Keresett magyar élelmiszerek

2001. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország a magyar áruk legnagyobb felvevőpiaca, s hazánk mindig is a legfontosabb partnerének tekintette Németországot. Ezt bizonyítja a német– magyar áruforgalom is – mondta Torgyán József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a hét végén Berlinben, a Grüne Woche kiállításon tett látogatása alkalmával tartott sajtótájékoztatón. A tárca munkáját ismertetve elmondta: az 1998-ban megkezdett mezőgazdasági szerkezetátalakítási program rendkívüli eredményeket hozott, s áttértünk a minőségi termelésre. Az agrárszerkezetet közelítettük a világ fejlett agrárgazdaságaihoz. Közép- és Kelet-Európában az aszály miatt az összeomláshoz került közel az agrárium, mára viszont Magyarországon szinte nincs olyan mutató, amely ne javult volna a múlt évben.A miniszter hangsúlyozta: tavaly a mezőgazdasági exportunk Európába csak egy százalékkal, míg Ázsiába 48 százalékkal nőtt, ami bizonyítja, hogy ha az európai piac telített, akkor távolabbi területekre is el lehet helyezni a magyar árukat.Elhangzott: Magyarország Németország 14 legnagyobb kereskedelmi partnere között van. A kétoldalú kapcsolatokban 1999-ben 930 millió márka aktívum keletkezett. A hazánkban befektetett tőke harminc százaléka, azaz hétmilliárd dollár származik Németországból, míg a privatizációs bevételek 28 százaléka, azaz 292 milliárd forint kötődik német cégekhez. A beruházások jelentős része vegyesvállalat, illetve zöldmezős beruházás. Az ötven legnagyobb külföldi befektető közül tizenegy német cég.A magyar agrárexport 49 százaléka az EU-ba, míg 19 százaléka Németországba irányult 1999-ben. Németország agrártermelésünk első számú külpiaca. Legfőbb exporttermékeink a hűtött vagy a fagyasztott baromfi- és sertéshús, a téliszalámi, a kolbászok, a friss gyümölcs, a feldolgozott zöldség és gyümölcs, a kukorica és a takarmánybúza.A Grüne Woche január 19–28-ig látható, várhatóan 500 ezer ember keresi majd fel. A rendezvénynyel a német és a nemzetközi vásári évet is megkezdték. A közel 500 négyzetméteres magyar stand rendkívül jó helyen, a főbejárattól nem messze található. Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállításán a magyar cégek bemutatását az Agrármarketing Centrum (AMC) Kht. szervezte. Bercsényi László, az AMC ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére elmondta: az utóbbi napok is igazolják, hogy a magyar élelmiszerek iránt óriási az érdeklődés. A hazai termékek versenyképesek, a csomagolóipar is megfelel az elvárásoknak, azonban a logisztika területén van mit behozni.A kergemarhakór kapcsán az ügyvezető kifejtette: Európában a bio- vagy ökoélelmiszerek részaránya tíz éven belül megközelítheti a hat százalékot, s ez is igazolja az AMC törekvéseit. Most nő meg a jelentősége a magyar szürke marhának és a mangalicának. Azonban aki nem tud gyorsan reagálni a piac változásaira, az kimarad a versenyből. Látni kell, hogy Magyarország ezekből az állatokból nem tud eleget tenyészteni, ezért fontos lenne az állatállományt fejleszteni, s a húspiacon kihasználni az ilyen lehetőségeket. Ehhez viszont a támogatások egy részét a tenyészállat-állomány fejlesztésére kellene fordítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.