Kapcsolás az áramágazatban

Molnár Pál
2001. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az energiaprivatizáció minden formáját és tervét azonnal le kell állítani, a még meglévő állami energetikai tulajdont a privatizációs törvény módosításával törvényileg kell megvédeni – olvasható a Miniszterelnöki Hivatal Stratégiai Elemző Központjának e napokban megjelent kiadványában. Az Energiagondok a világban és nálunk című mű a Stratégiai füzetek 6. számaként látott napvilágot névlegesen 2000. decemberi dátummal, valójában már az új évezredben. A kötetben, melyet felelős kiadóként Bogár lászló államtitkár jegyez, olvasható: „Létre kell hozni a nemzeti villamos társaságot, s piaci eszközökkel az áramszolgáltatás területén is legalább a minősített kisebbségi részarány megszerzésére kell törekedni.”A vaskalapos „mindent privatizálni” törekvésektől már korábban elszakadtak a friss, európai gondolkodást megtestesítő polgári közgazdászok. Hatásuk a politikai szférát sem hagyta érintetlenül. Éppen lapunkban nyilatkozta tavaly szeptember25-én Varga Mihály államtitkár – ezen év kezdete óta pénzügyminiszter –, hogy „a minimális állami szerepvállalás mint alapelv már nem időszerű. A konzervatív kormányok sem mondhatnak le a szociális gondoskodásról, másrészről meg kell próbálniuk a piaci szereplők közötti szabályozást aktívabb állami szerepvállalással végrehajtani. A tiszta piaci érdekekkel gyakran szemben álló közérdeket is érvényesíteni kell”. A most megjelent kötet ezeket a Varga Mihály-i gondolatokat alapozza meg stabil szakmai stratégiával.A terjedelmes tanulmány taglalja az Európai Unió liberalizációs energiapolitikáját, szembeállítva a célokat a tényleges fejleményekkel. Az EU már 1996-ban közrebocsátotta direktíváit a villamos energia ügyében – egy évvel később a gázszektorról szólót is –, s ebből kiviláglott: egységes liberalizált energiapiacot óhajtanak kialakítani a közösségen belül. Jó tudni azonban: az árampiacon is csak 2005-ben akarják elérni a 33 százalékos piacnyitást. Azaz a fogyasztóknak csak egyharmada választhatna az áramszolgáltatók közül. Idehaza a nyugati cégek érdekképviselői már korábban szeretnének hasonló arányt elérni, holott Magyarország még nem is tagja az uniónak. A túlzott lelkesedés azonban veszélyeket is rejthet magában, mivel – mint a könyvből kiderül – „a meghirdetett elvekkel szemben új típusú monopóliumok kialakulásának, erős protekcionizmus érvényesülésének lehetünk tanúi”.A Stratek kiadványa megvilágítja a Horn-kormány „energetikai tevékenységének” hátulütőit. „A villamosenergia-ipart rövid távú kormányzati érdekeknek alárendelve, csupán kormányhatározatokkal fedezve adták el külföldi állami befektetőknek” – írja a mű. A piac eladása tragikus méretű lett: az áramszolgáltatók tulajdonának 75 százaléka került idegen kézbe. „Az egész országra kiterjedő villamosenergia-piac külföldi befektetők ellenőrzése alá került, s ez kiszolgáltatott helyzetet teremtett a lakosság széles rétegei számára” – olvasható a kötetben, s a leírtaknak fájó aktualitást ad a napokban életbe lépett hatszázalékos áramdrágulás, mely kifejezetten az amúgy is milliárdos nyereségeket bezsebelő külföldi cégek profitnövelését szolgálta.Elemzi a tanulmány az Orbán-kormány energiapolitikáját is, rámutatva, hogy már a program új, nemzeti irányzat megalapozását helyezte kilátásba. A meghirdetett célok az eltelt két évben még nem teljesülhettek, ám a privatizáció leállt. Így „a kedvezőtlen energetikai folyamatok még nem visszafordíthatatlanok” – hangsúlyozza a szakanyag. A nagyrészt az előző kabinet szakértői által kidolgozott „energetikai üzleti modell” még nem tartalmazza azt az állami szerepvállalást, amelyet – mint imént idéztük – Varga Mihály pénzügyminiszter is elengedhetetlennek tart. Sőt, a külföldi cégek hazai lobbistáinak hatására „az uniós követelményeknek való idő