beszerzés, a beszállítók figyelése és keresése, valamint a marketingtevékenység terén is.Az élen a levelezés végzett mint a vállalati internethasználatra leginkább jellemzô tevékenység, melyet az adatállomány-továbbítás, az adat- és információgyûjtés, valamint a tájékoztatás követ. Az ügyfélkapcsolatok mint lehetséges alkalmazási terület a középmezônyben foglal helyet.A vállalati várakozások alapján a következô néhány évben az internethasználatra továbbra is a levelezés lesz elsôsorban jellemzô. Bár az említett alkalmazási területek mindegyikének intenzívebb megismerésére, elterjedésére, használatára lehet számítani, az internethasználati szokások, az alkalmazások fontosságának rangsora nem változik érdemlegesen.Az internet elônyei közül a vállalatok a legfontosabbnak a külsô kommunikáció javulását ítélték, de szinte hasonlóan fontos az internet által a cég ügyfélkapcsolatának, valamint versenyképességének javulása. Az intranet legfontosabb elônyei közül a belsô információáramlás gyorsulását, a hatékonyabb munkamegosztást és a költségcsökkentést emelték ki a vállalatok.A vállalatok forgalmából az internetes értékesítés részaránya a várakozások szerint az építôiparban lesz a legmagasabb 2001-ben (7,6 százalék) és 2002-ben (8,2), de internetes forgalom tekintetében dinamikus bôvülésre számítanak a feldolgozóipar (1,7, illetve 6,4 százalék) és az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatások ágazat (1,2, illetve 5,2 százalék) vállalatai is az elkövetkezô években. Az általános vállalati kör becsült internetes forgalma 2001-ben 411,2 milliárd forint, míg 2002-ben 1267,7 milliárd forint.A válaszok szerint 7,5 százalékkal nô jövôre a vállalkozásoknál az internethez hozzáférô alkalmazottak aránya. Jelenleg a munkavállalók 10,5 százaléka kapcsolódhat a világhálóra a munkahelyén, amely arány egy éven belül 17,7 százalékra emelkedik. Ezeket az arányokat a megkérdezett ágazatok teljes létszámára vetítve idén mintegy százhúsz-százharmincezer fô, jövôre kétszázhúsz-kétszázharmincezer alkalmazott fér majd hozzá az internethez.A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen vállalati internethasználati indexben összegzi. A konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerûsíti, négy részindex számtani átlagaként áll elô. A részindexek a következôk: e-értékesítés, e-vásárlás, internetlehetôség, IT-humán erôforrás. A GKI-Webigen vállalati internethasználati index induló értéke —14,9, árbevétel-súlyozással —22,3, ami az általános vállalati kör pesszimista várakozását mutatja az internet elterjedésével, az internet gazdaságot átalakító hatásával kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.