előtti és túlzó megfelelés dominál” egyes, még nem kiselejtezett kormányzati résztanulmányokban.Az a bizonyos „liberalizáció”, amelyet a külföldi cégek fizetett lobbistái ma is komoly konferenciákon siettetnek, „nem számol a valós hazai gazdasági és társadalmi helyzettel, és nem felel meg az 1993-ban elfogadott energiapolitikai elveknek sem” – derül ki a Stratek kiadványából. A kockázat óriási, ugyanis „a privatizáció következtében egyenlőtlen versenyfeltételek alakultak ki, s a gyors liberalizáció ezt a nemzeti érdekek hátrányára konzerválná”.A külföldi cégek érdekkijárói még korábban elérték, hogy a teherelosztót kezdjék el leválasztani a Magyar Villamos Művekről „annak ellenére, hogy Európában nemigen szokásos az alaphálózati társaságtól független rendszerirányító” – leplezi le a kötet azt a szakmai demagógiát, amely az utóbbi esztendőkben az Európai Unióra hivatkozva éppen az uniós gyakorlattal ellentétes döntéseket erőszakolt ki idehaza. A tanulmányírók rámutatnak: a kormányprogramban szerencsére a nemzeti villamos társaság létrehozása és az energetikai privatizáció leállítása szerepel, így a társadalmat nem fenyegeti a még nagyobb kiszolgáltatottság veszélye.Kedvező változás jelei az energiapolitikában címmel derűvárásra is okot kínáló fejezet olvasható a Stratek-kiadványban. „Az új villamosenergia-törvénnyel kapcsolatban jelentette ki a kormányfő, hogy komoly kétségei vannak afelől, a parlament elé terjesztett javaslat megfelel-e a biztonságos ellátáshoz és az olcsó áramhoz fűződő elvárásoknak, és nem zárható ki, hogy a liberalizáció áremeléshez vezet.” Így az Országgyűlés felfüggesztette a törvénytervezet vitáját.Jó hatása volt az olajáremelésnek – az egyébként hátrányos következmények mellett – az, hogy megvilágosodott: „az állam nem tud kivonulni az energetikából”. Ezt a következtetést egyébként az Európai Unióban már levonták, fontos, hogy erről – az idehaza jóval hangosabb és tehetősebb külföldi lobbi mesterkedése ellenére – a társadalom is értesüljön. Az Európai Unió tagállamainak eszük ágában sincs feladni elemi érdekeiket az energetikai ágazatban sem.Az Energiagondok a világban és nálunk című könyv kiemeli: „A privatizáció és az egyre inkább kibontakozó liberalizáció következtében a függőség új formája alakul ki: a politikai függőséget a gazdasági függőség váltja fel az energetikában is.” Nem kevesebbet állítanak ezzel a tanulmány szerzői: az utóbbi tíz évben elviselt gondok értelemetlenekké válhatnak, ha az 1990-ben viszszanyert politikai szuverenitást a jövőben részben elveszítheti hazánk, a stratégiai ágazatok túlzott külföldi tulajdonlása ugyanis a mindenkori magyar kormány döntési lehetőségeit már elfogadhatatlan mértékben korlátozza.A könyv módszereket kínál ahhoz, hogy a kialakult bajok ellenére a lakosság elviselhető árért jusson energiához. A Kompenzáció helyett szociális tarifa című fejezet a szolidaritás jegyében látja fontosnak, hogy ez a korábban már létező kategória ismét bekerüljön a hazai gyakorlatba. A szociális tarifa „meghatározott fogyasztás alatt lényegesen olcsóbb árat biztosít a kevesebbet fogyasztó szegényeknek” – írja a könyv. E ponton bírálható a Stratek kiadványa: nem mutat ugyanis rá, hogy közvetve ez a szolidaritás is a külföldi tulajdonosok érdekeit szolgálja. A javasolt „keresztfinanszírozás” ugyanis a tehetősebb rétegekkel fizetteti meg a kisfogyasztók áramának egy részét – hogy a külföldiek profitja összeálljon...A gyakorlatias energiapolitika kimunkálásából – derül ki a kötetből – a civil szervezetek is kiveszik részüket. Ezek egyike, az Energiapolitika 2000 elnevezésű egyesület – mely egyébként éppen ma tart szakfórumot Budapesten – a Stratek filozófiájának megfelelő szellemben tevékenykedik, rámutatva, hogy az energiapolitikában is (!) a közjó szolgálata a fő elv.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.